Springen naar inhoud

Wegingsfactor aan percentage toekennen

• Log in om te kunnen reageren

Der Dafmeister

Der Dafmeister

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2010 - 17:56

Het is een wiskundige vraag, maar komt eigenlijk niet uit de wiskunde les. Toch heb ik het onder de noemer wiskunde geplaatst, omdat het een wiskundige vraag is. Ik weet niet zo goed hoe ik moet aanpakken en heb al van alles geprobeerd, maar blijf het lastig vinden.

Ik heb namelijk gegevens verkregen uit een klein onderzoekje waarbij feiten worden vergeleken met mediaberichten. Nu kan het mediabericht waar, onwaar of neutraal zijn afhankelijk of het mediabericht hetzelfde zegt als dat het feit zegt. Soms kan het ook neutraal zijn, als het niet helemaal duidelijk is of het waar of onwaar is. Bij sommige feiten is niet zo veel van in de media bekend en van sommige feiten juist heel veel.

Voorbeeld
waar onwaar neutraal totaal
feit 1: 3 1 0 4
feit 2: 1 0 0 1

Over feit 1 zijn 4 mediaberichten bekend terwijl bij feit 2, maar 1 mediabericht bekend is. Nu wilde ik eigenlijk een wegingsfactor hier in aanbrengen, omdat 4 berichten betrouwbaarder is dan 1 bericht, want misschien is er wel niet goed gezocht naar feit 2 en hadden er veel meer mediaberichten kunnen worden gevonden.

Ik zat te denken om als ik bijvoorbeeld het percentage van "waar" wil bereken als volgt te doen:
voor de wegingsfactor wil ik het totaal aantal berichten dat bij een feit bekend is gebruiken:

wegingsfactor_feit1 * (aantal waar_feit1/totaal_feit1) + wegingsfactor_feit2 (aantal waar_feit2/totaal_feit2) = 4 * (3/4) + 1 * (1/1) = 3 + 1;
dit moet dan weer gedeeld worden door het totaal aantal (5)
dus 4/5 = 0,8 = 80%

Maar dit zou er ook zonder deze wegingsfactor uitkomen. Hoe kan ik hier nu een wegingsfactor aan toekennen of zie ik het helemaal verkeerd?

Veranderd door Der Dafmeister, 08 november 2010 - 17:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 09 november 2010 - 16:12

Het lijkt me handig om een weegfactor te gebruiken. Maar het lijkt me niet juist om te zeggen dat een feit waarover 4 berichten gevonden zijn, 4x zo zwaar te wegen als een feit met maar één waarneming.

Je zit eigenlijk niet met een wiskundig probleem maar met een statistisch probleem. Je kan rekenen wat je wilt maar datgene wat jij als eindoordeel geeft is afhankelijk van jouw berekening. Ik zou het liefst alle gegevens zien als ik jouw oordeel op waarde wilde schatten. In dit eenvoudige geval zou ik dat ook zeker doen. Maar er komt een moment waarop je zoveel gegevens hebt, dat je moet gaan samenvatten. Geef dan in elk geval wat je hebt berekend, bv. aan de hand van een voorbeeld.

In jouw geval zou ik je gegevens als volgt weergeven:

waar onwaar neutraal totaal
feit 1: 3 1 0 4
feit 2: 1 0 0 1

wordt
waar/(waar+onwaar) totaal waarnemingen
feit 1: 0,75 4
feit 2: 1,00 1

Zo reduceer je het aantal gegevens van vier kolommen naar twee, en geef je bovendien een duidelijk verschil in score (0,75 vs. 1,00)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures