Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Hallo, ik ben Sander, student en nieuw op dit forum, ik hoop dus dat mijn vraag in het juiste subforum staat. Zo niet, mijn excuses ;) .

De vraag:

Teken de, M-lijn, V-lijn en N-lijn.

Afbeelding

Om deze lijnen te kunnen tekenen zul je echter eerst de reactiekrachten moeten berekenen. Het leek mij logisch dat de verticale reactiekrachten beide 40kN zouden zijn. Dit omdat q=10kN/m en de lengte 8meter is. 10 * 8 = 80/2 = 40kN.

In de uitwerking staat echter dat de linker verticale reactiekracht (in het rolscharnier) 65kN is, en de rechter 15kN. Dit is samen wel 80kN, maar vanwaar deze verdeling?

Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden,

alvast vriendelijk bedankt ;)

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Ik heb zo'n idee dat er meer aan de hand is, want ik zie zowieso geen verklaring voor horizontale reactiekrachten.

Berichten: 3

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Thnx voor je reactie. Misschien een onduidelijkheid van mijn kant:

De horizontale rode pijl bij de roloplegging is een op de figuur werkende kracht van 40kN. Rechtsboven zie je de groene horizontale reactiekracht. Deze reactiekracht is gelijk aan de op de rolscharnier werkende kracht.

Waar het mij om gaat zijn de verticale reactiekrachten, vanwaar deze verdeling (65kN-15kN ipv 40kN-40kN).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Schrijf bijvoorbeeld een momenten-evenwicht rond het bovenste steunpunt en dan een verticaal evenwicht.

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Mechanica. reactiekrachten bij q belasting

Bedankt voor je reactie, en het verplaatsen!