Springen naar inhoud

Gehaltebepaling waterstofperoxide

• Log in om te kunnen reageren

Serendipityy

Serendipityy

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 00:11

Hallootjes, zouden jullie genieën mij kunnen helpen met het berekenen van het waterstofperoxidegehalte in massaprocenten? Ik kom maar niet uit de berekening.

Het betreft deze opdracht voor school:

BEPALING VAN HET GEHALTE VAN WATERSTOFPEROXIDE MET TITRATIE VAN KALIUMPERMANGANAAT

Werkwijze:
Weeg 3 g waterstofperoxide (3%) nauwkeurig af in een weegflesje. Breng de afgewogen stof over in een maatkolf van 100 ml en vul aan met 100 ml water. Pipetteer 25 ml van deze oplossing in een erlenmeyer van 300 ml. Voeg 25,0 ml 2M zwavelzuur toe. Titreer met de 0,01982 M kaliumpermanganaat tot zwak rose.

Opdracht:
1. Bereken het gehalte van waterstofperoxide in massaprocenten.

Tot zover heb ik al de reactievergelijkingen opgesteld (yay voor Binas) en de totaalreactie afgeleid:
2MnO4- + 6H+ + 5H2O2  2Mn2+ + 8H2O + 5O2

Ik heb in totaal 17,44 ml permanganaat getitreerd en dit klopt redelijk met de resultaten van mijn klasgenootjes.
Ik ben begonnen met de berekening:
17,44 ml x 0,01982 M (kaliumpermanganaat) = 0,3457 mmol (al afgerond op significante cijfers)  verhouding permanganaat en waterstofperoxide is 2:5 of 1:2,5  dus 0,3457 mmol X 2,5 = 0,8641 mmol hydroxide…………………. en nu weet ik niet precies wat ik moet doen.

Ik denk dat je 0,8641 mmol X 34,01 (molecuulmassa waterstofperoxide) moet berekenen en dan deze uitkomst moet delen door 1000, aangezien de molecuulmassa in g/mol is? En moet je ook iets doen met de verdunde waterstofoplossing en 25 ml? Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen! Ik moet het verslag morgen al inleveren =(

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44837 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 november 2010 - 00:24

Ik denk dat je 0,8641 mmol X 34,01 (molecuulmassa waterstofperoxide) moet berekenen en dan deze uitkomst moet delen door 1000, aangezien de molecuulmassa in g/mol is?

so far so good.

je had dus 0,02939 g waterstofperoxide
  • in welk volume zat dat tijdens de titratie?
  • hoeveel volume had je aangemaakt om uit te pipetteren?
  • hoeveel gram had je dus totaal aan waterstofperoxide?
  • hoeveel gram oorspronkelijke waterstofperoxide-ioplossing (3%) had je ook alweer afgewogen?
  • wat is dus het massapercentage waterstofperoxide in de oorspronkelijke oplossing?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Serendipityy

Serendipityy

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 00:47

Bedankt! Zoiets vermoedde ik al, maar ik wist het alleen niet helder te krijgen.

ik heb dan 0,02939 g waterstofperoxide die ik dan X 25,00 ml doe, omdat dat het volume tijdens de titratie.

0,02939 g X 25,00 ml = 0,734 g
(0,734 g/3 g) X 100% = 24,5%

denk ik tenminste!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44837 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 november 2010 - 00:48

ik heb dan 0,02939 g waterstofperoxide die ik dan X 25,00 ml doe, omdat dat het volume tijdens de titratie.

nee, die 0,02939 g zat in 25 mL, dus in de 100 mL waarin je die had klaargemaakt zat ....g

correcte eindantwoord dus
Verborgen inhoud
(3,9 m%, ivm significanties 4 m%)

welterusten
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Serendipityy

Serendipityy

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 00:56

Ah 3,9 % komt me bekend voor, want volgens mij ben ik daar eerder al op gestoten na wat gegoochel met X 4 (25 X 4 = 100 ml natuurlijk *schaamt zich*).
Merci beaucoup!

Serendipityy

Serendipityy

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 18:11

Ik was deze vraag nog vergeten: "Wat zal er gebeuren als er bij het homogeniseren te veel wordt geschud?".

Met halfreacties waarin waterstofperoxide staat vermeld in Binas heb ik geprobeerd te achterhalen wat er zou kunnen gebeuren, maar ik kom er zelf niet echt uit. Heeft u nog tips?

Ik denk dat het antwoord voor de hand ligt. Ik vermoed dat het te maken heeft dat waterstofperoxide zowel reductor als oxidator kan zijn, aangezien dat in de tabel staat. Maar wat zal er gebeuren als je teveel schud?

Serendipityy

Serendipityy

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 18:24

Enig idee wat die "waterstofperoxide (3%)" zou kunnen betekenen? Volgens mij heeft dit niets te maken met mijn berekende massapercentage?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44837 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 november 2010 - 20:22

Omdat waterstofperoxide een vaste stof ** is zal het geen volumepercentage zijn. Dat jij dan toch 3,9 m% vindt terwijl er maar 3 m% op de fles staat kan ermee te maken hebben dat waterstofperoxide niet zo stabiel is. Hoe langer een fles in de kast staat hoe verder het gehalte spontaan daalt. De fabriek stopt er dan wat meer in, zodat er na een periode in de winkel en een niet te idioot lange periode thuis in de kast toch nog de vermelde 3% aangetroffen zal worden. Je TOA had waarschijnlijk een "verse" batch.

** Foutje, zie ook volgende post

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44837 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 november 2010 - 17:08

Omdat waterstofperoxide een vaste stof is zal het geen volumepercentage zijn.

;) Pardon, stommiteit, tabel op wikipedia verkeerd gelezen.
Het is wel degelijk een vloeistof bij kamertemperatuur, met een dichtheid van ongeveer 1,45 g/cm³. Die 3% zou dus wel degelijk een volumepercentage kunnen zijn.

Voor de rest van de opmerkingen hierboven heeft dat overigens geen gevolgen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures