De brug op en af

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

De brug op en af

Als je een veer en een kogel in vacuüm laat vallen vallen deze even snel. Echter, als ik een heuvel op fiets en mijzelf er weer af laat rijden ga ik sneller naar beneden als ik meer massa heb (of niet?). Het kost mij in ieder geval wel meer moeite om naar boven te komen.

Kan iemand dit proces verduidelijken?

Vragen:

Wat is de relatie tussen massa en valsnelheid. Hoe zwaarder je bent hoe meer moeite het kost om omhoog te fietsen maar je gaat wel/niet (?) sneller naar beneden en hoe kan dit?

Hoe zit het met de uitgeoefende kracht?

Re: De brug op en af

Normaal gesproken maakt het voor het fietsen van een helling niet veel uit hoe zwaar je bent. Je zet potentiele energie om in kinetische, en die zijn beide afhankelijk van je massa.

Natuurlijk is dat theoretisch. Als je zwaarder bent druk je je fietsbanden verder in en krijg je (iets) meer rolweerstand.

Maar als je omhoog fietst wordt het een ander verhaal. Het gaat dan niet meer over een omzetting van potentiele in kinetische energie, nee die energie moet je zelf leveren. Dus als je twee keer zo zwaar bent moet je twee keer zoveel kracht zetten. En als je dat dezelfde afstand/hoogte vol moet houden ben je dus twee keer zo moe.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: De brug op en af

Normaal gesproken maakt het voor het fietsen van een helling niet veel uit hoe zwaar je bent. Je zet potentiele energie om in kinetische, en die zijn beide afhankelijk van je massa.
Dat lijkt me niet het complete verhaal als we zoals in dit geval de luchtweerstand mee nemen. Die discussie is al meerdere malen gevoerd en oa hier terug te vinden met de zoekfunctie.

Reageer