Met pkz ph berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 32

Met pkz ph berekenen

Hoi hoi!

Ik zit klem met deze vraag:

De pKz van een zuur HA is 3.8. Een oplossing van dit zuur bevat behalve gedissociëerd zuur nog 10 mM HA (dwz. ongesplitst zuur). Wat is de pH van deze oplossing ?

Ik moet deze verglijking gebruiken:

pH=Pkz+log([A-]-[HA])

Ik kan hem al gedeeltelijk invullen:

pH=3.8+log([?]:0,01)

Nu moet ik dus deze verglijking oplossen, maar door mijn gebrekkige wiskunde heb ik geen idee hoe ik Log in een verglijking moet oplossen. :S Kan iemand me een handje helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 138

Re: Met pkz ph berekenen

Maak gebruik van de formule:
\(q =\log(x) \Longleftrightarrow 10^q = x\)
.
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Met pkz ph berekenen

En je kunt in dit geval stellen dat [A-] = [H+] terwijl pH = -log[H+]
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: Met pkz ph berekenen

Bedankt voor de hulp, ik snap het alleen nog niet helemaal.

Ik geloof niet dat het zo hoort, maar dit heb ik nu:

pH = 3,8 + 10? : 0,01

En ik snap niet wat ik dan nu met die macht aan moet, ik begreep uit de minicursus dat ik pH moet worteltrekken maar ik heb ? er nog instaan en pH weet ik ook niet.

En waarom kun je stellen dat [A-] = [H+]? En als dat kan, snap ik niet helemaal wat ik daarmee aan moet in dit vraagstuk, want ik heb alleen de pKz en HA en geen A- of H+.

Nogmaals bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Met pkz ph berekenen

HA <--> H+ + A-

Per definitie geldt: Kz = [H+].[A-]/[HA]

Omdat de H+ afkomstig is HA zal gelden dat [H+] = [A-] want watewrdissociatie is in dit geval verwaarloosbaar.

En nu kun je gewoon [H+] oplossen en pH berekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: Met pkz ph berekenen

Fred F. schreef:HA <--> H+ + A-

Per definitie geldt: Kz = [H+].[A-]/[HA]

Omdat de H+ afkomstig is HA zal gelden dat [H+] = [A-] want watewrdissociatie is in dit geval verwaarloosbaar.

En nu kun je gewoon [H+] oplossen en pH berekenen.
En A- + H+ is HA toch? En als A- = H+, dan is HA:2=H+?

Dus 0,01:2=5x10-3

-log(5x10-3)=2.3

Nou dit klopt niet met het antwoord wat eruit moet komen, dus ik zal het wel weer fout hebben. ;)

Ik heb nog wat geprobeerd, en dit is wat ik heb:

3.8+log[A-]-log[HA]=pH (want blijkbaar mag je dat stellen)

3.8+log[?]-log(0,01)=pH

Nu zegt het antwoordmodel dat

[A-] = [H+] = 10-pH (tot zover snap ik het)

Door dit in te vullen in de vergelijking, krijg je volgens het antwoordmodel:

pH = 3.8 - pH + 2

2pH = 5.8

pH = 2.9

Dus 0,01 = 10-2, en dit mag je schrijven als 2? :S

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Met pkz ph berekenen

En A- + H+ is HA toch?
Nee.

Kz = [H+].[A-]/[HA] en [H+] = [A-] dus

Kz = [H+]2/[HA]

oftewel [H+] = ;) (Kz.[HA])

dus pH = -Log[H+] = ( pKz - Log[HA] ) / 2
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: Met pkz ph berekenen

Fred F. schreef:Nee.

Kz = [H+].[A-]/[HA] en [H+] = [A-] dus

Kz = [H+]2/[HA]

oftewel [H+] = ;) (Kz.[HA])

dus pH = -Log[H+] = ( pKz - Log[HA] ) / 2
Ooo dat werkte, heel erg bedankt. Ik snap niet helemaal hoe je van H+] = ;) (Kz.[HA]) naar pH=( pKz - Log[HA] ) / 2 bent gekomen, maar als ik gewoon die laatse pH=( pKz - Log[HA] ) / 2 uit mijn hoofd leer is het niet erg toch? Want dit geldt voor alle zwakke zuren?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Met pkz ph berekenen

Ik snap niet helemaal hoe je van [H+] = ;) (Kz.[HA]) naar pH=( pKz - Log[HA] ) / 2 bent gekomen
Doodsimpele wiskunde, zou je toch echt zelf moeten kunnen:

neem van beide zijden de negatieve Log en vervang -Log[H+] door pH en -Log(pKz) door pKz
Want dit geldt voor alle zwakke zuren?
Ja.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: Met pkz ph berekenen

Fred F. schreef:Doodsimpele wiskunde, zou je toch echt zelf moeten kunnen:

neem van beide zijden de negatieve Log en vervang -Log[H+] door pH en -Log(pKz) door pKz

Ja.


Nja dat kan ik dus niet. Ik had Havo Wiskunde A (wat niet verder gaat dan kansberekening en statistiek, het enige wat ik ooit over Log heb gehad is één of andere grafiek met een Logaritme als as, en die hoefde ik niet eens te weten voor het examen, dus verder nooit naar gekeken) en ben via HBO doorgestroomd op Biologie. Achteraf gezien is het echt een wonder dat ze me aangenomen hebben, qua wiskunde loop ik echt giga achter. ;) Ik ben bijles aan het regelen, dus ik hoop dit spoedig alsnog te leren. Heel erg bedankt voor de hulp (en het geduld). :]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Met pkz ph berekenen

Zie voor de rekenregels http://nl.wikipedia.org/wiki/Logaritme onder het kopje Rekenen met logaritmes.

Opmerking: in Nederland is het gebruikelijk om de logaritme van a met grondtal g te noteren als glog a, in de andere landen zet men bij de notatie het grondtal g rechtsonder, wat je ook op de Wikipagina ziet aangegeven.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Met pkz ph berekenen

Even een typefoutje corrigeren:
neem van beide zijden de negatieve Log en vervang -Log[H+] door pH en -Log(pKz) door pKz
Dat moet zijn: neem van beide zijden de negatieve Log en vervang -Log[H+] door pH en -Log(Kz) door pKz
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer