Portaal-opdracht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 15

Portaal-opdracht

Goedemiddag,

Ik heb me hier aangemeld omdat ik maar niet uit een opdracht voor constructiemechanica kom.

Gegeven is de volgende portaal:

Afbeelding

Hierin geldt:

a= 5 meter

b= 4 meter

Mc= 360kNm

Md= 360kNm

Me= 160kNm

Vragen:

1. Bereken de Q-last

2. Bereken de dwarskracht in D

3. Bereken de verticale kracht in B

4. Bereken de normaalkracht (inclusief juiste teken) in de staaf E-G

5. Bereken het maximale veldmoment

Vraag 1 heb ik inmiddels op kunnen lossen door 1/8ql^2 gelijk te stellen aan (360+160)/2 + 360. Hieruit volgt q=49,6kN. Dit antwoord is correct.

Vraag 2 en 5 heb ik opgelost door een parabool te laten tekenen door 3 bekende punten. De afgeleide hiervan gaf de dwarskracht voor vraag 2 en het dal van de parabool gaf mij een antwoord voor 5. Ook dit was correct.

Nu het probleem: Vragen 3 en 4. Ik ben er inmiddels al een paar hele dagen mee bezig, zonder succes. Ik heb altijd geleerd dat een moment wordt gevormd als gevolg van de belasting. Bij vraag 2 deed ik dus het volgende, kijkend vanaf punt C.

+360kNm = -5m*496kN + 10m*Bv. Dit geeft een Bv = 284kN

Echter: Als ik ditzelfde doe vanuit punt E zou ik krijgen: -160kNm = 5m*496kN - 10Av. Wat geeft Av = 264kN.

Som verticale kracht is 0, maar 264 (=Av) + 284 (=Bv) is meer dan de totale belasting van 496kN.

Wie vertelt mij wat ik hier fout doe, zodat ik niet dit weekend al uitgeschakeld wordt voor het tentamen eind januari. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Portaal-opdracht

Maak CE vrij. Je hebt daar 3 onbekenden: dwarskracht in C en E en q. Je hebt 3 vergelijkingen!
Vraag 1 heb ik inmiddels op kunnen lossen door 1/8ql^2 gelijk te stellen aan (360+160)/2 + 360. Hieruit volgt q=49,6kN. Dit antwoord is correct.
100% zeker dat dat een correcte oplossing is? Ik vind namelijk iets anders.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 15

Re: Portaal-opdracht

Daar ben ik inderdaad zeker van: (het antwoord was ook goed toen ik het invulde ;-) )

(360+160)/2 = 260. 260 + Md = 260 + 360 = 620.

620 = (1/8)ql^2

6,20= (1/8)q

q = 8*6,20 = 49,6kN/m

Ik had inderdaad al geprobeerd om CE vrij te maken. Dan heb je een tegen de klok in draaiend moment in C en een met de klok mee draaiend moment in E. De q-last is bekend uit vraag 1. Maar dan kom ik dus op de vergelijking die ik in mijn startpost heb gezet. En die klopt niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Portaal-opdracht

Vreemd. IK deed intussen de berekening op 2 manieren en ik vind nog steeds q=8kN/m. Ik kom hier straks nog op terug.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 15

Re: Portaal-opdracht

Ik hoor graag van je!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Portaal-opdracht

;) jouw antwoord is wel correct. Ik maakte een idiote tekenfout (en deed dat consequent 2 x ;) )

Als volgt: staaf CE vrijmaken geeft:
  • links dwarskracht C (opwaarts) en moment 360 kN m tegen de klok.
  • rechts dwarskracht E (neerwaart) en moment 160 kN m met de klok mee.
Momenten evenwicht rond D en verticaal evenwicht geeft volgend stelsel:
\(\left\{ \begin{array}{c} 5\,E+5\,C+160=360 \\ C=E+10\,q \end{array} \right. \rightarrow [E=20-5\,q,C=5\,q+20] \)
Nu heb je nog steeds ene onbekend q :) maar je kan deze onbekende vinden door het gegeven van het moment in D:
\(5\,\left( 5\,q+20\right) =\frac{25\,q}{2}+2\cdot 360 \rightarrow [q=248/5 = 49,6]\)
Je kan dan invullen en dwarskracht C en E alvast vinden.

Dwarskracht in D ligt dan voor de hand neem ik aan?

Zoek nu een verband tussen dwarskracht E en de normaalkracht in staaf EB.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 15

Re: Portaal-opdracht

Oja! Natuurlijk. Ik zat de verkeerde kant op te denken. ;) Bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Portaal-opdracht

Graag gedaan. Je mag altijd je antwoorden posten ter controle.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer