Springen naar inhoud

Koolstofdioxide meten bij verbranding

• Log in om te kunnen reageren

Oromis

Oromis

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2010 - 21:45

Hallo mensen,

Ik wil kijken hoeveel CO2 er vrij komt bij het verbranden van afval, bijvoorbeeld 10 gram karton. Normaal gesproken zou je gewoon in een afgesloten opstelling bekijken hoeveel gas er ontstaat, maar hier moet uiteraard toevoer van zuurstof plaatsvinden.

Nu had ik het volgende bedacht. Je sluit een erlenmeyer aan op twee maatcilinders, die door middel van water afgesloten zijn van de buitenlucht. De eerste maatcilinder is gevuld met lucht, de tweede met water. In de erlenmeyer wordt de verbranding in gang gezet. Uit de eerste erlenmeyer kan nu zuurstof aangevoerd worden. De vrijgekomen koolstofdioxide zal, door de luchtstroom vanuit de eerste erlenmeyer, naar de tweede erlenmeyer stromen, en zo kan je zien hoeveel koolstofdioxide er vrijkomt.

Aangenomen dat er bij de verbranding alleen koolstofdioxide (edit: koolstofdioxide als enige gas) ontstaat, zou dit dan werken? Heeft iemand suggesties voor een meer adequate meetmethode?

Hartelijk dank!

Veranderd door Oromis, 10 november 2010 - 21:56

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 november 2010 - 23:51

Gebruik een gaswasfles en meet zijn massatoename bij verbranding.

Oromis

Oromis

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2010 - 16:04

Oke.. Maar hoe zorg ik dat alle koolstofdioxide daar doorheen gaat, terwijl er tegelijkertijd zuurstof aangevoerd wordt? Een tweede waterslot aansluiten op de erlenmeyer waardoor zuurstof aangevoerd kan worden?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures