Springen naar inhoud

Hogere wiskunde

• Log in om te kunnen reageren

barrelhouse

barrelhouse

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 10:23

Beste,

Zoals de titel al zegt , ik vraag me af vanaf wanneer men iets hogere wiskunde noemt.
Er wordt vaak gesproken over "hogere wikunde" maar er is nergens te vinden wat de inhoud daarvan is

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 13:48

Hogere wiskunde is waarschijnlijk iets in de zin van: wiskunde die in het hoger onderwijs wordt gedoceerd. Dus wiskunde die je in het hoger en wetenschappelijk onderwijs tegenkomt. Een verdieping in de "schoolwiskunde".

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 14:44

Ik denk niet dat daar een officiŽle definitie voor bestaat. "Hogere wiskunde" betekent dus net zoiets als "moeilijke wiskunde". Het verschilt per persoon en per context wat men daar precies onder verstaat.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 15:28

Zoals de anderen zeiden is het volgens mij ook de complexere wiskunde die in het hoger onderwijs wordt gedoceerd. Veelal komt dit neer op meer abstracte wiskunde waarbij getallen vaak vervangen worden door parameters. De wiskunde waarbij het niet alleen gaat om het optellen of aftrekken van getallen, maar waarbij men verschillende structuren gaat creŽren (vectorruimtes, abelse groepen, verzamelingen, etc.) om zo tot nieuwe systemen en inzichten te komen.
Ik heb dit ook even gegoogled en kwam geen echte definitie tegen maar kwam wel heel wat links tegen naar universitaire opleidingen waarin wiskunde een belangrijke rol speelt. Hieruit kunnen we toch wel denk ik concluderen dat men met hogere wiskunde dus de wiskunde bedoelt die men doceert in het hoger onderwijs.

barrelhouse

barrelhouse

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 15:42

ik had wel zo een vermoeden dat het zo iets zo zijn
Hartelijk dank voor jullie reacties !

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 november 2010 - 12:36

Ik heb nog nooit wiskundigen of mensen die er enig verstand van hebben, de term horen bezigen.
Wel van mensen die dit cynisch (zelfs enigszins laatdunkend) gebruiken. Meestal weten ze er zelf (bijna) niets van.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2010 - 19:54

Ik heb nog nooit wiskundigen of mensen die er enig verstand van hebben, de term horen bezigen.
Wel van mensen die dit cynisch (zelfs enigszins laatdunkend) gebruiken. Meestal weten ze er zelf (bijna) niets van.

Ik denk eerder dat de term verbonden is aan 'hoger onderwijs'. Daar wordt 'hogere wiskunde' gedoceerd. Wanneer ik me op de uni inschrijf voor een wiskunde vak (en eigenlijk ook alle andere vakken) dan valt dit daar in de categorie 'higher education'. En het betreft daar dan toch de zogenaamde hogere wiskunde.

Maar ik kan me voorstellen dat wiskundigen het leuk vinden om de term te gebruiken. Ik spreek overigens als iemand die (nog) niet zo veel van wiskunde af weet. ;)

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 november 2010 - 23:58

Hogere wiskunde is wiskunde voor de hogere (school-)klassen, de bovenbouw, zoals differentiaal- en integraalrekening.
Het bouwt voort op lagere wiskunde (bij het voorbeeld is dat de kennis van functies).

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2010 - 12:41

Hogere wiskunde is wiskunde voor de hogere (school-)klassen, de bovenbouw, zoals differentiaal- en integraalrekening.
Het bouwt voort op lagere wiskunde (bij het voorbeeld is dat de kennis van functies).

Waar haal je dit nou weer vandaan?? Ik heb nog nooit iemand over middelbare-school wiskunde horen praten als 'hogere wiskunde'.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 november 2010 - 12:50

Waar haal je dit nou weer vandaan?

In mijn jongere jaren werd de infinitesimaalrekening als hoger bestempeld. Alle voorgaande reacties zijn vaag.
Ik probeer een plausibele definitie te formuleren. Als je het beter kunt, ga je gang.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2010 - 16:50

In mijn jongere jaren werd de infinitesimaalrekening als hoger bestempeld. Alle voorgaande reacties zijn vaag.
Ik probeer een plausibele definitie te formuleren. Als je het beter kunt, ga je gang.

De vraag is niet of je een goede definitie kunt formuleren. De vraag is wat de gebruikelijke definitie is. En aangezien er niet echt een officiŽle definitie bestaat is het nogal logisch dat de antwoorden vaag zijn.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 november 2010 - 23:56

De vraag is wat de gebruikelijke definitie is.

Wie of welke instelling bepaalt, dat een definitie in of over wiskunde officieel is?
Die instelling bestaat niet en dan mag ik definiŽren wat ik wil, als de definitie maar verantwoord is.
Als jij (wie dan ook) mijn definitie niet accepteert, is dan per definitie jouw probleem.
We lopen hier dus tegen een zeer algemeen probleem aan.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2010 - 00:59

Wie of welke instelling bepaalt, dat een definitie in of over wiskunde officieel is?
Die instelling bestaat niet en dan mag ik definiŽren wat ik wil, als de definitie maar verantwoord is.
Als jij (wie dan ook) mijn definitie niet accepteert, is dan per definitie jouw probleem.
We lopen hier dus tegen een zeer algemeen probleem aan.

Natuurlijk mag jij je eigen definitie verzinnen, dat is mijn punt ook helemaal niet. Mijn punt is dat het geven van jou definitie totaal geen antwoord geeft op de vraag van de TS. Sterker nog, je brengt de TS op deze manier alleen maar in de war, omdat je post de indruk wekt dat jou definitie wel een soort van officiŽle definitie is.

Je zegt letterlijk:
"Hogere wiskunde is... "
Net alsof jij precies weet wat hogere wiskunde is.

Je had naar mijn mening beter kunnen zeggen:
"Ik persoonlijk zou hogere wiskunde definiŽren als..."

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2010 - 09:19

Wat linkjes van Kuleuven:
http://onderwijsaanb...i/n/X0A00BN.htm
http://onderwijsaanb...i/n/D0H11AN.htm
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures