Springen naar inhoud

Afzet mbv kansvariabele

• Log in om te kunnen reageren

jjitss

jjitss

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2010 - 15:49

Hallo,

Ik heb maar een matige kennis qua wiskunde en zit nu een beetje vast met een probleem waarbij een kansvariabele een rol speelt.

Ik heb afzet van 1 product (stabiele afzet, dus geen seizoensinvloeden etc).

Ik heb een reeks afzetgegevens (aantallen per week): (Meer dan hier vermeld staat)
12, 14, 12, 10, 12, 18, 13, 18, 12, 8

Nu moet ik ten eerste een interval opstellen voor afname per week, met 90% zekerheid.
- Is dit mogelijk door de standaarddeviatie te berekenen, een betrouwbaarheidsinterval voor het gemiddelde afzet te berekenen?

- Kan ik op basis van de standaarddeviaties van verschillende reeksen afzetgegevens, wat zeggen over hoe stabiel de afzet van een product is? Hoe groter de standaardeviatie: hoe onstabieler de afzet van een product? Zo ja, zijn hier Łberhaupt marges (onstabiel/stabiel) aan gesteld? Of zal ik deze zelf moeten stellen?

Dan nog een probleem met dezelfde gegevens:

Stel ik heb een locatie waar dit product ligt (en waaruit de afname wordt gehaald) , met inhoud = gemiddelde afzet per week.

- Kan ik in dat geval theoretisch een uitspraak doen (zonder letterlijke simulatie dmv de afzetgegevens), hoeveel % van de weken deze inhoud niet voldoende is?

- Kan ik daarnaast zeggen dat met inhoud = gemiddelde afzet, dat bijvoorbeeld na 1000 weken. 1000x de locatie leeg is gehaald.

In het algemeen twijfel ik over het gebruik van "gemiddelde". Is het gebruiken van de mediaan een betere optie?
Wat ikzelf eigenlijk zat te bedenken is, dat het gemiddelde vooral zin heeft bij een lage standaarddeviatie en dat ik bij een hogere standaarddeviatie beter kan overstappen op de mediaan? Maar ik ben te onwiskundig, om daar eigenlijk goed vat op te krijgen.

Ik hoop dat iemand hier meer feeling meer heeft dan ik...

Alvast heel erg bedankt,

Groetjes, Jitske

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures