Elektriciteit uit batterijen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Elektriciteit uit batterijen

hey mensen,

Batterijen zijn er in soorten: de ouderwetse zink/bruinsteenbatterij, de alkalinebatterij en de oplaadbare nikkel/cadmiumbatterij. Die soorten batterijen verschillen in energie-inhoud en in prijs.

In dit keuzeonderwerp is de onderzoeksvraag: Hoe groot is de energie-inhoud van verschil¬lende soorten batterijen, en hoeveel kost 1 kWh elektrische energie uit die batterijen?

ik heb met een volt en ampere meter de spanning en stroomsterkte opgemeten van de batterij door hem aan te sluiten aan een weerstand van 22 Ohm tot de batterij 0 Volt was. ( Dit was na 68 uur )

Verder weet ik niet wat ik moet doen om 1 kWh te berekenen

Kan iemand me hiermee helpen aub..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Elektriciteit uit batterijen

Je hebt dus te maken met de eenheden Ohm, Volt en kWh. Wat je je nu moet afvragen is het volgende:

Welke grootheden horen bij deze eenheden? en Wat zijn de formules die betrekking hebben op deze grootheden?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 4

Re: Elektriciteit uit batterijen

Math-E-Mad-X schreef:Je hebt dus te maken met de eenheden Ohm, Volt en kWh. Wat je je nu moet afvragen is het volgende:

Welke grootheden horen bij deze eenheden? en Wat zijn de formules die betrekking hebben op deze grootheden?
Met de spanning en stroomsterkte kan ik het vermogen ( W) berekenen van alle genoteerde apnningen en stroomsterkte per tijdstip.

(P= UxI)

met het vermogen en de tijdsduur kun je energieverbruik berekenen

Alleen heb ik dus op 14 verschillende tijdstippen het vermogen ervan op dat moment.

Hoe kan ik dan odnerstaande formule gebruiken? Moet ik dan het gemiddelde vermogen nemen en vermenigvuldigen met de tijd waarin de baterij nog elektriciteit leverde?

Energieverbruik (in J) = vermogen (in W) x tijdsduur (in s)

E = P x t

Energieverbruik (in kWh) = vermogen (in kW) x tijdsduur (in uren)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit uit batterijen

Als je de metingen op regelmatige tijdsafstanden hebt gedaan kan je het gemiddelde vermogen nemen.

Zijn de metingen niet op regelmatige afstanden, dan kan je beter het gemiddelde van twee opeenvolgende metingen gebruiken voor het vermogen over de tijd tussen die waarnemingen.

Eventueel kan je het aantal metingen uitbreiden door virtule metingen te bepalen. Teken een grafiek met horizontaal de tijd en vertikaal het vermogen. Met behulp van die grafiek bepaal je het vermogen op regelmatige afstanden, b.v. een uur. Het oppervlak onder de grafiek is de totale energie.

Berichten: 4

Re: Elektriciteit uit batterijen

klazon schreef:Als je de metingen op regelmatige tijdsafstanden hebt gedaan kan je het gemiddelde vermogen nemen.

Zijn de metingen niet op regelmatige afstanden, dan kan je beter het gemiddelde van twee opeenvolgende metingen gebruiken voor het vermogen over de tijd tussen die waarnemingen.
Als ik het goed begrijp.. kan ik bijvoorbeeld:

De meting die ik heb gedaan op 2 nov. 14:25 en de meting van 3 nov 14:25 nemen , bij elkaar optellen en delen door 2. En dan vermenigvuldigen met 24 uur?

Een pakket van 4 batterijen (AA) kost bijv, 4,00

Per batterij is het dan 1,00 euro,

energie verbruik in 24 uur van een batterij is 3,63 x 10^-3 kWh

wordt de prijs per 1 kWh dan:

1,00 x 1 kWh / 3,63 x 10^-3 kWh= 90 cent voor 1 kWh

Is dit dan correct gedaan..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit uit batterijen

Waarom ga je de energieopbrengst van 1 batterij bepalen? Neem gewoon het totaal van die 4 batterijen en vergelijk dat met de prijs van 4 batterijen.

Verder moet je niet de energie over 24 uur bepalen, maar de totale energie totdat de batterijen leeg zijn.

Berichten: 4

Re: Elektriciteit uit batterijen

klazon schreef:Waarom ga je de energieopbrengst van 1 batterij bepalen? Neem gewoon het totaal van die 4 batterijen en vergelijk dat met de prijs van 4 batterijen.

Verder moet je niet de energie over 24 uur bepalen, maar de totale energie totdat de batterijen leeg zijn.


Ik heb per batterij de spanning en stroomsterkte gemeten, is het ook goed als ik het dan gewoon op die manier doe..

Kan ik ook uit uw antwoord concluderen dat als je het per batterij berekend dat het dan ook goed is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit uit batterijen

Ja, als je per batterij de spanning meet dan klopt het wel.

Ik dacht even dat je die 4 batterijen in serie had gezet.

Reageer