Dna - transcriptie / translatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Dna - transcriptie / translatie

Hallo forum,

Ik zit met het volgende probleem:

Het gaat hier om een probleem met de promotor TATAA en start-codon AUG.

als voorbeeld neem ik een coderende en een template streng die nog aan elkaar zitten:

Ik begrijp dat de TATAA box op de coderende streng ligt, hier bindt de DNA-Polymerase om de coderende en de template streng van elkaar te halen. vervolgens wordt er van de template streng een kopie gemaakt (aflezen gaat van de 3'naar de 5') dit wordt het Messenger-RNA. Vervolgens wordt van dit messenger-RNA door middel van translatie een polypeptide gemaakt (dit gebeurt van 5' naar 3') nu heb ik twee vragen hierover:

1) wordt de promotor mee gekopieerd naar het messenger RNA zo nee, waar begint het kopieren van de template streng dan ? begint dit dan vanaf de omgekeerde start codon op de template streng : TAC ?

2) dient het start en stop-codon dan voor de translatie en waar de translatie begint ?

alvast bedankt

groeten bart,

Berichten: 15

Re: Dna - transcriptie / translatie

Ik zie dat je na al die maanden nog steeds geen antwoord hebt?

Waarschijnlijk had je het zelf al wel zo'n beetje uitgevogeld inmiddels.

Maar voor het geval dat;

De tataa box wordt niet mee gekopieerd.

Na transcriptie is het mRNA nog niet echt mRNA maar pre-mRNA.(Althans in eukaryoten)

De sequentie is dan namelijk nog opgebouwd uit exons die worden onderbroken door introns.

De pre-mRNA streng ondergaat nog een 3-tal bewerkingen.

Nu even ernstig versimpeld want ik ben geen moleculair bioloog of iets dat daar op lijkt;

1. De introns worden er tussenuit geknipt.

2. Er wordt een beschermende kap aangebracht (5' cap)

3. Aan de 3' kant wordt een poly-A tail aangebracht (Adenine nucleotiden)

De 5' cap wordt herkend door het ribosoom en het dichtsbijzijnde AUG triplet (vanaf de 5' uiteraard) is gewoon het startcodon.

Reageer