Springen naar inhoud

Kaarten en kansrekening

• Log in om te kunnen reageren

lebickmeck

lebickmeck

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2010 - 18:23

Voordat ik mijn probleem goed kan beschrijven eerst even wat informatie over het desbetreffende kaartspel

Ik speel samen met anderen mensen een kaartspel genaamd pandoeren. Bij pandoeren zijn er verschillende spellen die je kunt "bieden" degene die het hoogste spel bied mag dat spel vervolgens spelen.
Het spel wordt gespeeld met 4 personen en 33 kaarten(7tmA +harten 6)
Het delen gaat als volgt: iedereen krijgt 8 kaarten en in het midden komt ook een kaart, het zogenaamde stokblad.

Het stokblad mag worden meegenomen met het bieden. Degene met het hoogste bod mag deze kaart innemen en moet dan een kaart wegleggen. Dit kan dus ook het stokblad zelf zijn.

Het gaat hierom twee spellen namelijk Boeren en Halve Stoet

Om Boeren te kunnen bieden moet de speler 3 of 4 boeren hebben
Om een Halve stoet te kunnen bieden moet de speler 3 Azen hebben(4 is een hele stoet)

Het valt ons op dat als er boeren wordt geboden er redelijk vaak iemand ook een halve stoet kan bieden.

Mijn vraag is dan ook: Hoe groot is de kans dat er Boeren en Halve stoet kan worden geboden in hetzelfde potje.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 05 november 2010 - 18:47

Maar dan wil je toch ook wel weten hoe groot de kans is dat er een halve Stoet wordt geboden en géén Boeren, want anders weet je toch nog niet of het vaker voorkomen van die combinatie toeval is of niet.
Ik kan je zonder berekening al zeggen dat als er een Halve Stoet of een Boeren in geboden, de andere een grotere kans heeft om ook op te treden. Immers als er één deelnemer zoveel boeren heeft, dan zijn er minder mogelijkheden voor de anderen over voor hun verdeling. De kans dat iemand dan veel azen heeft is dan groter geworden.

lebickmeck

lebickmeck

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2010 - 14:17

Natuurlijk is het ook interessant om te weten wat de kans is dat een van deze spellen geboden kan worden.

Zoals je al zegt is het eenvoudig te begrijpen dat de kans groter is dat iemand drie azen heeft als een ander drie boeren heeft. Het gaat mij erom hoe groot die kans exact is door deze te berekenen. Ik heb op school wel wat kansrekenen gehad, maar zou niet weten hoe je dit moet berekenen. Daarom stel ik mijn vraag ook hier.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures