Springen naar inhoud

Artrose

• Log in om te kunnen reageren

Autumn

Autumn

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 10:38

Hoi!

Ik vroeg me af waarom men meer last heeft van artrose in de winter dan in de zomer.
Of waarom de locale warmtebehandeling (zoals infrarood of kersenpitkussentje) de pijnklachten kunnen verminderen? Wat is de relatie warmte-pijn?

Alvast bedankt!
A.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 november 2010 - 14:41

De pijn kan er ineens zijn zonder dat de temperatuur verandert. (Ervaring van een familielid)
Meer ervaringsfeiten zullen zeker nodig zijn om je vraag afdoende te beantwoorden.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2010 - 15:39

In tegenstelling tot bepaalde vormen van artritis (bijv. reuma) heb ik nog nooit gehoord dat iemand met artrose er in het ene seizoen er meer last van hebben. Ik vraag me ook af in hoeverre het een principe is van `het weer is beroerd, ik voel me minder goed, dus ik heb meer last van alles waar ik maar last van kan hebben` (er zijn per slot van rekening ook meer mensen depressief in de winter dan in de zomer).

Een korte zoektocht op pubmed leverde wel dit artikel op: http://www.ncbi.nlm....pubmed/20149368 en http://www.ncbi.nlm....pubmed/20492056. Er is dus wel een rationale waarom het tot op zekere hoogte aannemelijk zou zijn dat in de winter men er meer last van heeft dan in de zomer.

charlottevoor

charlottevoor

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 september 2011 - 15:28

Hey ik ben hier nieuw. Ik heb zitten zoeken over artrose en ik kom er maar niet uit. Wat ik vond op internet was dit http://www.artrose-artritis.eu maar ik dan heb ik een andere vraag wat is eigenlijk artritis? gr

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2011 - 15:40

Dat is een goede vraag, het verschil is namelijk niet zo eenduidig. Artrose wordt in de volksmond ook wel 'slijtage van de gewrichten genoemd', terwijl dit maar deels waar is. Ook mensen die weinig fysieke arbeid verrichten kunnen artrose krijgen door een mismatch in de opbouw van het kraakbeen en de afbraak. Daarnaast zijn er topsporters die nooit artrose zullen krijgen. Bovendien is er bij artrose ook altijd in meer of mindere mate een lichte ontstekingsreactie gaande.

Nu naar artritis. Hierbij staat de ontstekingsreactie veel meer op de voorgrond waardoor je ook ontstekingsverschijnselen krijgt die je niet bij artrose ziet (rood en warm gewricht). Vaak ontstaat dit in het kader van een auto-immuunziekte (reumatoide artritis, SLE etc.), maar kan ook infectieus zijn (dus veroorzaakt door een bacterie) zoals een polyartritis bij systemische infecties of een polyartritis na een tekenbeet in het kader van Lyme's disease. De meeste bekende en onschuldige (mono)artritis is jicht.

Hoop dat het iets duidelijker wordt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures