[praktisch onderzoek] elektrische weerstand van lucht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[praktisch onderzoek] elektrische weerstand van lucht

ik zit in VWO 6 en doe natuur & teckniek en moet samen met 2 klasgenoten een PWS maken, wij zaten er aan te denken om de elektrische weerstand van lucht te bepalen. wij vroegen ons alleen af hoe wij dit kunnen bepalen en of dit op een redelijke veilige manier kan. alvast bedankt. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [praktisch onderzoek] elektrische weerstand van lucht

miss een spanning tussen twee klemmen aanleggen die je opdrijft tot er een vonk overslaat en daar de stroom van meten en dan de wet van ohm toepassen? weet niet of dit wel klopt het is maar een idee

Berichten: 672

Re: [praktisch onderzoek] elektrische weerstand van lucht

Ik weet dat bepaalde rook/gas detectoren reageren op een veranderende weerstand ,door vervuiling ,in de luchtlaag tussen de platen van een condensator ,zodat ontlading versneld/vertraagd.

Misschien een startpunt?
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [praktisch onderzoek] elektrische weerstand van lucht

Het weestand van lucht is afhankelijk van de vochtigheids graad. dus je kan gewoon een opstelling maken met 2 polen in de lucht.

en zo kun je de lucht vochtigheids graad variëren enzo misschien extra en inter poleren naar alle waarden.

je praat over een veilige manier, maar je moet wel weten lucht heeft 2 soorten weerstanden, je hebt de doorslag spannings weerstand (als er een vonk door de lucht vliegt) en die is heel klein maar je hebt ook nog de gewoone weerstand die over het algemeen heel groot is(lucht is een isolator) dus daar moet je wel op letten.

welke wil je hebben?

Berichten: 1

Re: [praktisch onderzoek] elektrische weerstand van lucht

(een van DAANoontje's klasgenoten)

Ik denk de gewone weerstand, we willen een paar soorten omstandigheden onderzoeken (druk termperatuur, luchtvochtigheid), en dan verbanden zoeken, en verklaren enzo. We vroegen ons af wat voor spanning en opstelling enzo ervoor nodig is en hoe gevaarlijk het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [praktisch onderzoek] elektrische weerstand van lucht

het hangt wel af van de afstand tussen de polen, ik ben bang dat je bij 'de normale weerstand' een te hoge spanning nodig hebt om het nog 'veilig' te noemen. Nu is veilig wel een heel relatief begrip.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer