Springen naar inhoud

Gewoon even een vraagje

• Log in om te kunnen reageren

Ezta

Ezta

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 09:28

Hallo,

ik was vandaag het hoofdstuk van Speciale Relativiteits Theorie aan het doorlezen en er kwam een gedachte in me op die ik graag beantwoord had door mensen die er verstand van hebben, dus kwam ik hier uit ;)

Okť, er staat dus dat de klok van een bewegende waarnemer langzamer gaat

Als je dus je hele leven door beweegt, treinen, vliegtuigen, auto's, gewoon echt alle mogelijke manier en je blijft bewegen, je slaapt ook in bewegende objecten. Klopt het dan dat je langer leeft, niet ouder wordt, maar langer leeft?

Misschien een zinloze vraag, maar ik wou 't toch graag weten, en als dit niet waar is, waar ik dan verkeerd beredeneer.

Alvast Bedankt ;)

Groetjes Atze

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 november 2010 - 10:07

Als je dus je hele leven door beweegt, treinen, vliegtuigen, auto's, gewoon echt alle mogelijke manier en je blijft bewegen, je slaapt ook in bewegende objecten. Klopt het dan dat je langer leeft, niet ouder wordt, maar langer leeft?

Klopt, het gaat over milliseconden op een mensenleven, maar het klopt wel.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 november 2010 - 10:08

Neen. De eigentijd dwz de tijd gemeten door de persoon zelf blijft gelijk.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2010 - 10:10

Klopt het dan dat je langer leeft, niet ouder wordt, maar langer leeft?

Simpel gezegd klopt dat, maar het effect zal zo klein zijn dat je er niks van zal merken. Hier maken ze een afschatting voor een astronaut die 6 maanden lang in een baan om de aarde zit. Deze 'wint' in die 6 maanden 0.07 seconden. Als je dat 80 jaar lang zou doen dan win je dus ongeveer 12 seconden.
Er zitten nog wel wat haken en ogen aan deze versimpeling. Als je bijvoorbeeld je hele leven naar het westen zou reizen dan zou je klok sneller lopen. Ook in dat geval is het effect veel te klein om er iets van te merken.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 november 2010 - 10:25

Neen. De eigentijd dwz de tijd gemeten door de persoon zelf blijft gelijk.

Maar de leeftijd van een persoon wordt niet afgemeten aan de persoon zelf, maar aan de toertjes van de aarde rond de zon. Het klopt dat de persoon zelf niet meer tijd heeft om dingen te doen door die methode, maar naar aardse maatstaven wordt hij wel ouder.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 november 2010 - 10:40

Maar de leeftijd van een persoon wordt niet afgemeten aan de persoon zelf, maar aan de toertjes van de aarde rond de zon. Het klopt dat de persoon zelf niet meer tijd heeft om dingen te doen door die methode, maar naar aardse maatstaven wordt hij wel ouder.

Voor jouw heeft iedere persoon een andere levensduur voor elke andere waarnemer (wat juist is ). Voor mij heeft iedere persoon een bepaalde levensduur bepaald door de klok die hij meeneemt, dus voor iedere persoon dezelfde want de eigentijd is een invariant voor de Lorentztransformatie.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2010 - 12:51

Voor jouw ... Voor mij ...

Prima, maar wil je je in het vervolg verplaatsen in de visie van de vraagsteller. Die bedoelt overduidelijk iets anders dan jij (en wel hetgeen de overige personen in dit onderwerp aangeven). Dat voorkomt onduidelijkheid.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 november 2010 - 18:26

@Ezta:
Bedoelt ge met je vraag dat je voor jezelf langer leeft als ge sneller beweegt toz van een waarnemer of dat je voor die waarnemer langer leeft?

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2010 - 13:19

Hallo,

ik was vandaag het hoofdstuk van Speciale Relativiteits Theorie aan het doorlezen en er kwam een gedachte in me op die ik graag beantwoord had door mensen die er verstand van hebben, dus kwam ik hier uit ;)

Okť, er staat dus dat de klok van een bewegende waarnemer langzamer gaat

Misschien een zinloze vraag, maar ik wou 't toch graag weten, en als dit niet waar is, waar ik dan verkeerd beredeneer.

Alvast Bedankt ;)

Groetjes Atze

Een zinloze vraag, als je niet specifieert ten opzichte van wie/wat.

gouwepeer

gouwepeer

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2010 - 13:49

Een zinloze vraag, als je niet specifieert ten opzichte van wie/wat.

De vraagsteller moet dan wel beseffen dat er een verschil is tussen de persoon waar het over gaat en een waarnemer op afstand.

In een bewegend object is je tijdverloop anders ten opzichte van de stilstaande waarnemer. Voor jezelf duurt een seconde net zo lang als een seconde op een stilstaande locatie.
Je wordt dus wel ouder en haalt gewoon dezelfde leeftijd als wanneer je je niet in bewegende objecten bevind.
linkje naar artikel over tijdsdilatatie

Vragen zijn niet zinloos, antwoorden soms wel.
login: yes
password: I don't know, please tell me
password is incorrect
login: yes
password: incorrect

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures