Practicum opdracht dichtheid berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Practicum opdracht dichtheid berekenen

Hallo,

Ik en een vriend hebben voor ons exo gekozen om de dichtheid van 3 verschillende vloeistoffen te berekenen: Water, stroop en zonnenbloem olie.

We willen dit berekenen dmv een proef. De proef is als volgt: We vullen een lange maatcilinder. We houden op een bepaalde hoogte een knikker er boven en laten deze vallen in de vloeistof. Dit nemen we op met een hoge snelheids camera waar we over beschikken op school.

Maar nu is de vraag aan de hand van welke formules kunnen we uiteindelijk de dichtheid berekenen?

We willen het meten door te kijken hoe snel de knikker afremt, maar we weten niet welke formule we dan moeten gebruiken en welke gegevens we van de knikker moeten berekenen.

Ik hoop dat iemand zo spoedig mogelijk een oplossing heeft!

Berichten: 866

Re: Practicum opdracht dichtheid berekenen

Is die proef als dusdanig opgelegd? Of hebben jullie die zelf bedacht?

Ik denk dat de proef weinig of zelfs niet geschikt is om de dichtheid van een vloeistof te bepalen, eerder de viscositeit, in functie van de temperatuur.

In elk geval good luck. Hopelijk kan iemand wel helpen

Berichten: 119

Re: Practicum opdracht dichtheid berekenen

De dichtheid is massa per volume. Dus als je een vast volume heb kan je het afwegen en het volume bepalen.

Als je een vaste massa heb kan in een bijvoorbeeld een bak met water de vloeistof inbrengen en het nieuw volume aflezen.
\(\rho=\frac{M}{V}\)
Maar gezien jouw idee voor een proef, spreek je denk ik over iets anders dan dat je werkelijk met dichtheid bedoeld?1
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Practicum opdracht dichtheid berekenen

In het boek ""Inleiding mechanica"" van R. Roest staat de volgende formule:
\(v=\frac{2}{9} (\rho - \rho_{v} ) \frac{g r^2}{\eta}\)
Met
\(\rho\)
is dichtheid knikker

Met
\(\rho_{v}\)
is dichtheid vloeistof

g = 9,81
\(\eta\)
is viscositeit van de vloeistof

r = straal knikker.

Verder staat er het volgende inhet boek:

""Uit het feit dat de weerstandskracht evenredig is met de snelheid volgt dat de beweging na enige tijd eenparig wordt.

Voor deze eindsnelheid geldt dan bovenstaande formule.

Berichten: 2

Re: Practicum opdracht dichtheid berekenen

daan93 schreef:Hallo,

Ik en een vriend hebben voor ons exo gekozen om de dichtheid van 3 verschillende vloeistoffen te berekenen: Water, stroop en zonnenbloem olie.

We willen dit berekenen dmv een proef. De proef is als volgt: We vullen een lange maatcilinder. We houden op een bepaalde hoogte een knikker er boven en laten deze vallen in de vloeistof. Dit nemen we op met een hoge snelheids camera waar we over beschikken op school.

Maar nu is de vraag aan de hand van welke formules kunnen we uiteindelijk de dichtheid berekenen?

We willen het meten door te kijken hoe snel de knikker afremt, maar we weten niet welke formule we dan moeten gebruiken en welke gegevens we van de knikker moeten berekenen.

Ik hoop dat iemand zo spoedig mogelijk een oplossing heeft!
We zitten in 5havo en moeten dus een exo doen voor Natuurkunde met een proef onderdeel. Mijn leraar zei dat je op deze manier de dichtheid kon berekenen door een aantal gegevens eerst van de knikker te berekenen. Maar veder heb ik eerlijk gezegd dus geen idee:p Natuurkunde is niet mijn beste vak..
aadkr schreef:In het boek ""Inleiding mechanica"" van R. Roest staat de volgende formule:
\(v=\frac{2}{9} (\rho - \rho_{v} ) \frac{g r^2}{\eta}\)
Met
\(\rho\)
is dichtheid knikker

Met
\(\rho_{v}\)
is dichtheid vloeistof

g = 9,81
\(\eta\)
is viscositeit van de vloeistof

r = straal knikker.

Verder staat er het volgende inhet boek:

""Uit het feit dat de weerstandskracht evenredig is met de snelheid volgt dat de beweging na enige tijd eenparig wordt.

Voor deze eindsnelheid geldt dan bovenstaande formule.
Deze bedoelde me leraar! super bedankt!

Berichten: 119

Re: Practicum opdracht dichtheid berekenen

Je mist nog wel een belangrijke waarde en dat is de viscositeit, die zou ik echt opzoeken voordat je een proef start, dan weet je zeker dat je alle middelen hebt. De exacte betrouwbare waarden kan best even zoeken zijn in google/tabellenboeken.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Reageer