Uitzetten van propaan bij temperatuurverhoging

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 17

Uitzetten van propaan bij temperatuurverhoging

Beste intellectuelen,

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek naar de parameters die invloed hebben op een massameter. De massameter is recent aangesloten. De massameter zit in een leidingcircuit dat loopt van een LPG/propaantank, naar een motor op een proefstand. Ik wil graag testen welke invloed de verhoging van de temperatuur van de brandstof heeft op de meting. Ik wil wel eerst theoretisch bepalen wat de drukverhoging zal zijn bij een bepaalde temperatuurverandering. Ik wil uiteraard geen kritische drukken creëren in mijn systeem.

We gaan binnenkort ook een andere opslag voor de brandstof regelen. Een optie is om de opslag buiten te verzorgen. Omdat de temperatuur buiten erg verschillend is in de zomer en de winter, wil ik graag weten wat de drukverandering zal zijn.

Mijn vraag is dus: Welke formule(s) kan ik gebruiken voor het berekenen van de drukverandering, ten opzichte van de temperatuurverandering?

Alvast bedankt!!

Berichten: 119

Re: Uitzetten van propaan bij temperatuurverhoging

Belangrijk bij welke formules je nodig hebt is afhankelijk van, of je volume en massa constant blijft of niet? Is dat zo, dan is het relatief eenvoudig, te berekenen met:
\(\frac{P_1}{T_1}=\frac{P_2}{T_2}\)
Weet je al wel hoe jij de kritische druk gaat bepalen?
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Berichten: 17

Re: Uitzetten van propaan bij temperatuurverhoging

Met de kritische druk bedoel ik de druk die de onderdelen in het systeem mogen hebben. Daar ga ik ruim onder blijven, maar ik wilde van te voren even vaststellen of ik daar snel tegenaan zal komen. De massa en het volume blijven overigens constant.

Bedankt voor de hulp!!

Berichten: 17

Re: Uitzetten van propaan bij temperatuurverhoging

Nog een extra vraagje...

Het betreft hier samengeperst propaan. Het propaan is vloeibaar en onder druk opgeslagen. Geldt de formule dan nog steeds?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Uitzetten van propaan bij temperatuurverhoging

Nee.

De druk wordt in dit geval bepaald door de dampspanning (vapor pressure) van de vloeibare propaan in de cylinder.

Het verband tussen p en T vindt je bijvoorbeeld op wikipedia.

Zie ook formule onder grafiek. 1 bar = 760 mm Hg.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer