Springen naar inhoud

gebroken vergelijkingen

• Log in om te kunnen reageren

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2005 - 15:57

Ik ben aan het oefenen met gebroken vergeleikingen omdat het voor mij nog al lang geleden is. Nu heb ik er een paar gemaakt die goed gingen maar nu stuit ik even op een probleempje:

Gevr. druk a uit in de overige variabelen:
Geplaatste afbeelding

Ik had even gekeken bij het antwoord en ik kom al niet uit de eerste stap hierboven. Waarom is 1/2v^2 niet negatief? Die is toch ook aan de andere kant van het = teken gezet? zo niet dan zou ap/m(a-1) toch negatief moeten zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 september 2005 - 16:06

Volgens mij heb je gelijk :wink:

Voorbeeldje:
Geplaatste afbeelding

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2005 - 16:19

nu snap ik het nog steeds niet omdat je hetzelfde hebt gedaan (ongeveer). Ik kan goed volgen wat je doet op de eerste stap na.
Ik snap niet waarom (v^2-2u/2) niet negatief is. Zoals ik het had gedaan zet ik u aan de andere kant van het = teken waardoor hij negatief wordt. Dan zet ik v^2/2 aan de andere kant en wordt dus ook negatief. Dan zou er dus in jouw teede stap -(v^2-2u/2) uit moeten komen.
Wat doe ik fout?

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 11 september 2005 - 16:39

Jeroen, ik denk dat je gelijk hebt met die eerste stap. Er moet inderdaad een minnetje voor:

u = ap / (m*(a-1)) + v^2 / 2
wordt
ap / (m*(a-1)) = u - v^2 / 2 = (2u - v^2) / 2.

Net het omgekeerde van wat er na TD's stap uitkomt dus.

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2005 - 16:55

Bedankt voor de snelle reacties, nu kom ik er wel uit. Ik denk dat ik tijdens de uitwerkingen van deze som een minnetje vergeten ben over te schrijven ofzo en daardoor een fout voorbeeld kreeg, lastig :shock: .

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 september 2005 - 20:17

Ach, ik wil voordoen hoe het wťl moet en bij het overschrijven maak ik dezelfde fout :shock:

Als je maar begrijpt hoe het moet dus, voor alle duidelijkheid, het moet uiteindelijk dit geven:

Geplaatste afbeelding

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2005 - 08:42

Toch bedankt, ik ben er uit en ik snap t helemaal.
nog even een off-topic vraagje, hoe zet jij een formule in dit berichtje?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2005 - 09:58

Deze heb ik gemaakt met Mathtype en dan via een LaTeX-renderer naar een gifje omgezet.

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2005 - 15:45

Oh ik gebruik ook mathtype en ik sla mn formule dan op als gif, alleen ik moet het dan nog wel eerst op mn site zetten voordat ik m hier neer kan zetten. Is er ook een snelleren manier dan? omdat gifje te laten zien dus.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2005 - 15:59

Zo kan je het inderdaad best doen.
Er zijn hier wel plannen om een ingebouwde LaTeX-engine te hebben, dan gaat het wat makkelijker :wink:

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2005 - 18:00

Oh ik gebruik ook mathtype en ik sla mn formule dan op als gif, alleen ik moet het dan nog wel eerst op mn site zetten voordat ik m hier neer kan zetten. Is er ook een snelleren manier dan? omdat gifje te laten zien dus.

Nou, behalve wat TD zegt (wellicht binnenkort de LaTex moglijkheid), hoef je je gif niet persť op je site te uploaden. Of het sneller gaat weet ik niet, maar uploaden kan ook gratis op http://www.imageshack.us.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures