Springen naar inhoud

Cis-trans, reactiepijlen en [h3o+]

• Log in om te kunnen reageren

LaserJet

LaserJet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 17:26

Hoi,

Misschien dat ik hier drie vragen kan stellen voor mijn examen morgen.

Ik dacht dat ik alles wist, maar ik ben toch weer in de verwarring gebracht, dus daarom vraag ik het hier.

- Geplaatste afbeelding
Dit lijkt me duidelijk: een cis, maar bij een iets ingewikkelder molecuul zoals 1,2-dimethylcyclobutaan, geven ze naar mijn idee het verkeerde weer. Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen?

- Wanneer gebruik je een pijl en wanneer een evenwichtspijl?
Bij een zwak zuur of base een evenwichtspijl, dat weet ik al, maar is dat alleen in een reactie met H2O of met een zuur-base reactie, zoals: CH3COOH(aq) + OH-(aq) --> CH3COO-(aq) + H2O(l)

Die laatste vraag doe ik wel later, dan blijft het nog een beetje duidelijk.

Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2010 - 18:10

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2010 - 21:17

Misschien al een beetje laat, maar men zegt altijd "Beter laat dan nooit" ;) .

Ik weet niet wat ze je geven hebben, maar kijk eens naar het volgende plaatje:

Geplaatste afbeelding

Bij (a) zie je een cis en trans 1,2-dimethylcyclopropaan, bij (b) een cis en trans 1,2-dimethylcylobutaan.

Voor je tweede vraagje schrijf je enkel een volledige reactiepijl als de reactie ook volledig afloopt. Bij een evenwicht 'stopt' de reactie ergens middenin. Dit kan in water of bij een zuur-base reactie het geval zijn, maar dit is zeker niet altijd het geval.
Zo is N2O4 (g) ../mods/chem/rightleftharpoons.gif 2 NO2 (g) slechts ťťn voorbeeld.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures