Springen naar inhoud

Grootte magnetisch veld elektriciteitskabel

• Log in om te kunnen reageren

coriolis

coriolis

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2010 - 11:08

Beste forumgebruikers,

Ik wil een onderzoek doen naar de verstoring van signalen van een sensor onder invloed van elektromagnetisme. Het betreft een massameter, die de brandstofflow door de leidingen van een motor moet meten. De motor staat aangesloten op een motorproefstand. Er komen veel kabels van de kast naar de motor en weer terug. De uitleesunit van de sensor zit in deze kast.

Ik wil magneten met een verschillende sterkte langs de signaalkabel van de massameter leggen om te kijken wat de invloed is op de geprojecteerde waarde. Omdat volgens mij de kabel die de startmotor van elektriciteit voorziet het grootste magnetische veld opwekt bij deze opstelling, wil ik graag berekenen wat de sterkte van dat veld is. Dan kan ik van daaruit met een steeds zwakker magnetisch veld gaan werken.

Mijn vraag is: Hoe kan ik de sterkte van het magnetische veld van de kabel naar de startmotor berekenen? En is dit veld te vervangen door het veld van een normale magneet?

Alvast bedank!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2010 - 21:42

De kabel naar de startmotor. Gaat daar een gelijkstroom doorheen??

coriolis

coriolis

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 10:05

Ja, daar gaat gelijkstroom doorheen

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 november 2010 - 17:56

De kabel heeft in ieder geval 2 aders ( waarschijnlijk meer dan 2).
Als er bijvoorbeeld door de ene ader een gelijkstroom naar de motor loopt van 10 A , dan zal op hetzelfde moment door de andere ader ook een gelijkstroom lopen van 10 A de andere kant op.
Als je nu de wet van Ampere toepast op de kabel, dan zou er theoretisch geen magnetisch veld aanwezig zijn rondom die kabel.
In de praktijk zal het er op neer komen dat er een zeer zwak magnetisch veld rondom die kabel ontstaat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures