Zwak zuur/base?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 57

Zwak zuur/base?

Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en ben hier terecht gekomen omdat ik met een probleem zit voor chemie.

Wij zijn voor het moment bezig met het berekenen van pH-waarden. Nu, ik snap de formules die je ervoor nodig hebt ed wel allemaal, maar ik zit met het vervelende probleem dat ik niet weet hoe je kan zien of iets sterk/zwak base is.

In mijn periodiek systeem staat op de achterzijde een hele tabel met Zuren waarnaast de pKa/pKz vermeld staat.

Men gaat er vanuit dat een sterk zuur een pKz < 0 en een zwak zuur pKz > 0 hreft

dus: pKz van HCl is -7 => sterk zuur

pKz van CH3-COOH is 4,75 => zwak zuur

Allemaal goed en wel, maar hoe kan je dit nu zien voor de basen, aangezien dit niet in het periodiek systeem staat...

Alvast bedankt

Mvg

Thomas

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zwak zuur/base?

Een sterke base heeft een pKb < 0. Die hoort dus bij een zwak zuur met pKz > 14.

Ik weet niet hoe je tabel eruit ziet, of er alleen zuren instaan of de zuurbasekoppels (in dat geval heb je een kolom met zure en een kolom ernaast met de bijbehorende base). In zo'n tabel vind je de sterke basen vanaf OH- en alles wat daar onder staat.

Het betreft dus de geconjugeerde basen van de zuren H2O en alles daaronder.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 411

Re: Zwak zuur/base?

^Eventjes zeggen dat er op de achterkant van mijn PSE, die gemaakt is door VWR International, ook 2 basen boven OH- staan die toch een pKa hebben boven 14, zijnde OHC-CH2- en CH3O-. Worden deze ook nog bij de sterke basen gerekend dan, of enkel deze onder OH-?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zwak zuur/base?

Zeker is dat de zuurrestionen van ethanal en methanol sterke basen zijn. Ik heb geen idee waarom ethanal boven H2O zou staan in de tabel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 27

Re: Zwak zuur/base?

Het kan in kleuren gemeten worden als jij het zelfde doet als ik.

Heel rood is 0 pH oftewel heel zuur en groen is basis 7

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zwak zuur/base?

Wat jij bedoelt is dat je met een universeelindicator de pH van een oplossing kunt bepalen. Dat is iets heel anders dan waar de TS hier naar vroeg.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Zwak zuur/base?

Wat jij bedoelt is dat je met een universeelindicator de pH van een oplossing kunt bepalen. Dat is iets heel anders dan waar de TS hier naar vroeg.


Het lijkt alsof hier 2 dingen door elkaar gehaald?

PH waarde 0 is zuur. (rood)

PH waarde 7 is neutraal. (geel/groen)

Ph waarde 14 is alkalisch. (donker blauw)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zwak zuur/base?

Nogmaals c.q. voor de duidelijkheid: De TS (=topicstarter) had een vraag over pKz-waardes, zuurconstantes dus. De vraag ging niet over pH's en was bovendien reeds beantwoord.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer