Grote vs. kleine cellichamen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Grote vs. kleine cellichamen

Hallo

Wij zagen in een hoofdstuk over spiercontractie de excitatie van een alpha-motorneuron.

Wanneer er grote en kleine cellichamen van het motorneuron zijn, is de input weerstand lager en

de conductantie groter bij grote cellichamen;

Maar dan staat er dat kleine dus makkelijker te exciteren zijn en dus sterker zullen depolariseren

maar als de weerstand lager is en een grotere conductantie dan veronderstelde ik dat die dus makkelijker zijn te exciteren want er is minder weerstand bij grote cellichamen?!?

Wat klopt er niet aan mijn redenering?

Berichten: 1.116

Re: Grote vs. kleine cellichamen

Weerstand is niet de parameter die bepaalt hoe makkelijk een cel te exciteren is, naar mijn weten. Weerstand gaat over de geleiding van de cel als deze eenmaal geëxciteerd is (kortom: hoe snel de cel depolariseert ten opzichte van zijn grootte).

Overigens is het als je geen celfysioloog wilt worden waarschijnlijk ook totaal irrelevant om te weten.

Maar mogelijk kun je de tekst ergens weergeven zodat we even mee kunnen kijken. Welk boek is het? Staat het per ongeluk op googlebooks? Kun je de desbetreffende pagina's scannen o.i.d.?

Berichten: 11

Re: Grote vs. kleine cellichamen

oke , maar als weerstand niet de parameter is voor 'het exciteren' van het cellichaam , waardoor wordt

dit dan wel bepaald?

En sorry maar dit is niet afkomstig uit een boek ; ik heb dit zo opgeschreven in mijn cursus maar snap dus de

logica niet !

Berichten: 1.116

Re: Grote vs. kleine cellichamen

Excitatie van cellichamen gaat in principe via chemische signalen (uiteraard uitzonderingen daargelaten). Dit heeft dus over het algemeen vrij weinig met weerstand te maken. De weerstand bepaalt echter wel hoe snel het signaal zich over een cel verspreidt. De excitatie van een cel wordt bepaald door de optelling van de inhiberende en exciterende neurotransmitters in de synapsspleten van de cel.

Tja, als je het uit een cursus hebt, zou je uiteraard kunnen overwegen om degene die deze les gaf even een mailtje te sturen om de theorie uit te leggen.

Reageer