Logaritmische schaalverdeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Logaritmische schaalverdeling

Hallo, ik heb een taak tegen morgen , maar ik snap niet wat er wordt gevraagd. er staat vul aan bij de 2de vraag, maar wat moet je nu exact doen, ik snap niet wat het te maken heeft met logaritmische schaalverdeling, wat moet je daar aanvullen?

en hoe hoe bereken je wat er bij die 3 puntjes moet worden aangevuld?

Hartelijk Bedankt!! ;)

Afbeelding

Berichten: 119

Re: Logaritmische schaalverdeling

Een onduidelijk en open vraag in mijn inzien. Maar aan het feit dat ze het antwoord op twee decimalen nauwkeurig geven, denk ik dat ze vragen om de logaritmes uit te rekenen in direct getal.

En gezien de vervolg vragen, verwacht ik niet dat ze iets anders bedoelen.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Logaritmische schaalverdeling

Bedankt:), kan iemand mij vraag 3 uitleggen, ik snap niet wat ze bedoelen met 10cm tussen 1 en 10. Als ik 10cm als lengte tussen 1 en 10 neem, dan passen de 20, 30, 40, ...100 niet meer op mijn blad!?

Ik was trouwens afwezig tijdens de les van logaritmische schaalverdeling, daarom dat ik sommige dingen niet snap ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Logaritmische schaalverdeling

Bedankt:), kan iemand mij vraag 3 uitleggen, ik snap niet wat ze bedoelen met 10cm tussen 1 en 10. Als ik 10cm als lengte tussen 1 en 10 neem, dan passen de 20, 30, 40, ...100 niet meer op mijn blad!?
Zulk smal papier? ;) van 1 tot tot honderd heb je dan toch maar 20 cm nodig in totaal?
logaritme.png
logaritme.png (8.25 KiB) 466 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Logaritmische schaalverdeling

Zulk smal papier? ;) van 1 tot tot honderd heb je dan toch maar 20 cm nodig in totaal?
ik heb 10 cm nodig om tot 10 te gaan, dan heb ik 100 cm nodig om tot 100 te gaan, toch? en dat is 1m breed papier nietwaar? ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Logaritmische schaalverdeling

ik heb 10 cm nodig om tot 10 te gaan, dan heb ik 100 cm nodig om tot 100 te gaan, toch? en dat is 1m breed papier nietwaar? ;)
ik voegde intussen hierboven nog een afbeelding toe, misschien dat dan je frank valt, want je hebt écht niet in de gaten hoe dit werkt tot nu toe.

Het probleem dat je vermeldt komt door lineaire stapgroottes, en dat is juist wat je vermijdt door met logaritmische schaalverdelingen te gaan werken.

elke stap komt er een factor 10 bij

1 tot 10 is even lang als

10 tot 100 is even lang als

100 tot 1000 is even lang als

enzz....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Logaritmische schaalverdeling

Dankuwel, ik denk dat ik het snap, ik was gewoon wat in de war, maar weet u hoe ik bij vraag 5 het getal kan berekenen dat in het midden ligt tussen 10 en 100 ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Logaritmische schaalverdeling

log 10 = 1

log 100 = 2

1,5 ligt midden tussen 1 en 2 , dus zoek je de x in log x = 1,5
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Logaritmische schaalverdeling

Jan van de Velde schreef:log 10 = 1

log 100 = 2

1,5 ligt midden tussen 1 en 2 , dus zoek je de x in log x = 1,5
Dankuwel:), dan is het midden gelijk aan wortel van 10 tot de derde= 31,62

En bij vraag 6 wordt er gevraagd waar 0 zich bevindt, dan is dat toch op 10^- ;) nietwaar?? , want hoever je ook gaat, bijvoorbeeld 10^-99999999 , toch kom je nooit net niet tot/bij 0.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Logaritmische schaalverdeling

Dankuwel:), dan is het midden gelijk aan wortel van 10 tot de derde= 31,62
waarom niet gewoon handiger x= 101,5 ?
En bij vraag 6 wordt er gevraagd waar 0 zich bevindt, dan is dat toch op 10^- ;) nietwaar?? , want hoever je ook gaat, bijvoorbeeld 10^-99999999 , toch kom je nooit net niet tot 0.
yep. Al eens log (-10) in je rekenmachine gestopt trouwens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Logaritmische schaalverdeling

Jan van de Velde schreef:waarom niet gewoon handiger x= 101,5 ?

yep. Al eens log (-10) in je rekenmachine gestopt trouwens?
Ja, bestaat niet ;)

Vind u dit goed of moet er nog iets belangrijks bij?: ik heb de allereerste vraag zo aangevuld:



Een logaritmische schaalverdeling is een schaalverdeling waarbij
je op de getallenas gegevens kunt uitzetten die sterk in grootte verschillen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Logaritmische schaalverdeling

mcfaker123 schreef:ik heb de allereerste vraag zo aangevuld:



Een logaritmische schaalverdeling is een schaalverdeling waarbij
je op de getallenas gegevens kunt uitzetten die sterk in grootte verschillen.
ik zou dat aanvullen met .....Waarbij de afstanden tussen twee opeenvolgende gehele machten van 10 steeds gelijk zijn, zodat je op de getallenas gegevens kunt uitzetten die sterk in grootte verschillen.

(dat kan nog wel netter, maar dit lijkt me netjes genoeg)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Logaritmische schaalverdeling

Bedankt voor de hulp!! ;)

Reageer