Springen naar inhoud

Vragen elektromagnetisme

• Log in om te kunnen reageren

VthatsME

VthatsME

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2010 - 21:45

Ik heb nog een paar vraagjes over ons hoofdstuk elektromagnetisme bij fysica. Ik zit in mijn eerste jaar geneeskunde en de cursus is verre van makkelijk. Alle hulp is dus welkom ;)

- Waarom is 50 Hz het meest schadelijk wanneer je geŽlektrocuteerd wordt en zijn alle hogere/lagere frequenties dat niet?

- Waarom geldt de wet van ohm niet voor het celmembraan?

- Versterken of verzwakken 2 magnetisch velden elkaar als ze dezelfde richting hebben (vb. beiden in kring naar rechts) en waarom?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 november 2010 - 22:52

2 magnetische velden kunnen elkaar inderdaad versterken , als ze dezelfde richting hebben.
In een punt P zullen dan 2 magnetische inductievectoren werken, en die kun je dan vectorieel bij elkaar optellen.
Op je eerste en tweede vraag weet ik geen antwoord. (sorry).

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2010 - 01:08

- Waarom is 50 Hz het meest schadelijk wanneer je geŽlektrocuteerd wordt en zijn alle hogere/lagere frequenties dat niet?

Daar geloof ik niets van (Als elektrotechnieker, niet als geneeskundige). Het gaat om de hoeveelheid energie die overgedragen wordt (die hitte, verbranding en spiersamentrekkingen veroorzaakt).

- Waarom geldt de wet van ohm niet voor het celmembraan?

De wet van Ohm geldt op de meeste geleidende materialen als benadering, ook bij celmembramen (Ze zijn wegens geenbewegende ladingen zeer resistief) http://www.scholarpe..._cell_membranes
Ze hebben wel een zeer grote capaciteit, en kunnen dus beter als condensator dan als weerstand(=wet van Ohm) gezien worden. Zeggen dat ze niet de wet van Ohm volgt klopt dus niet helemaal, maar haar capaciteit is veel groter dan haar weerstand.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2010 - 10:08

Nog even aangaande die 50 Hz: ik geloof dat ook niet, DC is nog vele malen gevaarlijker dan AC.
en ik geloof ook niet dat 50 Hz slechter zou zijn dan pakweg 33.333 Hz of enkele kHz.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2010 - 10:21

..., DC is nog vele malen gevaarlijker dan AC.

Bron?

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2010 - 10:31

geen idee, maar bij elektrocutie door DC kun je niet loskomen van de bron, bij AC heb je steeds een nuldoorgang zodanig dat je je kunt lostrekken.
230V DC is levensgevaarlijk, waar je aan 230 V AC hoogstens een onaangenaam gevoel van overhoudt.

En was er ook niet nog zoiets als electrolyse? maar daar weet ik het fijne niet van.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2010 - 10:33

Voor de veiligheid heb je een aantal zaken die meespelen.
Ten eerste is de weerstand van je lichaam spannings- en frequentieafhankelijk. Bovendien gaat de stroom bij hogere frequenties minder in het lichaam binnendringen en meer over de huid lopen; de stroom doet evenveel schade, maar op minder vitale plaatsen.
Verder heb je ook nog een effect dat je spieren samentrekken en je je hand bijvoorbeeld niet meer kan loslaten.
Mijn cursus elektrotechniek van vorig jaar geft volgende grafiek:
FI.jpg
Deze geeft de stroom weer waarbij 99.5% van de bevolking zichzelf nog kan loskoppelen van het onder spanning staande object.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

VthatsME

VthatsME

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2010 - 10:50

Dankjewel voor de antwoorden!
Ik denk inderdaad dat men in de cursus bedoelt dat bij het celmembraan de capaciteit het belangrijkst is.
Aangaande de 50Hz hebben we een soortgelijke grafiek in gekregen en werd er duidelijk gezegd dat 50Hz de slechts mogelijke frequentie is, maar daarover zal ik toch nog eens het fijne moeten uitvinden.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2010 - 22:38

Deze geeft de stroom weer waarbij 99.5% van de bevolking zichzelf nog kan loskoppelen van het onder spanning staande object.

Ik weet niet wat er exacte in je cursus staat, maar beide zinnen hierboven zeggen niet hetzelfde. Er zijn maar weinig plaatsen op het menselijk lichaam waar je echt de draad gaat vasthouden bij elektrocutie. Deze data gaan dus bijna alleen over elektrocutie aan de handen. Als je namelijk geŽlektrocuteerd wordt aan pakweg je benen laat je automatisch de bron los (daarom moet je mensen die vasthangen aan een bron altijd losSCHOPPEN).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 november 2010 - 00:18

Ik weet niet wat er exacte in je cursus staat, maar beide zinnen hierboven zeggen niet hetzelfde.

Ik ook nergens gezegd dat beide exact hetzelfde zeggen.
Het probleem lijkt me dat je niet kan definiŽren wat de meest schadelijke frequentie is, zonder verdere parameters van de situatie te geven.
Als je alleen al naar je hart kijkt spelen stroomduur, welke hartcylcus juist bezig was wanner de schok begon, stroomsterkte (er is bij toenemende stroomsterkte ergens een punt waar de kans op fibrilatie weer kleiner wordt en dus weer minder levensbedreigend...)
allemaal een rol. Het zou me verbazen dat er een eenduidig antwoord moest zijn; frequentie X is het meest schadelijk bij elektrocutie.
Jezelf kunnen loskoppelen is ťťn aspect (eentje dat nog makkelijk en ethisch verantwoord te testen is), maar je kan even goed je conclusie op iets anders baseren.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2010 - 16:34

Ik dacht juist altijd dat ons stroomnet een frequentie 50 Hz had, juist omdat dit de minst gevaarlijke frequentie was... ;)

(maar ik heb hier verder geen enkel verstand van)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44866 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 november 2010 - 16:58

Ik dacht juist altijd dat ons stroomnet een frequentie 50 Hz had, juist omdat dit de minst gevaarlijke frequentie was... ;)

Dat is bij mijn weten nooit een overweging geweest. Maar hoe het zo gekomen is is een verward verhaal.

http://en.wikipedia....equency#History
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

stingray

stingray

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 20:17

als DC gevaarlijker is dan AC waarom staat er dan in de NEN1010 dat de veilige waarde van AC 50V is en deze voor
DC 110V is.
hieruit moet je concluderen dat AC wel degelijk gevaarlijker is dan DC.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures