Flubber ontstaan bij maken van hemolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Flubber ontstaan bij maken van hemolyse

Hallo WSF'ers!

Samen met mijn klasgenoot, ben ik bezig met mijn profielwerkstuk. Het gaat over de bufferwerking van bloed, plasma, hemolyse (en water als controlegroep). Maar toen we de hemolyse aan het maken waren, merkten we wat op en we hopen dat iemand kan verklaren wat er is gebeurd. Er is niet echt iets concreets te vinden (maar waar moet ik ook op zoeken, "Flubber"?) en de TOA wist het ook niet. We zijn allemaal erg benieuwd.

We hebben bloed uit het slachthuis gekregen en we hebben daar kaliumoxalaat-monohydraat als antistollingsmiddel gebruikt.

Eerst deden we het bloed in de centrifuge en vervolgens haalden we zo veel mogelijk het plasma eraf (let wel: zo veel mogelijk, het was vast niet allemaal 100% eraf). We vulden het buisje weer aan met 0,9% NaCl-oplossing en zetten het weer in de centrifuge. Maar toen het er weer uit kwam en we de NaCl er weer af haalden, merkten we op dat er een soort doorzichtige klonten waren ontstaan. Een soort flubber.

Wij willen erg graag weten wat dit eigenlijk is (we dachten eerst zelf aan eiwitten of witte bloedcellen, maar dat is maar een wilde gok). Weet iemand dit?

Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes

ps: Sorry voor de lange lap tekst, maar ik wilde het graag zo duidelijk mogelijk uitleggen. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Flubber ontstaan bij maken van hemolyse

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer