Detonatie-temperatuur.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Detonatie-temperatuur.

Ik weet niet of deze vraag bij natuurkunde of scheikunde hoort, ik dacht bij beiden en/of ik deze vraag wel mag stellen. Maar ik stel hem toch maar.

Ik vraag me af hoe hoog de temperatuur kan oplopen bij een detonatie. Wat ik wel weet is dat bij een explosie van dynamiet bijv. de temperatuur kan oplopen tot 5.000*C en de druk tot zo'n 20.000bar.

Maar bij een detonatie waarbij drukken voorkomen tot 400kbar (zie google en vul dan detonatiedruk in en daar lag ik dat detonatiedruk zo'n 250 tot 400 kbar kan zijn), betekent dat dan ook dat de temperatuur dan nog veel hoger is? Zo ja, hoe hoog?

Hier zal het principe van een 20 keer hogere druk toch niet betekenen dat ook de temperatuur ook 20 keer zo hoog is? Of wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Detonatie-temperatuur.

Ik vraag me eerder af in welke omgeving je zulke hoge drukken zult vinden.

400 kbar? lijkt mij zeer hoog, beetje te hoog om in reele situaties terug te vinden...

Berichten: 416

Re: Detonatie-temperatuur.

king nero schreef:Ik vraag me eerder af in welke omgeving je zulke hoge drukken zult vinden.

400 kbar? lijkt mij zeer hoog, beetje te hoog om in reele situaties terug te vinden...
Als je kijkt op http://www.staatsbladclip.be/wetten/2003/0...2003009420.html

En dan zal ik een stukje daaruit citeren:

"voetnoot;

7.2.1. Elke springstof met een detonatiesnelheid > 8.700m/s of een [/b]detonatiedruk in de schokgolf van > 34GPa (340kbar)[/b].

7.2.2. Andere organische springstoffen die niet zijn opgenomen in post 7 en die een detonatiedruk in de schokgolf van 25 GPa (250 kbar) of meer opleveren die gedurende 5 minuten of langer stabiel blijft bij een temperatuur van 523K (250*C) of hoger."

Een druk van 340 kbar is ook zeer hoog, maar ergens, maar niet in dat stukje heb ik ook nog gelezen dat een detonatiedruk zelf 400kbar kan worden, bij een schokgolf van 9km/s.

Dus dan zal de temperatuur in de schokgolf toch ook heel kort heel hoog moeten zijn? En hoe hoog??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Detonatie-temperatuur.

In een nucleaire explosie loopt de druk zelfs op tot boven de gigabar: 109 bar! :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Detonatie-temperatuur.

Was er ook niet iets met het verband tussen detonatiesnelheid en het wel of niet brissant zijn van explosieven?

Geluidssnelheid ofzo?

Berichten: 416

Re: Detonatie-temperatuur.

chablis schreef:Was er ook niet iets met het verband tussen detonatiesnelheid en het wel of niet brissant zijn van explosieven?

Geluidssnelheid ofzo?
Klopt, bij een detonatie is de verbrandingsnelheid en de schokgolf groter dan de geluidssnelheid.

Dat staat ook in dat stukje dat ik voor king nero heb gezet.

Berichten: 416

Re: Detonatie-temperatuur.

In een nucleaire explosie loopt de druk zelfs op tot boven de gigabar: 109 bar!  :shock:
En bij een nucleaire explosie loopt de temperatuur tot wel 100 miljoen graden op. Juist door die hoge temperaturen loopt ook de druk zo hoog op.

Maar dat is bij een nucleaire explosie.

IK bedoel bij deze vraag een detonatie veroorzaakt door een springstof, dus door een chemische reactie, ipv een nucleaire.

En zoals ik hierboven als gezet heb kan de druk in de schokgolf bij een detonatie oplopen tot 340kbar en zelfs tot 400kbar, dat is de druk. Maar ik vraag hoe hoog moet dan de temperatuur dan wel niet zijn? Als bij dynamiet, een staafje, dus geen detonatie van een grote hoeveelheid daarvan, de druk al oploopt tot 20.000bar bij een temperatuur van 5.000*C, hoe hoog moet de temperatuur dan wel niet zijn bij een grote hoeveelheid, die detoneert bij een druk van 400kbar??

Reageer