"wees sterker dan drank"

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

"wees sterker dan drank"

Wat vinden jullie van drank gebruik onder jongeren?

Met jongeren bedoel ik vooral de kinderen onder de 16 jaar

Het gaat mij vooral om jullie mening

Er zit een kleine enquete bij waar jullie ook jullie mening over kunnen geven.

Berichten: 160

Re: "wees sterker dan drank"

Ik was voor het eerst dronken op mijn zestiende. Gelukkig voor mij niet het hele jaar, en ik kon mezelf beperken tot eens in de twee maanden. Na verloop van tijd is dat wel iets meer geworden. Wie weet stopt het ooit, want ik ben best wel de dag erna behoorlijk bezig met weer op te knappen. Dus een avond lol is twee dagen werk. Poe. Ik vraag me steeds meer af of me dat alles wel waard is. Het zal de leeftijd zijn denk ik :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: "wees sterker dan drank"

Ik ben de 7de stemmer en de eerste die nog niet dronken is geweest (ik ben 22!). Wat moet ik hier van denken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 160

Re: "wees sterker dan drank"

Dat je goed bezig bent. Volgens mij heeft drank geen toegevoegde waarde, maar ik vind het moeilijk om het te laten staan wanneer ik in gezelschap ben in uitgaansgelegenheden.

Berichten: 2.746

Re: "wees sterker dan drank"

ik ben nog altijd 16 en nog nooit dronken geweest

waarschijnlijk omdat ik niets met alcohol lekker vind :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: "wees sterker dan drank"

de Enquete is niet de hoofdzaak van de topic.

Ik zou graag horen wat jullie van drank gebruik van jongeren onder de 16 jaar vinden, graag met argumenten en dergelijke

@Bart:Ik vindt het wel wat hebben(positief).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: "wees sterker dan drank"

Antoon schreef:de Enquete is niet de hoofdzaak van de topic.

Ik zou graag horen wat jullie van drank gebruik van jongeren onder de 16 jaar vinden, graag met argumenten en dergelijke
Dat is eigenlijk een heel lastige vraag. Het is lastig om alcohol te verbieden voor jongeren onder de 16 jaar en je maakt het er voor deze pubers er alleen maar spannender op. Met mate alcohol drinken is niks mee. Sommige onderzoeken zeggen zelfs dat het gezond is om elke dag een glas wijn te drinken. Het probleem zit hem denk ik meer in het overmatig gebruik van alcohol, wat in sommige gevallen gevaarlijk kan zijn. Er zijn bijna elk jaar weer jongeren op terschelling die worden opgenomen in het ziekenhuis vanwege alcoholvergiftiging. Verder hebben we ook al een aantal incidenten met studentenverenigingen gehad hier in Groningen. Sommigen helaas met dodelijke afloop.

Als iemand van 13 of 14 een keer een biertje of twee wil drinken heb ik daar geen problemen mee. Maar ik ben tegen overmatig gebruik. En dat geld eigenlijk niet alleen voor jongeren. Volwassenen zouden beter moeten weten.
@Bart:Ik vindt het wel wat hebben(positief).
Niet iedereen denkt daar zo over. Sommigen vinden je saai (maar daarvoor ben ik een Beta). Persoonlijk vind ik het een kwestie van gezond verstand en verantwoordelijkheid (zie ook het stuk hierboven).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: "wees sterker dan drank"

Ik ben de 7de stemmer en de eerste die nog niet dronken is geweest (ik ben 22!). Wat moet ik hier van denken.
Dat jij je niet laat verleiden door het aangeleerde verlangen wat vele anderen wel hebben. Ikzelf drink best vaak wat alcohol, maar de laatste tijd begin ik toch te twijfelen aan de toegevoegde waarde van alcohol. Want zoals iedereen wel kan beamen, is het eerste biertje echt niet lekker. We vinden het op een gegeven moment lekker, omdat we er gewend aan zijn geraakt. Dat drugs daarentegen als slecht wordt gezien, vind ik toch wel een van de beste voorbeelden van de hypocrisie van de huidige maatschappij. Want immers: het is vastgesteld dat alcohol een HARD!!drug is. En dan blijkt het effect tov bv een joint minstens zo erg te zijn.

of ik kan stoppen, ik weet het niet. Maar ik weet wel dat het een stuk beter voor me zou zijn. En daarbij denk ik dat je net zo leuke stapavonden kunt hebben zonder alcohol. Maar iedereen zegt tegen elkaar dat niet drinken suf is en saai en dat je dan geen leuke avonden kunt hebben. Als in: we houden de alcoholcultus met zijn allen in stand.. Mensen sta op en verenigt u :shock:

Berichten: 270

Re: "wees sterker dan drank"

Ik denk dat je hier best wel iets specifieker mag zijn. Wat versta je precies onder dronken zijn? Aangeschoten meegerekend? Zeer aangeschoten? Of ?

Berichten: 672

Re: "wees sterker dan drank"

Bart schreef:Ik ben de 7de stemmer en de eerste die nog niet dronken is geweest (ik ben 22!). Wat moet ik hier van denken.
Dat jij je niet laat verleiden door het aangeleerde verlangen wat vele anderen wel hebben. Ikzelf drink best vaak wat alcohol, maar de laatste tijd begin ik toch te twijfelen aan de toegevoegde waarde van alcohol. Want zoals iedereen wel kan beamen, is het eerste biertje echt niet lekker. We vinden het op een gegeven moment lekker, omdat we er gewend aan zijn geraakt. Dat drugs daarentegen als slecht wordt gezien, vind ik toch wel een van de beste voorbeelden van de hypocrisie van de huidige maatschappij. Want immers: het is vastgesteld dat alcohol een HARD!!drug is. En dan blijkt het effect tov bv een joint minstens zo erg te zijn.

of ik kan stoppen, ik weet het niet. Maar ik weet wel dat het een stuk beter voor me zou zijn. En daarbij denk ik dat je net zo leuke stapavonden kunt hebben zonder alcohol. Maar iedereen zegt tegen elkaar dat niet drinken suf is en saai en dat je dan geen leuke avonden kunt hebben. Als in: we houden de alcoholcultus met zijn allen in stand.. Mensen sta op en verenigt u :shock:
Rustig blijven he...het is ook bewezen dat mensen die nu en dan een glas drinken langer leven dan geheelonthouders...take it easy dus.
huh?

Re: "wees sterker dan drank"

Rustig blijven he...het is ook bewezen dat mensen die nu en dan een glas drinken langer leven dan geheelonthouders...take it easy dus.
Eh oke.. prima! Maar ik blijf rustig hoor :?: Het gaat hier toch over dronken zijn? :shock:

En verder dat van het glaasje drinken ken ik, maar is er ooit een onderzoek geweest naar hoe dat precies werkt? Vast wel en mocht je em ergens hebben (link welteverstaan), post em! Wil er wel wat meer over lezen...

Berichten: 672

Re: "wees sterker dan drank"

peterA schreef:Rustig blijven he...het is ook bewezen dat mensen die nu en dan een glas drinken langer leven dan geheelonthouders...take it easy dus.
Eh oke.. prima! Maar ik blijf rustig hoor :?: Het gaat hier toch over dronken zijn? :shock:

En verder dat van het glaasje drinken ken ik, maar is er ooit een onderzoek geweest naar hoe dat precies werkt? Vast wel en mocht je em ergens hebben (link welteverstaan), post em! Wil er wel wat meer over lezen...
ivm met hart en vaatziekten was er de "Franse paradox"Fransen dronken in de 90er jaren veel alcohol en bleken relatief weinig hart en vaatziektes te hebben,tanines uit druivenschillen bleken een heilzame werking te hebben.

In het algemeen denk ik dat mensen die geheelonthouder zijn per definitie minder "easy" zijn dan mensen die nu en dan ongeremd een glaasje drinken,het heeft dus eerder met levenshouding dan met alcohol te maken.
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: "wees sterker dan drank"

Ik ben ook 22 en nog nooit dronken geweest. Gelegenheid zat, maar geen behoefte aan. Het gevoel dat je niet meer weet wat je doet vind ik niet prettig en ik heb te veel mensen in rare kleurtjes zien overgeven om het zelf te willen. Daarnaast ben ik me goed bewust van de schade die alcohol kan aanrichten; zowel fysiek, sociaal als materieel.

Overmatig drankgebruik onder jongeren (<16 jaar oud?) vind ik zorgelijk. De schade die je aanricht aan o.a. je lichaam is onevenredig groot. Gezien de leeftijd lijkt me het risico extra groot omdat je jezelf niet kent.

- sociaal: handastelijkheden, je maakt je belachelijk, zegt dingen die je niet wil zeggen, etc

- fysiek: leverschade en gebroken ledematen door slechte coordinatie bijvoorbeeld

- matierieel: vernielingen, ziekenhuisrekeningen

..en ook een beetje het geld dat het kost - al met al is het het volgens mij niet waard.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: "wees sterker dan drank"

Ik ben 1 keer zo dronken geworden dat ik het mezelf meteen voorgoed afgeleerd heb :shock: Was echt niet leuk: mijn hele maaginhoud overgegeven en ik kon zelfs niet meer goed zien. Vreemd genoeg bleef ik mentaal vrij helder, ik was alleen wel bang dat ik bewusteloos zou raken als ik mijn ogen dicht zou doen (viel reuze mee gelukkig). En ook nog met een jongen gezoend wat niet de bedoeling was ;)

Maar ik was wel al 18 :?:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: "wees sterker dan drank"

En wat vinden jullie van kinderen die op vroege leeftijden dronken zijn geweest? vinden jullie het een goede of een slechte zaak? wat vinden jullie van de trend dat kinderen steeds jonger aan de drank gaan?

Reageer