Asymptoten en scheve asymptoten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Asymptoten en scheve asymptoten

Hoi iedereen,

Voor wiskunde moet ik een praktische opdracht maken. Deze heeft als onderwerp breuken. We moeten onder andere functies versimpelen met staartdelingen en uitdelen zodat wij deze kunnen primitiveren en er asymptoten van kunnen berekenen. Nu is een vraag:

''i) Iemand beweert dat een asymptoot een lijn is die nooit een snijpunt heeft met de grafiek van de bijbehorende functie. Dat is echter niet waar. Kun jij een functie geven, die een snijpunt heeft met de asymptoot. Geef functie, asymptoot en de berekening van het snijpunt. En is het mogelijk dat een functie een snijpunt heeft met de bij de functie behorende scheve asymptoot? Geef duidelijke uitleg.''

Ik snap dit niet, omdat ik dacht dat een asymptoot juíst de lijn was die een grafiek nooit sneed?

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Groetjes, Luna

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Asymptoten en scheve asymptoten

Om je misvatting weg te werken geef ik alvast een voorbeeld; dan kan je misschien zelf met de opgave aan de slag? Of eerst even verder nadenken.

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-10,10,-2,2,300,300,600,600,'(x+1)/x^2')</script><!--graphend-->

Er is een horizontale asymptoot, maar die snijdt de grafiek... Welke asymptoot en welk snijpunt?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 37

Re: Asymptoten en scheve asymptoten

Een horizontale asymptoot bereken je door een limiet te nemen toch?

Dus als ik voor x een heel groot getal neem en dat invul zou de horizontale asymptoot eruit moeten komen...

Dus stel x = 1 000 000 000, dan y = 1 x 10^-9

En x = 10 000 000 000, dan y = 1 x 10^-10

x = 1000 000 000 000, dan y = 1 x 10^-13

Dus dan is de horizontale asymptoot 0?

En het snijpunt is dan (x+1)/x^2 = 0 x+1=0 x=-1

Klopt dit een beetje?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Asymptoten en scheve asymptoten

In TD's post hierboven is de horizontale assymptoot (zowel naar links als naar rechts) inderdaad y=0 (vergeet die y niet te vermelden) , en het snijpunt is inderdaad (-1,0)

Lukt het nu verder?
---WAF!---

Gebruikersavatar
Berichten: 368

Re: Asymptoten en scheve asymptoten

Ik snap dit niet, omdat ik dacht dat een asymptoot juíst de lijn was die een grafiek nooit sneed?
Definitie asymptoot (in eulidische ruimte)

Zij P een veranderlijk punt van kromme C. Een rechte d is asymptoot van de kromme C

als en slechts als de limiet van de afstand van P tot d nul is, wanneer P zich langs de kromme naar oneindig verplaatst.

We zeggen dat C een asymptoot d heeft.
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.

De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Berichten: 37

Re: Asymptoten en scheve asymptoten

Ja, ik snap het voorbeeld nu, dankjulliewel ;)

Maar wat ik me nog wel afvraag is hoe je van tevoren kan weten welke soort grafieken hun asymptoot snijden...of zijn daar geen bepaalde regels voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Asymptoten en scheve asymptoten

Maar wat ik me nog wel afvraag is hoe je van tevoren kan weten welke soort grafieken hun asymptoot snijden...of zijn daar geen bepaalde regels voor?
Nee, daar zijn niet direct vaste regels voor. Gewoon experimenteren met een plot-software (zoals 'winplot': is gratis en degelijk) tot je links en rechts wat stramienen begint te herkennen in het functieverloop...

succes
---WAF!---

Berichten: 37

Re: Asymptoten en scheve asymptoten

Okee, ik snap het geloof ik! Bedankt allemaal ;)

Reageer