Springen naar inhoud

2007 vwo diploma nú studie natuurkunde

• Log in om te kunnen reageren

erwinator

erwinator

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2010 - 22:12

Hallo allemaal,

Zoals de titel al verraadt heb ik in 2007 mijn VWO-diploma behaald (N&T). Na mijn VWO had ik geen zin om full-time te studeren, daarom ben ik een deeltijdstudie accountancy aan universiteit Nyenrode begonnen. Nu begin ik de laatste tijd spijt te krijgen van deze keuze (ik mis met name het "exacte" in mijn huidige studie) en ben daarom op zoek naar iets anders. Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een studie natuurkunde.
Accountancy en natuurkunde sluiten niet erg lekker op elkaar aan, daarom heb ik de volgende vragen:
1.) Zijn er meer mensen die na een aantal jaar van een willekeurige andere studie naar natuurkunde switchen, en wat zijn de ervaringen?
2.) Mijn kennis van wis- en natuurkunde is de afgelopen jaren wat weggezakt doordat ik deze vakken niet echt nodig had voor accountancy, wat is de beste manier om deze kennis weer op peil te krijgen (zelfstudie, cursus etc.)?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2010 - 23:29

Hallo allemaal,

Zoals de titel al verraadt heb ik in 2007 mijn VWO-diploma behaald (N&T). Na mijn VWO had ik geen zin om full-time te studeren, daarom ben ik een deeltijdstudie accountancy aan universiteit Nyenrode begonnen. Nu begin ik de laatste tijd spijt te krijgen van deze keuze (ik mis met name het "exacte" in mijn huidige studie) en ben daarom op zoek naar iets anders. Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op een studie natuurkunde.
Accountancy en natuurkunde sluiten niet erg lekker op elkaar aan, daarom heb ik de volgende vragen:
1.) Zijn er meer mensen die na een aantal jaar van een willekeurige andere studie naar natuurkunde switchen, en wat zijn de ervaringen?
2.) Mijn kennis van wis- en natuurkunde is de afgelopen jaren wat weggezakt doordat ik deze vakken niet echt nodig had voor accountancy, wat is de beste manier om deze kennis weer op peil te krijgen (zelfstudie, cursus etc.)?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven, maar op je tweede vraag misschien wel.
Ik studeer zelf technische natuurkunde, waar natuurlijk exacte vakken centraal staan. Vooral aan de analyse tak van de wiskunde wordt veel aandacht besteed in het eerste jaar. Het is hier zo dat je eerst een instaptoets wiskunde moet maken voordat je cijfers voor de analyse vakken meetellen. Deze wiskunde instaptoets verplicht je om je kennis weer op pijl te brengen. Dit is prima te doen door zelfstudie met een calculus boek die je sowieso nodig hebt bij alle wiskundige studies.

De natuurkunde kennis wordt bij technische natuurkunde ook uitgebreid opgefrist. In de eerste natuurkundevakken die je krijgt wordt je weer geconfronteerd met mechanica, optica, elektromagnetisme etc. etc. De boeken zijn er zo duidelijk over dat je in principe zonder die specifieke natuurkunde kennis aan de opleiding kunt beginnen. In de boeken wordt echt bij het begin begonnen, voor zowel natuurkunde als wiskunde.

erwinator

erwinator

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2010 - 10:27

Op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven, maar op je tweede vraag misschien wel.
Ik studeer zelf technische natuurkunde, waar natuurlijk exacte vakken centraal staan. Vooral aan de analyse tak van de wiskunde wordt veel aandacht besteed in het eerste jaar. Het is hier zo dat je eerst een instaptoets wiskunde moet maken voordat je cijfers voor de analyse vakken meetellen. Deze wiskunde instaptoets verplicht je om je kennis weer op pijl te brengen. Dit is prima te doen door zelfstudie met een calculus boek die je sowieso nodig hebt bij alle wiskundige studies.

De natuurkunde kennis wordt bij technische natuurkunde ook uitgebreid opgefrist. In de eerste natuurkundevakken die je krijgt wordt je weer geconfronteerd met mechanica, optica, elektromagnetisme etc. etc. De boeken zijn er zo duidelijk over dat je in principe zonder die specifieke natuurkunde kennis aan de opleiding kunt beginnen. In de boeken wordt echt bij het begin begonnen, voor zowel natuurkunde als wiskunde.

Bedankt voor je reactie! Dit is natuurlijk fijn om te weten. Waar studeer jij? Is deze instaptoets standaard bij alle universiteiten of specifiek voor de instelling waar jij studeert? Welke methode wordt voorgeschreven om op deze toets voor te bereiden? wellicht kan ik in de aanloop naar volgend jaar deze boeken vast bestellen om alvast voor te bereiden.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2010 - 22:30

Bedankt voor je reactie! Dit is natuurlijk fijn om te weten. Waar studeer jij? Is deze instaptoets standaard bij alle universiteiten of specifiek voor de instelling waar jij studeert? Welke methode wordt voorgeschreven om op deze toets voor te bereiden? wellicht kan ik in de aanloop naar volgend jaar deze boeken vast bestellen om alvast voor te bereiden.

Ik studeer in Delft. Volgens mij is de instaptoets iedere keer anders, dus een echte standaard is er niet denk ik. Ik weet overigens niet of andere instellingen ook werken met instaptoetsen. Maar als dat wel zo is, kun je ervan uitgaan dat het niveau overal wel ongeveer gelijk is.

Ik heb 2 calculus boeken in mijn bezit:

Calculus: A Complete Course (Adams)
Calculus: Early Transcendentals (Stewart)

Beide boeken behandelen dezelfde onderwerpen en zijn allebei geschikt om voor de instaptoets te leren. Bij technische natuurkunde wordt overigens het boek van Adams gebruikt en je krijgt ook het Basisboek Wiskunde van Jan van de Craats aangereikt. Dit kan handig zijn om wat echte basiskennis op te frissen.

Als je de toets overigens niet haalt, dan kun je deelnemen aan een opfristraject en vervolgens de toets nog een keertje maken. Dus als je hem de eerste keer niet haalt, dan haal je hem de tweede keer wel. ;)

Voor de stof van de instaptoets moet je overigens denken aan onder andere de volgende zaken:

- Rekenen met breuken (vereenvoudigen)
- Rekenen met wortels (vereenvoudigen)
- Rekenen met (e-)machten
- Rekenen met (natuurlijke) logaritmen
- Inverse functies berekenen, vergelijkingen omschrijven, etc.
- Vergelijkingen oplossen, snijpunten bepalen
- Goniometrie (sin/cos/tan)
- Beetje differentieren en primitiveren

Op de internetomgeving van de universiteit zijn bergen informatie en oefenmateriaal beschikbaar. Met een N&T achtergrond moet deze kennis wel snel opgefrist zijn! ;) De toetsen zijn niet echt moeilijk ook.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures