Berekening dubbele grondduiker

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Berekening dubbele grondduiker

Hallo,

Ik kreeg op school een opdracht mee m.b.t. het bereken van een dubbele duiker (dubbelportaal). De volgende afbeelding geeft het plaatje weer, wat ik erbij kreeg:

Afbeelding

De duiker is uitgevoerd in betonklasse C28/35. Tevens wordt gezegd dat de duiker ligt op een verende bedding.

Gevraagd wordt:

1). Bereken/teken N-lijn, V-lijn, M-lijn.

2). Bereken de dikte van de buitenwand + het dak wanneer geen beugels (dwarskrachtwapening) benodigd is.

Nu heb geprobeerd dit te schematiseren uitgaande van:

K0 = 0,5 ( 1 - sin phi = 0,5) (Deze was tevens gegeven!)

γ voor grond = 1,35

γ water = 1,2

γ veranderlijk = 1,5

Door door te rekenen, en de horizontale grondspanningen uit te rekenen kwam ik tot het volgende schema:

Afbeelding

Nu is mijn vraag:

Hoe zit het met die verende bedding? En kan ik mijn wand, en dak als ligger op 2 steunpunten uitrekenen voor de bepaling van mijn V-lijn en N-lijn? ( deze zijn nodig voor het dimensioneren van de wand en dakdikte).

Hier mijn schema, hoe ik denk dat uitgerekend kan worden, alleen heb ik de verende bedding niet in acht genomen:

Afbeelding

wie kan mij hier mee helpen:)? Ik moet weten wat de N-lijn en V-lijn is van de buitenste wanden, en het dak.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet,

Paul

Berichten: 8

Re: Berekening dubbele grondduiker

1 foutje: Zou het dak namelijk als 1 ligger beschouwd moeten worden, krijg je dus ligger met 3 steunpunten.

Reageer