water in de mens

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 93

water in de mens

IK heb eigenlijk een heel eenvoudige vraag: de mens bestaat voor een groot deel uit water. Is dit zoet of zout water ?

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: water in de mens

goeie vraag eigenlijk :shock:

ik denk niet dat dit zomaar gwn water is dit is wrsch gemend met andere stoffen hoor .. en zout water is zoet water gemend met zout ... dus ja

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: water in de mens

Het gaat hier om water dat aanwezig is in onze cellen, meer specifiek het cytoplasma. Hierin zijn verschillende zouten opgelost, waaronder natriumchloride ('keukenzout') en kaliumchloride. In feite gaat het dus om zout water.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: water in de mens

Het water in je lichaam bevat ongeveer 0,9 % NaCl. Dat is minder dan zeewater (zo'n 3,5% volgens Binas), dus niet echt 'zout water' (maar wel een beetje).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: water in de mens

muggezifter!

iig de mens bevat zoutwater klinkt beter dan de mens bevat brakwater... :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: water in de mens

:shock:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: water in de mens

De mens bevat meer zoetwater dan zoutwater. Zoet/zout/brak; het zijn allemaal zeer vage omschrijvingen van de zoutconcentratie. Het is beter om aan te geven wat de exacte concentratie aan zouten is. Dit is ongeveer 0,9%
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 61

Re: water in de mens

IK heb eigenlijk een heel eenvoudige vraag: de mens bestaat voor een groot deel uit water. Is dit zoet of zout water ?
Water is een chemische verbinding H20. Daar bestaat er dus maar een soort water.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: water in de mens

Laurentius schreef:IK heb eigenlijk een heel eenvoudige vraag: de mens bestaat voor een groot deel uit water. Is dit zoet of zout water ?
Water is een chemische verbinding H20. Daar bestaat er dus maar een soort water.
Dus volgens jou bestaat er geen verschil tussen rivier water en zee water? Het gaat toch om wat erin is opgelost en dat geeft je aan met zoet of zout water.

@Mrtn: Dus dat is het!!! Zaterdag ochtend besta ik soms uit brakwater. Het hangt ervan af hoe laat het vrijdag avond was. Dit verklaart zoveel. :shock:

Toen ik in het ziekenhuis lag kreeg ik een oplossing die fysiologisch zout heet. Het is dezelfde osmotische waarde als in je lichaam. Het is ongeveer een theelepel in een glas lauw water. Naast NaCl heb je natuurlijk een stuk meer prut in het water zweven, wat volgens mij voornamelijk zouten zijn. Dus ik zou zeggen dat er toch meer zouten in zitten dan die 0,9%? (Daarentegen bestaat je DNA weer uit ontzettend veel suikermoleculen, dus afhankelijk van waar je kijkt is het weer zoeter, gemiddeld zou ik zeggend zout)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 61

Re: water in de mens

coats001 schreef:
Laurentius schreef:IK heb eigenlijk een heel eenvoudige vraag: de mens bestaat voor een groot deel uit water. Is dit zoet of zout water ?
Water is een chemische verbinding H20. Daar bestaat er dus maar een soort water.
Dus volgens jou bestaat er geen verschil tussen rivier water en zee water? Het gaat toch om wat erin is opgelost en dat geeft je aan met zoet of zout water.

@Mrtn: Dus dat is het!!! Zaterdag ochtend besta ik soms uit brakwater. Het hangt ervan af hoe laat het vrijdag avond was. Dit verklaart zoveel. :shock:

Toen ik in het ziekenhuis lag kreeg ik een oplossing die fysiologisch zout heet. Het is dezelfde osmotische waarde als in je lichaam. Het is ongeveer een theelepel in een glas lauw water. Naast NaCl heb je natuurlijk een stuk meer prut in het water zweven, wat volgens mij voornamelijk zouten zijn. Dus ik zou zeggen dat er toch meer zouten in zitten dan die 0,9%? (Daarentegen bestaat je DNA weer uit ontzettend veel suikermoleculen, dus afhankelijk van waar je kijkt is het weer zoeter, gemiddeld zou ik zeggend zout)
Nogmaals water is een zuiver chemishe verbinding H2O. Er bestaat maar soort water. De dingen die je opnoem zijn mengels suspensie of oplossingen waarin o.a. water voorkomt maar zijn allemaal geen water net zomin als bv brons koper is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: water in de mens

Uiteraard heb je gelijk. Ik denk dat niemand de ilusie heeft dat het anders is. Op het moment dat je het over de zee hebt, heb je het toch over zout water, of heb je het dan over een oplossing van water en diverse ionen? Denk je niet dat het aannemelijk is dat Laurentius zich afvroeg of er over het algemeen genomen meer zoete dan zoute ionen zijn opgelost, of dat het zoet of zout smaakt? Technische gezien heb je absoluut gelijk.

6c
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 61

Re: water in de mens

StrangeQuark schreef:Uiteraard heb je gelijk. Ik denk dat niemand de ilusie heeft dat het anders is. Op het moment dat je het over de zee hebt, heb je het toch over zout water, of heb je het dan over een oplossing van water en diverse ionen? Denk je niet dat het aannemelijk is dat Laurentius zich afvroeg of er over het algemeen genomen meer zoete dan zoute ionen zijn opgelost, of dat het zoet of zout smaakt? Technische gezien heb je absoluut gelijk.

6c
Ja denk ook wel dat hij dat bedoelde. maar ik vind het toch altijd wel nuttig om vooral op een wetenschappelijke forum, maar wat mij betref gewoon altijd, zo exact mogelijk te definieren wat je met je woorden tot uitdrukking wil brengen. Voorkomt een heleboel verwarring, onbegrip en langs elkaar heen praten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: water in de mens

Als we nu dan allemaal klaar zijn met mierenneuken, kunnen we nu dan weer on-topic gaan?

De osmotische waarde van cellen is gelijk aan 0,9% NaCl. Zoet of zout water kan je beter niet als term gebruiken. Dit roept alleen maar verwarring op.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 61

Re: water in de mens

Sorry hoor maar ik vind het dus beslis geen mierenneuken. Scheikunde is een exacte vak en je moet moet je dus ook exact en ondubbelzinnig uitdrukken, voorzover dat mogelijk is. En hoezoe is was het niet on topic?

(Deze discussie is nu wel off topic natuurlijk)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: water in de mens

Het is niet wetenschappelijk om over zoet en zout water te spreken. (Percentage opgeloste zouten is altijd beter.)Wanneer er wordt gezegd dat het cytoplasma bij het DNA zoeter is dan ergens anders, omdat het suikergroepen bevat, dan vraag ik me toch af wat sommige mensen hier doen. De topicstarter had een vraag.
IK heb eigenlijk een heel eenvoudige vraag: de mens bestaat voor een groot deel uit water. Is dit zoet of zout water ?
Hier werd op een gegeven moment duidelijk van afgeweken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer