Stoffen terug te vinden in bloed?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Stoffen terug te vinden in bloed?

Wanneer men natuurlijke stoffen in de aders injecteert, (bijvoorbeeld leidingwater, gedestilleerd water,...) worden deze achteraf teruggevonden bij een bloedonderzoek net zoals men drugs e.d. terug kan vinden?

En wat gebeurt er wanneer men dit doet? Het is erg pijnlijk, maar wat gebeurt er precies wanneer dit in de bloedbaan terechtkomt?

Berichten: 339

Re: Stoffen terug te vinden in bloed?

* Is het pijnlijk? De pijn van de naald, maar ik zou denken dat het voor de rest wel meevalt.

* Je zou bloed kunnen beschouwen als een hoeveelheid water, met daarin van alles opgelost: ionen (natrium, chloride, kalium), eiwitten (bv albumine), glucose, bloedcellen, etc.

Wat gebeurt er met zo'n oplossing als je daar een hoeveelheid water aan toevoegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Stoffen terug te vinden in bloed?

Ik denk dat het volgende antwoord een goede samenvatting is van wat er gebeurt:
Distilled water causes cells to lyse, so injecting distilled water into a vein will cause some degree of hemolysis. Hemolysis is the rupture of red blood cells. A small amount of distilled water would quickly mix with the blood and would cause little to no noticeable damage. A large amount of distilled water would cause much more damage, not just limited to hemolysis. Among other things, large amounts of pure water introduced to the body would alter the electrolyte composition of blood, which could cause brain damage or cardiac arrest and death. This is why fluids are administered to patients as saline (which includes an appropriate amount of salt)...
uit: http://wiki.answers.com/Q/If_distilled_wat...ght_into_a_vein

De rode bloedcellen gaan ervan kapot en bovendien zal, bij grotere hoeveelheden, de samenstelling van het bloed zodanig veranderen (verdunning van elektrolyten: Natrium, Kalium, Chloride, Calcium,... en andere stoffen in het bloed, zoals hormonen, glucose,...) dat het gevaarlijk en dodelijk wordt. Ook de osmolariteit van het bloed verandert. Hartritmestoornissen, hersenoedeem, spierzwakte, stuipen, coma ed. zijn dan mogelijke complicaties.

Wat precies wat veroorzaakt (ivm. de elektrolyten), kan je vinden op de volgende website: http://merckmanual.be/index4.html?pid=13&a...&printhid=1

Als je niet-gedestilleerd water injecteert (bv. kraantjeswater), zal het effect daarbij ook nog afhangen van wat er precies in dat kraantjeswater zit (bv. hoeveel Chloor bevat het). Daardoor kan de elektrolytenbalans evengoed ernstig verstoord raken.

Of anderen dit terug zullen kunnen vinden in je bloed, zal oa. afhangen van het feit of je het overleeft... ;)

Het zal bepaald worden door de hoeveelheid, wat er precies werd geïnjecteerd en hoe lang het geleden is. Rechtstreeks bewijs ervoor vinden, zal moeilijk zijn (vermoed ik), al kan men wel vermoedens hebben als men eraan denkt.

Maar 't is in elk geval één van de zaken waarvan men kan stellen 'don't try this at home!'

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 2

Re: Stoffen terug te vinden in bloed?

Alvast bedankt, ik 'try' dit zeker niet at home hoor, ben bezig aan een werkstuk, ik heb via internet gevonden dat mensen die drugs spuiten en afkicken soms gewoon water en toestanden in hun aders spuiten. (En dit ligt dan vooral psych. om toch maar het gevoel te krijgen dat ze iets kunnen inspuiten).

Maar wat ik dus niet wist is dat het even dodelijk is, wat het veroorzaakt en of dokters dit kunnen terugvinden waarvan de rode bloedcellen oa aan kapotgaan.

Berichten: 339

Re: Stoffen terug te vinden in bloed?

Dido schreef:...

De rode bloedcellen gaan ervan kapot en bovendien zal, bij grotere hoeveelheden, de samenstelling van het bloed zodanig veranderen (verdunning van elektrolyten: Natrium, Kalium, Chloride, Calcium,... en andere stoffen in het bloed, zoals hormonen, glucose,...) dat het gevaarlijk en dodelijk wordt. Ook de osmolariteit van het bloed verandert. Hartritmestoornissen, hersenoedeem, spierzwakte, stuipen, coma ed. zijn dan mogelijke complicaties.

Wat precies wat veroorzaakt (ivm. de elektrolyten), kan je vinden op de volgende website: http://merckmanual.be/index4.html?pid=13&a...&printhid=1

...
Veel hangt af van de hoeveelheid water. Als het gaat over 'injecteren' denk ik aan hooguit 10ml. Daarvan merk je... niets (mits inderdaad niet verontreinigd en niet bacteriologisch al te zeer besmet). Want 10ml op 5l bloed is 0.01 l op 5 liter bloed; een verdunning van 1 op 500; dus 0.2%. Een verstoord evenwicht wordt bovendien snel weer hersteld, doordat je het overtollig water uitplast. De beschreven effecten gelden voor (veel) grotere hoeveelheden water.

Berichten: 1.116

Re: Stoffen terug te vinden in bloed?

Veel hangt af van de hoeveelheid water. Als het gaat over 'injecteren' denk ik aan hooguit 10ml. Daarvan merk je... niets (mits inderdaad niet verontreinigd en niet bacteriologisch al te zeer besmet). Want 10ml op 5l bloed is 0.01 l op 5 liter bloed; een verdunning van 1 op 500; dus 0.2%.
Tja, ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Maar ik zet het op de lijst van potentiële onzin om eerlijk te zijn. Maar daar kunnen we over discussiëren.

Het gaat in principe niet om de hoeveelheid water die je infundeert. Ik kan je rustig oneindige hoeveelheid zuiver kraanwater infunderen zonder dat jij daar opmerkelijk veel last van zult gaan krijgen. Dit heeft te maken de snelheid waarmee ik het infundeer. Dat heeft ook nog niet eens zozeer te maken met de verdunning van je totale bloed. In tegenstelling tot de verdunning die jij lokaal ziet te bewerkstelligen en op welke plaats jij het doet. Als jij 10ml in één keer in een vat inspuit zul je krijgen dat je opeens een zeer sterke verdunning krijgt lokaal. Hierdoor zullen wss. vrijwel alle cellen in die omgeving vrijwel direct ruptureren door het osmotisch effect wat je krijgt, zeker je rode bloedcellen omdat deze geen onderdeel uitmaken van een relatief vaste weefselstructuur die mogelijk nog bescherming zou kunnen bieden.

Bij injecteren denk ik overigens aan spuiten tot makkelijk 50ml.

Kortom: het is sterk afhankelijk van de hoeveelheid per tijdseenheid en de plaats waar het water gaat infunderen.

Berichten: 339

Re: Stoffen terug te vinden in bloed?

JWvdVeer schreef:Tja, ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Maar ik zet het op de lijst van potentiële onzin om eerlijk te zijn. Maar daar kunnen we over discussiëren.

Het gaat in principe niet om de hoeveelheid water die je infundeert. Ik kan je rustig oneindige hoeveelheid zuiver kraanwater infunderen zonder dat jij daar opmerkelijk veel last van zult gaan krijgen. Dit heeft te maken de snelheid waarmee ik het infundeer. Dat heeft ook nog niet eens zozeer te maken met de verdunning van je totale bloed. In tegenstelling tot de verdunning die jij lokaal ziet te bewerkstelligen en op welke plaats jij het doet. Als jij 10ml in één keer in een vat inspuit zul je krijgen dat je opeens een zeer sterke verdunning krijgt lokaal. Hierdoor zullen wss. vrijwel alle cellen in die omgeving vrijwel direct ruptureren door het osmotisch effect wat je krijgt, zeker je rode bloedcellen omdat deze geen onderdeel uitmaken van een relatief vaste weefselstructuur die mogelijk nog bescherming zou kunnen bieden.

...

kortom: het is sterk afhankelijk van de hoeveelheid per tijdseenheid en de plaats waar het water gaat infunderen.
Met deze nuancering ben ik het eens.

Maar of een injectie op normale snelheid van enkele ml (zuiver) water, ingespoten in je elleboogsvene inderdaad tot het beschreven gevolg leidt betwijfel ik. Omdat het desondanks zeer snel vermengt. Maar misschien ben ik te optimistisch.
Bij injecteren denk ik overigens aan spuiten tot makkelijk 50ml.
Dat zijn niet het type spuiten die ik door junks achtergelaten zie.

Berichten: 1.116

Re: Stoffen terug te vinden in bloed?

Maar of een injectie op normale snelheid van enkele ml (zuiver) water, ingespoten in je elleboogsvene inderdaad tot het beschreven gevolg leidt betwijfel ik.
Tja, ligt er aan welk gevolg je bedoelt. Je kunt er vrijwel zeker van zijn dat er een aantal erytrocyten zullen lyseren, dat gebeurt namelijk al heel snel. Tja, het ligt een beetje aan wat je `normale` snelheid noemt. Verschillende middelen moet je theoretisch op verschillende snelheden inspuiten. Anders krijg je allerhande rare effecten. En ik ben het met je eens: 10ml zal je echt niet direct in de problemen brengen. Evenals dat 10ml lucht in je bloedbaan je over het algemeen ook niet direct in de problemen brengt. Maar je zult maar net iemand in een slechte conditie hebben die er net wel last van gaat hebben.
Dat zijn niet het type spuiten die ik door junks achtergelaten zie.
Tja, kan ik ook niets aan doen. Ik zie junks wel vaker dingen niet achterlaten die wel bestaan... Erg onder de indruk van de argumentatie ben ik dus niet.

Reageer