Springen naar inhoud

Torsieas inklemmen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Mark21

    Mark21


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 18:43

Hoi allemaal,

Ik ben voor een project bezig en moet een manier zien te vinden om een op torsiebelaste as vast te zetten. Dit kan natuurlijk door middel van bijvoorbeeld een spiebaan, maar ik wil eerst de mogelijkheid onderzoeken om dit met een bout te doen.

Nu vroeg ik me af op welke manier deze bout dan belast wordt. Ik zelf dacht aan afschuiving en wel dubbelsnedig. Echter wanneer ik hieraan wil gaan rekenen gaat dit natuurlijk niet, omdat er op de as een moment staat en geen kracht welke benodigd is in de formule.

Nu had ik zelf iets bedacht, om van het moment een kracht te maken. Ik weet dat een koppel kracht maal arm is. Ik weet het koppel en de arm, dat is de straal van de as. Ik krijg dan F = T/r.

Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen of dit klopt, en zo niet hoe dit wel goed gaat. Alvast bedankt!

Bijgevoegde afbeeldingen

  • Voorbeeld.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 20:53

Het moment ontbind je in twee krachten, dat is correct. Nu kun je beide gevallen (die identiek zijn) controleren op afschuiving. Denk eraan dat je een bout, op afschuiving beproefd, minder zwaar kunt belasten dan op trekkracht!

#3

Mark21

    Mark21


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 21:19

Bedankt voor je antwoord.

Ik mag dus zeggen dat mijn kracht 270000/20 = 13500 N is (M = 270000 Nmm en r = 20 mm). Deze hoeft volgens mij niet meer door 2 gedeeld te worden, omdat het moment al gedeeld is door de straal. Ik weet niet zeker of dit klopt, dus als iemand dit zou willen bevestigen zou dat fijn zijn.

En hierna kan ik volgens mij gewoon de formule invullen, dus:

Tau = F/(2*pi*1/4*d^2)

Ik houd het in mijn achterhoofd, voor wat betreft de afschuifspanning. Er is hier een regel voor, volgens mij was het dat de afschuifspanning 60 % van de treksterkte was. Dit zou ik echter na moeten zoeken.

Nu komt gelijk een andere vraag in mij op. Voor de torsiestaaf heb ik ook berekeningen uitgevoerd, en de schuifspanning berekend. Ik vraag me alleen af, kan een as minder zwaar op torsie worden belast dan op treksterkte net als op afschuiving?

Alvast bedankt

#4

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 09:09

Kracht nog eens delen door 2. Het moment wordt ontbonden in 2 gelijke krachten, die samen het totale moment maken.

of: kracht x krachtarm (links) + kracht x krachtarm (rechts) = M,tot.


tau = F/A, niet meer die extra 2 inbouwen. Je test 1 snede, en de andere is identiek.
Juiste A gebruiken! en de bout niet met de draad op afschuiving belasten, maar met de schacht.

link


Voor enkel op torsie belaste assen moet je met de max. toelaatbare wringspanning werken, die moet de leverancier van de as u kunnen geven.

#5

Mark21

    Mark21


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 12:43

Bedankt voor het antwoord. Ik heb het nu uitgerekend, en het blijkt mogelijk te zijn om met een bout de torsieas vast te klemmen. In het ergste geval heb ik een afschuifspanning van ongeveer 395 N/mm^2, en een M8.8 kan een afschuifspanning van ongeveer 500 N/mm^2 hebben.

#6

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 14:26

Dat klopt niet vrees ik:
een M8.8 zal wel een typo zijn?

Nog eens:
de afschuifkracht is 6750 N (=M,tot /r/2)

De max. toelaatbare afschuifspanning is 496 Mpa
dus tau = F/A <= T, max.
of A >=F/T,max
A >= 6750/496 mm≤
daaruit volgt min. een M5

#7

Mark21

    Mark21


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 18:54

Beste King Nero,

Dat klopt ja wat je zegt. Ik heb het in mijn vorige antwoord niet goed verwoord en had overigens ook een foutje in mijn berekeningen, waar ik dankzij jouw achter kwam. Ik had een oplopend moment genomen, tot 1 000 000 Nmm en deze gedeelt door het oppervlakte van de M8 bout in plaats van door de straal en nogmaals door 2. De berekening in normale toestand dus met 270 000 Nmm klopte wel. Ik had dit ook berekend met een M8 bout en kwam dus tot de conclusie dat deze het gemakkelijk kon houden.

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

#8

TeunisTVM

    TeunisTVM


  • >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 21:54

De berekening is prima, maar wat ik mis en wel van belang is, is de belasting.
Gaat het om een wisselende belasting en een grote duurzaamheid en veiligheid dan dien je nog een veiligheidsfactor mee te nemen.

Al zijn de waarde bij King Nero klein, dus die zullen niet heel veel doen, maar wel belangrijk genoeg om over na te denken!
A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein

#9

Mark21

    Mark21


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2010 - 14:55

Beste Teunis,

De belasting is ongeveer 10 keer per dag 270 000 Nmm en dan kan dit nog oplopen tot ongeveer 2 000 000 Nmm. Ik zal even uitleggen wat het is. De torsiestaaf is voor een flexibele opstap. Deze moet dus stijf zijn bij het opstappen, en bij een aanrijding moet deze heel blijven. En je hebt inderdaad gelijk over de veiligheidsfactor. Hier heb ik nog niet mee gerekend, maar houd ik zeker in mijn achterhoofd.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures