Springen naar inhoud

Reactievergelijking

• Log in om te kunnen reageren

Ilsko

Ilsko

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 15:36

Ik weet niet wat ik moet doen als er een . maar dan hoog zoals een keerteken in de formule staat en wanneer je die moet gebruiken?

want ik heb hier een formule:

CaCO3 (s) + 2H+ (aq) + SO4 2- (aq) + H2O (l) --> CaSO4.2H2O (s)
maar waar staat die punt dus voor bij de rechterkant??
En wanneer moet je die erneer zetten?

dat is eigenlijk mijn vraag.. hopelijk snappen jullie er iets van..

Veranderd door Ilsko, 03 november 2010 - 15:43

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2010 - 15:49

Met .H2 wordt aangegeven dat er sprake is van kristalwater; watermoleculen die zijn opgenomen in en deel uitmaken van het kristalrooster van het betreffende zout.
Je zet het dus neer als op de een of andere manier uit de tekst blijkt dat hier sprake van is.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Ilsko

Ilsko

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 16:12

Met .H2 wordt aangegeven dat er sprake is van kristalwater; watermoleculen die zijn opgenomen in en deel uitmaken van het kristalrooster van het betreffende zout.
Je zet het dus neer als op de een of andere manier uit de tekst blijkt dat hier sprake van is.

Staat over de vraag eigenlijk niks van in. Alleen dat het water eruit ziet als een soort melk. En dat dat het gevolg is van de zwaveldeeltjes die in het water zweven.

In de andere opgaven die ik met .h2O had staat ook niks over kristalwater.. of moet je gewoon kijken of die zouten reageren met water?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 november 2010 - 18:11

Er hoeft hierover ook geen extra uitleg in de opgave te staan. Het wil gewoon zeggen dat het zout calciumsulfaat watermoleculen in zijn kristalrooster gaat opnemen. Je kan die terug uit het kristalrooster halen door te verhitten. Zoals Marko al zei moet je dus in een tekst duidelijk kunnen maken om welke vorm het gaat, al dan niet met kristalwater.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Ilsko

Ilsko

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 19:56

Er hoeft hierover ook geen extra uitleg in de opgave te staan. Het wil gewoon zeggen dat het zout calciumsulfaat watermoleculen in zijn kristalrooster gaat opnemen. Je kan die terug uit het kristalrooster halen door te verhitten. Zoals Marko al zei moet je dus in een tekst duidelijk kunnen maken om welke vorm het gaat, al dan niet met kristalwater.

Maar hoe weet je dan dat iets een kristalrooster neemt en dat het die watermoleculen gaat opnemen?
dat staat toch nergens?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2010 - 20:18

Als je zelf een reactievergelijking moet opstellen aan de hand van iets dat in een stuk tekst staat beschreven, dan staat zoiets erbij.
Anders kun je het niet weten.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Ilsko

Ilsko

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 20:23

Als je zelf een reactievergelijking moet opstellen aan de hand van iets dat in een stuk tekst staat beschreven, dan staat zoiets erbij.
Anders kun je het niet weten.

dankjewel..
ik hoop dat het zo gaat lukken:)!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures