Plexus op de borst .

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Plexus op de borst .

Als je googled met het woord "zonnevlecht" of "hartchachra" of "plexus solaris" kom je uit, op massas esoterie.

Is er anatomisch in de borst toch "daar" een plexus die zich namelijk rond de aorto gedraaid heeft ?

Is dit de "plexus aorticus thoracicus, plexus cardiacus" ?

Wat is het "nut" dat deze zenuwknoop zich rond de aorto begeeft, buiten het fijt dat je daar allerlij gevoelens kan krijgen, bij verliefdheid en zo ?

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Plexus op de borst .

Over de plexus solaris. Deze bestaat niet. Wel bestaat er een plexus coelicacus, een plexus die in niet-wetenschappelijke kring bekend staat als de plexus solaris. http://en.wikipedia.org/wiki/Celiac_plexus

Er loopt in dat gebied inderdaad een plexus aorticus thoracicus, maar die heeft dunkt mij een rol bij regulatie van bloeddruk (baroreceptoren).

Ik hoop niet dat je probeert een verklaring te voor het feit dat pseudowetenschappers aan het hart allerlei functies verbinden die er niet zijn.

Berichten: 567

Re: Plexus op de borst .

;) Mijn engels is echter niet zo heel goed . Kan iemand kort in het nederlands schrijven waarvoor de plexus coelicacus diend, of nodig is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Plexus op de borst .

De plexus bevindt zich ongeveer halverwege tussen middenlijn van tepels en navel.

Je kunt deze plexus zien als een groot kruispunt waarvan veel meer plexus (mv) vertakkingen zijn. Functie is natuurlijk ontvangen en geleiden van actiepotentialen. Pijn van organen kan op deze wijze gevoeld worden.

Volgens de 3e primaire chakra bevindt de manipura zich op het ruggenmerg ter hoogte van of de navel, of de plexus coeliacus. Mocht je nu dit soort religieuze theorieën willen bewijzen met de wetenschappelijke geneeskunde, dan wens ik je veel succes, want zoiets gaat je niet lukken.

Berichten: 1.116

Re: Plexus op de borst .

Plexus coeliacus is een autonome (naar mijn weten sympatische) plexus. Hierin komen inderdaad alle efferente zenuwen van de buikorganen bij elkaar. Bij chronische pijnen in kader van bijvoorbeeld kanker, wil men deze plexus nog wel eens platleggen (zeer effectief).

Verder hebben we ook een sympatische plexus cardiacus. Deze innerveert het hart.

Wat betreft die aortaplexus, weet ik niet exact wat deze doet. Deze loopt namelijk door langs de abdominale aorta. Het probleem is echter dat sympatische innervatie van vaten via de bijnieren verloopt (adrenaline). Mogelijk dat het dan parasympatisch is? Maar dan hebben de baroreceptoren er wss. weer weinig mee te maken, omdat efferente informatiestromen vrijwel allemaal via sympaticus verlopen. Dus kortom: keine Ahnung.
Wat is het "nut" dat deze zenuwknoop zich rond de aorto begeeft, buiten het fijt dat je daar allerlij gevoelens kan krijgen, bij verliefdheid en zo ?
Tja, ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt. Maar voor zover ik weet heeft de aorta hier niet ongelooflijk veel mee te maken.

Berichten: 567

Re: Plexus op de borst .

JWvdVeer en lauwekoffie gebruiken verschillende schrijfwijzes : Is het plexus coeliacus, of plexus coelicacus ?

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Plexus op de borst .

Het is plexus coeliacus, vdVeer heeft gelijk. Typefoutje ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Plexus op de borst .

Plexus coeliacus is een autonome (naar mijn weten sympatische) plexus. Hierin komen inderdaad alle efferente zenuwen van de buikorganen bij elkaar. Bij chronische pijnen in kader van bijvoorbeeld kanker, wil men deze plexus nog wel eens platleggen (zeer effectief).
Volgens mij bestaat het uit gemengde vezelgroepen.
Wat betreft die aortaplexus, weet ik niet exact wat deze doet. Deze loopt namelijk door langs de abdominale aorta. Het probleem is echter dat sympatische innervatie van vaten via de bijnieren verloopt (adrenaline). Mogelijk dat het dan parasympatisch is? Maar dan hebben de baroreceptoren er wss. weer weinig mee te maken, omdat efferente informatiestromen vrijwel allemaal via sympaticus verlopen.
Sympatische innervatie van vaten vindt ook gewoon plaats door de directe afgifte van neurotransmitters in het sympatische systeem, namelijk noradrenaline. Wat je met die laatste zin bedoelt is mij een raadsel. Er zijn genoeg parasympatische efferente zenuwen. Bovendien is informatie vanuit een baroreceptor afferent.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Plexus op de borst .

Bovendien is informatie vanuit een baroreceptor afferent.
Je hebt gelijk.
Sympatische innervatie van vaten vindt ook gewoon plaats door de directe afgifte van neurotransmitters in het sympatische systeem, namelijk noradrenaline.
Mij is ooit bezworen dat dit eigenlijk uitsluiten via (nor)adrenaline gaat uit de bijnierschors. Om eerlijk te zijn zou ik hier graag een referentie van zien.
Wat je met die laatste zin bedoelt is mij een raadsel. Er zijn genoeg parasympatische efferente zenuwen.
Ik bedoel dan dus ook afferent, zie eerste quote. Mij is tijdens de cursus over sympatische vs. parasympatische innervatie dat er uitsluitend via de sympaticusstrengen en niet via de parasympaticus informatie richting de hersenen verloopt (parasympatisch is zogezegd eenrichtingsverkeer, terwijl sympaticus tweerichtingsverkeer is). Mede vandaar ook dat gerefereerde pijn eigenlijk altijd via sympaticus vervoerd wordt (soms kom je in Engelse literatuur daarom ook de term `sympathetic pain` tegen).
Volgens mij bestaat het uit gemengde vezelgroepen.
Naar mijn weten niet. Maar ik zou verkeerd kunnen kijken. In de Engelse wikipedia staat inderdaad dat een paar vezelgroepen van de n. vagus:
The plexus is formed (in part) by the greater and lesser splanchnic nerves of both sides, and also parts of the right vagus nerve.

The celiac plexus proper consists of the celiac ganglia with a network of interconnecting fibers. The aorticorenal ganglia are often considered to be part of the celiac ganglia, and thus, part of the plexus.
Echter het taalgebruik vind ik persoonlijk een beetje vaag. De eerste zin zegt namelijk dat deze gedeeltelijk bestaat uit de splanchnische nervi (m.n. sympathisch) en n. vagus. De volgende regel wordt je daarna verteld dat de plexus coeliacus eigenlijk hetzelfde is als de de ganglion coeliacum. En die is zeker te weten sympatisch.

Mijn voorstel: we houden het er op dat plexus coeliacum -voornamelijk- bestaat uit sympatische vezels.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Plexus op de borst .

Mij is ooit bezworen dat dit eigenlijk uitsluiten via (nor)adrenaline gaat uit de bijnierschors. Om eerlijk te zijn zou ik hier graag een referentie van zien.
Dan ben je verkeerd geinformeerd (toch niet weer diezelfde anesthesioloog? ;) ):
Ik bedoel dan dus ook afferent, zie eerste quote. Mij is tijdens de cursus over sympatische vs. parasympatische innervatie dat er uitsluitend via de sympaticusstrengen en niet via de parasympaticus informatie richting de hersenen verloopt
Parasympatische of sympatische afferenten bestaan niet:
Mijn voorstel: we houden het er op dat plexus coeliacum -voornamelijk- bestaat uit sympatische vezels.
Akkoord.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer