Springen naar inhoud

Redoxreacties

• Log in om te kunnen reageren

mazeriah

mazeriah

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 21:58

Goeie avond,

Ik zit namelijk met een probleem: ik kan geen redoxreacties oplossen. Ik zal mijn probleem proberen uitleggen a.d.h.v dit voorbeeld:

Vind voor volgende redoxreacties de redoxkoppels en duid de wijzigende oxidatietrappen aan. Stel de geŽquilibreerde halfvergelijkingen op en combineer ze tot een correcte globale vergelijking.

MnO4-+ Hg22+ => Mn2+ + Hg2+ (in zuur midden)

Redoxkoppels: MnO4-/Mn2+ EN Hg22+/Hg2+

Oxidatietrappen: ?/+II EN ?/+II (hoe vind ik de oxidatietrappen van MnO4- en Hg22+?)

Halfvergelijkingen: ...? (waar moet ik elektronen bijvoegen en hoeveel zijn dat)

Vergelijking optellen: ...? (met welke factor moet ik de twee halfvergelijkingen vermenigvuldigen?)

Kan er mij iemand helpen aub? U zou mij enorm veel plezier doen. Vriendelijke groeten.

Veranderd door Marko, 03 november 2010 - 15:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 22:46

Ik denk dat er al meteen een fout zit bij het schrijven van de reactievergelijking. Kan het niet zijn dat het MnO4‾ is in plaats van MnO4-?

Oxidatietrappen:
Je weet dat de oxidatietrap van O altijd (alhoewel er enkele uitzonderingen zijn, maar daar hoef jij nu geen rekening mee te houden) -II is.
Als je dus weet dat de lading van het ion MnO4- -1 is, kan je gaan rekenen.
Je hebt 4 O-atomen, dus 4*(-2)=-8. Daarnaast heb je dus ook een Mn-atoom die positief zal zijn, aangezien de totale lading van het ion -1 is. 'Hoeveel positief' de oxidatietrap van dit Mn-atoom is, kan makkelijk berekenen.
Stel x=de oxidatietrap (OT) van Mn-atoom.
-8 (OT van O) + x (OT van Mn)= -1 (Totale lading ion). Dus x = -1 + 8 = 7. Dus de oxidatietrap van het Mn-atoom is +VII. Normaal moet je deze berekening zelf niet neerschrijven omdat je zo'n elementaire berekeningen rap uit het hoofd kan doen.

Voor Hg22+ kan je dit ook zeer makkelijk berekenen. De totale lading van het ion is +2 en je hebt 2 Hg-atomen. Wat is de oxidatietrap dan van elk Hg-atoom?

Halfvergelijkingen:
Je schrijft de oxidatiehalfreactie op en eronder de reductiehalfreactie. Maak dat beide reacties in evenwicht zijn (evenveel atomen van elke soort in het linker- en rechterlid). Eens deze in evenwicht zijn kan je kijken wat het verschil in lading is tussen beide leden, bij het lid met de hoogste lading moet je een aantal elektronen bijvoegen zodat deze gelijk wordt met de lading van het andere lid. (vb. het linkerlid heeft als totale lading +6 en het rechterlid +2. Je moet bij het linkerlid 4 elektronen bijvoegen omdat de lading dan +2 wordt, en deze dus gelijk is aan de lading van het rechterlid). Probeer dit eens voor beide halfreacties.

Halfvergelijkingen optellen:
In beide halfvergelijkingen zullen er nu een aantal elektronen staan. Nu moet je maken dat het aantal elektronen in beide halfreacties gelijk wordt, dit kan je doen door de volledige halfvergelijking te vermenigvuldigen met een getal. Eens het aantal elektronen in beide halfreacties gelijk zijn, kan je deze halfreacties gaan optellen, waardoor je de elektronen dan kan gaan schrappen en je, mits nog het balanceren van atomen, de uitgebalanceerde redoxreactie krijgt. Vb.: Heeft de oxidatiehalfreactie 3 elektronen en de reductiehalfreactie 2 elektronen, dan moet je de oxidatiehalfreactie vermenigvuldigen met 2 (dan bekom je 6 elektronen), en de reductiehalfreactie vermenigvuldigen met 3 (dan bekom je ook 6 elektronen), waarna je beide vergelijkingen kan gaan optellen.

Probeer dit eens zelf en kijk als je juist uitkomt. Als dit niet zo is, ben ik bereid je nog wat verdere 'tips' te geven.
Succes!

mazeriah

mazeriah

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 23:00

In de vraag staat er "in zuur midden" , dus moet ik dan een H+ bijvoegen in de halfvergelijking? En als dit zo is, waar moet ik die dan bijvoegen?

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 14:51

Om te weten waar en hoeveel H+-ionen moet toevoegen heb je verschillende methodes. Een van de gemakkelijkste methodes die ik persoonlijk veel gebruik is de volgende:
Tel eerst de O-atomen in het linker- en rechterlid. Als er aan een bepaalde kant een aantal O-atomen ontbreekt (x), schrijf dan aan die kant evenveel H2O-moleculen (x) bij.
Tel dan de H-atomen in het linker- en rechterlid. Als er aan een bepaalde kant een aantal H-atomen ontbreekt (y), schrijf dan aan die kant evenveel H+-ionen (y) bij.

Als er dus in je halfreacties geen H- of O-atomen voorkomen, hoef je dit dus niet te doen.
Let op: dit is de methode in zuur milieu, in alkalisch (basisch) milieu echter is dit anders.

Probeer dit eens.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2010 - 15:46

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Overigens: dit forum is niet bedoeld voor het reproduceren van informatie die ook prima in tekstboeken staat.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Mozfather

Mozfather

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2011 - 18:46

Hoe weet je dat de ion-lading van MnO4- -1 is?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures