[natuurkunde]Bepaling massamiddelpunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[natuurkunde]Bepaling massamiddelpunt

Hallo!

Ik ben bezig met een onderwerp van een opdracht, en ik vroeg mij af hoe ik het massamiddelpunt van een bewegend paard moet berekenen.

In mijn cursus staat iets met driehoeken maar ik snap niet echt welke ik moet gebruiken en hoe ik daarna het mmp bepaal..

En op internet staat verder alleen de bepaling voor vaste voorwerpen.

Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: [natuurkunde]Bepaling massamiddelpunt

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Kun je iets beter uitleggen wat je nu precies wil doen? Wat is er gegeven? Gaat het om een experiment of een puur wiskundig model? Wat bedoel je met die driehoeken?

Berichten: 12

Re: [natuurkunde]Bepaling massamiddelpunt

Hallo,

Het is een opdracht voor Natuurkunde waarbij we met niets beginnen. Ik moet een deel maken over een biomedisch proces. Hierbij heb ik gekozen voor het massamiddelpunt van een paard (met ruiter) in beweging. Tot nu toe heb ik het vooral over de beweging van de ruiter en de verplaatsing van het massamiddelpunt. Maar ik zou ook graag een stukje toevoegen over het mmp van het paard in verschilllende bewegingen.

De driehoeken in mijn boek zijn gevormd door de 3 steunpunten van een stappend paard (waarbij 1 been van de grond is) en ergens in de driehoek bevindt zich het massamiddelpunt maar ik snap niet echt hoe je aan die exacte plaats komt.

En het zou leuk zijn als ik enkele tekeningen kon maken waarop ik het mmp aanduid.. Als ik wist waar ik het moet aanduiden..

Oh, en weet iemand misschien een formule voor deze situatie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde]Bepaling massamiddelpunt

Ik zie niet goed hoe ik met driehoeken het massamiddelpunt in een BEWEGEND paard zou moeten bepalen.
In mijn cursus staat iets met driehoeken
Kun je dat betreffende stuk dan eens inscannen en hier plaatsen? (pas wel op, scans zijn onbewerkt zó groot dat die hier niet onbewerkt te laden zijn) Mogelijk gebruiken ze wat biomechanische vuistregels (die niet overal voor het oprapen liggen ;) ), en kunnen we die voor je proberen te interpreteren om je zo verder te helpen?

afbeeldingen plaatsen op dit forum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde]Bepaling massamiddelpunt

Een stilstaand paard met of zonder ruiter heeft een massamiddelpunt dat nmm. gelijk blijft of dat paard op drie of vier benen staat,alleen zal de druk op de drie dragende benen gelijk blijven.

Je zou bij een paard in staande toestand de druk op door beide voorhoeven en beide achterhoeven kunnen bepalen op een weegbrug en ook het totale gewicht voor controle van de som voor- en achterhoeven.

Aan de hand van de drukkracht van voor en achterbenen nu je de resultante (totaalgewicht) met plaats berekenen;

Is de druk van de voorhoeven 55% en achter 45%,dan ligt het mmp op 45% uit het hart van de voorhoeven en 55% uit het hart van de achterhoeven.

Je hebt dan de plaats van de dwarsdoorsnede van het paard waar het mmp zich bevindt en moet in feite dan in de dwarsdsn ook het mmp door het paard te wegen op bijv. beide linker benen en hierdoor de afstanden naar links en rechts tov het mmp te bepalen.

Verder ook de hoogte van het mmp boven de onderzijde van de hoeven en dat lijkt me het lastigste.

Een paard in galop of draf met of zonder ruiter heeft een variabel mmp door variabele stand van de benen en het vooruit "gooien" van het lichaam met hoofd;de ruiter maakt ook bewegingen naar voren met zijn hoofd en naar achter met zijn benen.

Berichten: 12

Re: [natuurkunde]Bepaling massamiddelpunt

Hallo,

Inscannen gaat helaas niet want ik zit namelijk op kamers. Het is een plaatje van de bovenkant van het paard, in stap. (dus eigenlijk 4 plaatjes van de 4 verschillende bewegingen) Daarbij zijn er telkens 3 benen verbonden tot een driehoek en in de driehoek bevindt zich het mmp. Is het zo misschien duidelijker?

Mijn opdracht is ondertussen bijna af, ik heb alleen nog een concrete formule nodig, om een voorbeeld uit te werken.

Op internet staat dat je iets moet doen met het gewicht en het aantal % dat een bepaald lichaamsdeel inneemt (qua gewicht) maar dan kom ik er nog niet aan uit...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde]Bepaling massamiddelpunt

Dan moet je het paard gaan opdelen in stukken die je op zich homogeen veronderstelt en waarvan je dus de respectievelijke massamiddelpunten relatief eenvoudig kunt bepalen (mits enige vereenvoudiging tot overzichtelijke geometrische figuren). Zo krijg je een set met virtuele puntmassa's in een vlak, waarvan je vervolgens het gezamenlijke massamiddelpunt kunt bepalen. Bedoel je zoiets?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde]Bepaling massamiddelpunt

Inscannen gaat helaas niet want ik zit namelijk op kamers.
Dan ga je naar school en scan je het daar in. Een plaatje maakt alles veel helderer, echt waar!
Quitters never win and winners never quit.

Reageer