Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Hallo, ik ben Sander, student en nieuw op dit forum, ik hoop dus dat mijn vraag in het juiste subforum staat. Zo niet, mijn excuses ;) .

De vraag:

Teken de, M-lijn, V-lijn en N-lijn.

Afbeelding

Om deze lijnen te kunnen tekenen zul je echter eerst de reactiekrachten moeten berekenen. Het leek mij logisch dat de verticale reactiekrachten beide 40kN zouden zijn. Dit omdat q=10kN/m en de lengte 8meter is. 10 * 8 = 80/2 = 40kN.

In de uitwerking staat echter dat de linker verticale reactiekracht (in het rolscharnier) 65kN is, en de rechter 15kN. Dit is samen wel 80kN, maar vanwaar deze verdeling?

Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden,

alvast vriendelijk bedankt ;)

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Ik heb zo'n idee dat er meer aan de hand is, want ik zie zowieso geen verklaring voor horizontale reactiekrachten.

Berichten: 3

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Thnx voor je reactie. Misschien een onduidelijkheid van mijn kant:

De horizontale rode pijl bij de roloplegging is een op de figuur werkende kracht van 40kN. Rechtsboven zie je de groene horizontale reactiekracht. Deze reactiekracht is gelijk aan de op de rolscharnier werkende kracht.

Waar het mij om gaat zijn de verticale reactiekrachten, vanwaar deze verdeling (65kN-15kN ipv 40kN-40kN).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Schrijf bijvoorbeeld een momenten-evenwicht rond het bovenste steunpunt en dan een verticaal evenwicht.

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Bedankt voor je reactie, en het verplaatsen!

Ik heb al geprobeerd een moment evenwicht te nemen rond het bovenste steunpunt, echter kom ik dan op 40kN uit ;) . Ik bereken dit als volgt:

Laat ik eerst het bovenste steunpunt even de naam 'B' geven. De onderste rolscharnier gaat in het vervolg als 'A' door het leven ;) .

Afbeelding

Het moment rond 'B' bereken ik met de formule M(b) = 1/2 q * l. Dus (1/2) * 10 * 8 = 40kN. FOUT!

Het zal dus als volgt moeten:

Sigma T (B) = 0 --> 5*40 + (1/2) * 10 * 8 + M(B) = 0. Hieruit volgt dat M(B) dus 240kN is. Dat lijkt me veel teveel ? Wat doe ik verkeerd?

Sorry voor mijn gepruts hoor. Heb al bijna twee jaar geen Mechanica meer gehad, en was er toen ook al geen ster in.

Hoop dat iemand me verder kan helpen!

Berichten: 133

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

stanley-ja schreef:Bedankt voor je reactie, en het verplaatsen!

Ik heb al geprobeerd een moment evenwicht te nemen rond het bovenste steunpunt, echter kom ik dan op 40kN uit ;) . Ik bereken dit als volgt:

Laat ik eerst het bovenste steunpunt even de naam 'B' geven. De onderste rolscharnier gaat in het vervolg als 'A' door het leven ;) .

Afbeelding

Het moment rond 'B' bereken ik met de formule M(b) = 1/2 q * l. Dus (1/2) * 10 * 8 = 40kN. FOUT!

Het zal dus als volgt moeten:

Sigma T (B) = 0 --> 5*40 + (1/2) * 10 * 8 + M(B) = 0. Hieruit volgt dat M(B) dus 240kN is. Dat lijkt me veel teveel ? Wat doe ik verkeerd?

Sorry voor mijn gepruts hoor. Heb al bijna twee jaar geen Mechanica meer gehad, en was er toen ook al geen ster in.

Hoop dat iemand me verder kan helpen!
Hallo,

Ik denk dat je twee keer een moment moet nemen een keer om punt "C" en een keer om punt "B".

Probeer maar eens.

Berichten: 771

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

josias schreef:Hallo,

Ik denk dat je twee keer een moment moet nemen een keer om punt "C" en een keer om punt "B".

Probeer maar eens.
Oo

Voor zover ik weet zouden die twee exact hetzelfde moeten uitkomen...

Het moment in B is niet zomaar 1/2 q*l je hebt immers nog een bijdrage van de reactiekrachten in A

Maar het verwart me beetje wat je doet vanaf dat Sigma T (B)

Je blijkt daar het momenten evenwicht te schrijven (je vergeet wel de bijdrage van die 15 kN)

En dan komt daar een M(B) in, vanwaar haal je die?

Hoe ik het zie is B een roloplegging, en die heeft maar 1 reactiecomponent (dat is die 65 kN)

Je hebt dus geen M(B), dit heb je alleen bij een inklemming

Om verdere verwarring te vermijden zal ik eens doen hoe ik het zou doen:

(ik ga symbolen gebruiken voor die reactiekrachten, dan zie je beter vanwaar ze komen)

Horizontaal evenwicht:

X(A) = 40kN

(hier staat in je tekening trouwens een tekenfout, ofwel moet het -40 kN zijn en je pijl omgedraaid, ofwel is je pijl zo en is het 40 kN)

verticaal evenwicht:

Y(A)+Y(B) = 80kN

Momenten evenwicht, in A geschreven:

1/2 q * l + 5m*40kN - 8m*Y(B) = 0

en als ik geen fouten heb gemaakt, zou je daaruit de reactiekrachten kunnen halen

(hmm, ik kom precies iets anders uit, zo ff uit het hoofd geteld...)

Berichten: 4.502

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Effe uit mijn hoofd:

Moment om A: -10kN/m * 8m* 8m/2 -40kN*5m + Rby kN*8m=0.......> Rby= 65 kN.de rest voor jullie ;)

@ Tommeke 14: Dat eerste deel van je formule moest zijn 0.5ql2 en kom je verder op mijn berekening

Berichten: 4.502

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

En als je de horizontale kracht van 40 kN op de roloplegging B ff weglaat en het moment om A berekent,zul je zien dat de rol een vert.(= normaal bij een rol) oplegreactie geeft van 40 kN en aangezien de som der verticalen ook nul moet zijn,is de som van de vert.oplegreacties gelijk aan ql = 80kN.

Maar daar er wel een hor.kracht van 40kN op B werkt,wordttie alleen door het scharnier op A opgenomen,met gevolg dat je ook verschillende verticale oplegreacties krijgt.

Door de optredende hor.kracht op de rol B vindt daar een verplaatsing plaats -naar rechts-en wordt er een moment uitgeoefend op de hoekverbinding (stijve) tussen de verticale en horizontale staven.En daardoor ontstaat er een verticale kracht naart boven gericht door het moment en dus (tegenkracht)= reactie naar onder in het scharnier A ,waardoor de totale verticale reactie in A wordt verminderd naar 15 kN omhoog!

Reageer