"wees sterker dan drank"

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: "wees sterker dan drank"

Wat vinden jullie van de stelling dat Alcohol gebruik voor het 16e levensjaar geen kwaad kan omdat het altijd slim is om te leren wat het nou eigenlijk inhoud.

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: "wees sterker dan drank"

Wat vinden jullie van de stelling dat Alcohol gebruik voor het 16e levensjaar geen kwaad kan omdat het altijd slim is om te leren wat het nou eigenlijk inhoud.


Alcohol is en blijft slecht voor de mens (de glaasjes wijn daargelaten). De leeftijdsgrens is er denk ik, omdat mensen op hun 16e een stuk bewuster van hun acties zijn dan wanneer ze vol in de pubertijd zitten. Misschien is de grens dan nog wel te laat, aangezien er nog genoeg mensen puberen op hun 16e. Dus de stelling is in mijn ogen fout, omdat pubers nou eenmaal meer moeite hebben met het accepteren van de gevolgen van hun acties... en alcohol is daarbij een heel slecht hulpmiddel...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: "wees sterker dan drank"

Ik zelf kom uit Brabant waar bier drinken toch wat meer omarmt is dan waar dan ook.

Wij hadden ook een jeugdsoos (12-16) waar tot voor kort bier werd geschonken. Ik heb dus daar mijn eerste pintjes gedronken, maar ik ben daar niet voor het eerste 'echt' zat geworden.

Dat was gebeurt op een feestje bij iemand thuis, waar ze meer hadden dan alleen bier.

Wat is mijn punt? Ik werd niet zat in de jeugdsoos, omdat er enorm veel controle is van het personeel. Juist deze controle is beter dan dat kinderen een fles wodka in hun kamer achteroverslaan.

Alcohol is een deel van ons leven, zoals ook koffie is, en helaas ook sigaretten. Er goed mee omgaan houdt in dat men er onder toezicht mee in aanraking moet worden gebracht, en moet leren wat alcohol is.

Ik kan veilig zeggen dat er een groter alcohol probleem is onder jongeren in Amerika, waar je geen alcohol kunt krijgen onder 21, dan in Nederland. Waar men het probleem omarmt.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: "wees sterker dan drank"

De leeftijdsgrens is er denk ik, omdat mensen op hun 16e een stuk bewuster van hun acties zijn dan wanneer ze vol in de pubertijd zitten. Misschien is de grens dan nog wel te laat, aangezien er nog genoeg mensen puberen op hun 16e. Dus de stelling is in mijn ogen fout, omdat pubers nou eenmaal meer moeite hebben met het accepteren van de gevolgen van hun acties...


en dat geldt ook voor seks, vind ik. Ze beginnen er te vroeg aan.

(pas op, ik kan verkeerd zijn, want ik ben <16 :wink: )
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 16

Re: "wees sterker dan drank"

nog nooit geweest...

ook niet licht aangeschoten

en ik hou het zo :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: "wees sterker dan drank"

Sommige mensen hebben een genetische aanleg om verslaafd te raken. Voor hen is het goed als alcohol moeilijk te krijgen is.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: "wees sterker dan drank"

Sommige mensen hebben een genetische aanleg om verslaafd te raken. Voor hen is het goed als alcohol moeilijk te krijgen is.


Precies, dit komt voort uit een zeer sterke drang om het eigen leven te moeten veraangenamen. Deze emoties zijn zo sterk, dat het de verstandige manier van denken verdringt. In 'het achterhoofd' weten betrokkenen wel wat verstandiger is, echter heeft het gevoel de overhand, wat vervolgens de emoties versterkt.

Berichten: 151

Re: "wees sterker dan drank"

Je hebt dronken en je hebt drónken!

Sommige mensen vinden zichzelf al dronken als ze behoorlijk aangeschoten zijn. Andere mensen vinden zichzelf pas dronken als ze de volgende dag niet meer weten wat ze de avond daarvoor uitgevreten hebben...

Moet de laatste optie in de poll niet 16> zijn?

Berichten: 672

Re: "wees sterker dan drank"

Dubbel gepost ik weet het maar ik ind hem goed!
In one episode of 'Cheers', Cliff is seated at the bar describing the 'Buffalo Theory' to his buddy Norm. I don't think I've ever heard the concept explained any better than this...  

"Well you see, Norm, it's like this... A herd of buffalo can only move as fast as the slowest buffalo and when the herd is hunted, it is the slowest and weakest ones at the back that are killed first.  

This natural selection is good for the herd as a whole, because the general speed and health of the whole group keeps improving by the regular killing of the weakest members. In much the same way, the human brain can only operate as fast as the slowest brain cells. Now, as we know, excessive drinking of alcohol kills brain cells. But naturally, it attacks the slowest and weakest brain cells first. In this way, regular consumption of beer eliminates the weaker brain cells, making the brain a faster and more efficient machine. And that, Norm, is why you always feel smarter after a  

few beers."
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: "wees sterker dan drank"

Ik was pas geleden op zo'n festival die iedere week was en daar liepen echt allemaal van die kiddos ( 13 tot 16 ofzow ) met sterke drank rond, ik zat ook goed aan het bier hoor, maar ik weet wat ik doe.

Maar die jong gaan echt allemaal stoer lopen doen en maar zuipen enzow, en over hun grenzen gaan, en dan zie je ze later op de avond janken ( letterlijk gebeurt ) bij de vrienden van ik voel me niet lekker enzow.

En als ik ze dan uit sta te laggen is het van "nou zeg doe eens normaal, dat is echt niet leuk ofzow hoor."

En het ergste is dat je ze de volgende week weer precies hetzelfde zie doen.

Als het mijn kinderen zouden zijn hadden ze al zo'n schop onder hun reet gehad dat ze al bang werden bij het zien van een fles drank.

Ik klink nu echt als een oude zeur ( terwijl ik nog maar 20 ben ) maar ik vind dat echt zielig gedrag.

En las dat er een topic was over die rap video's en denk dat het daar ook grotendeels mee te maken heb.

Daar word echt gepromote dat het cool is om te zuipen, blowen en crimineel te zijn.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: "wees sterker dan drank"

Rob_BoZ schreef:Ik was pas geleden op zo'n festival die iedere week was en daar liepen echt allemaal van die kiddos ( 13 tot 16 ofzow ) met sterke drank rond, ik zat ook goed aan het bier hoor, maar ik weet wat ik doe.

Maar die jong gaan echt allemaal stoer lopen doen en maar zuipen enzow, en over hun grenzen gaan, en dan zie je ze later op de avond janken ( letterlijk gebeurt ) bij de vrienden van ik voel me niet lekker enzow.

En als ik ze dan uit sta te laggen is het van "nou zeg doe eens normaal, dat is echt niet leuk ofzow hoor."

En het ergste is dat je ze de volgende week weer precies hetzelfde zie doen.

Als het mijn kinderen zouden zijn hadden ze al zo'n schop onder hun reet gehad dat ze al bang werden bij het zien van een fles drank.

Ik klink nu echt als een oude zeur ( terwijl ik nog maar 20 ben ) maar ik vind dat echt zielig gedrag.


Wel mss klinkt u wel een oude zeur, maar ik klink dan ook zo en ik ben nóg jonger. Ik vind dat hatelijk, grappig, dom en idd ook zielig. Srr als ik daarmee iemand kwets :shock:
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: "wees sterker dan drank"

ZonnTroLL schreef:
Rob_BoZ schreef:Ik was pas geleden op zo'n festival die iedere week was en daar liepen echt allemaal van die kiddos ( 13 tot 16 ofzow ) met sterke drank rond, ik zat ook goed aan het bier hoor, maar ik weet wat ik doe.

Maar die jong gaan echt allemaal stoer lopen doen en maar zuipen enzow, en over hun grenzen gaan, en dan zie je ze later op de avond janken ( letterlijk gebeurt ) bij de vrienden van ik voel me niet lekker enzow.

En als ik ze dan uit sta te laggen is het van "nou zeg doe eens normaal, dat is echt niet leuk ofzow hoor."

En het ergste is dat je ze de volgende week weer precies hetzelfde zie doen.

Als het mijn kinderen zouden zijn hadden ze al zo'n schop onder hun reet gehad dat ze al bang werden bij het zien van een fles drank.

Ik klink nu echt als een oude zeur ( terwijl ik nog maar 20 ben ) maar ik vind dat echt zielig gedrag.


Wel mss klinkt u wel een oude zeur, maar ik klink dan ook zo en ik ben nóg jonger. Ik vind dat hatelijk, grappig, dom en idd ook zielig. Srr als ik daarmee iemand kwets :shock:
Dat is toch typisch puberaal groepsgedrag? Ik vind het niet zielig, iedereen wilt er wel bijhoren en sommigen proberen dat met drank ondanks de gevolgen. Sommigen vinden het ook leuk om zat te zijn maar gaan af en toe een beetje te ver.

Niks om me over op te winden.

Ik erger me eerder aan het egocentrisme van dertigers en veertigers die zich meerderwaardig voelen in het verkeer.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: "wees sterker dan drank"

Ik erger me eerder aan het egocentrisme van dertigers en veertigers die zich meerderwaardig voelen in het verkeer.
Maar dat heeft weinig met dit onderwerp te maken, niet?

zoals eerder gezegd kom ik geregeld dat soort kinderen tegen, die al bevend van de vergiftiging met een glaasje water zitten te wachten op papa, en ik doe altijd het volgende: negeren. Hooguit als ze me wat vragen antwoord ik, ik zal ze ook wel helpen, maar ik ga er niet voor zorgen, en ik ga ze ook niet uitlachen. Ik hoop alleen maar dat ze ervan leren.....spijtig genoeg valt dat vies tegen :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: "wees sterker dan drank"

Napoleon Dynamite schreef:Ik erger me eerder aan het egocentrisme van dertigers en veertigers die zich meerderwaardig voelen in het verkeer.
Maar dat heeft weinig met dit onderwerp te maken, niet?

zoals eerder gezegd kom ik geregeld dat soort kinderen tegen, die al bevend van de vergiftiging met een glaasje water zitten te wachten op papa, en ik doe altijd het volgende: negeren. Hooguit als ze me wat vragen antwoord ik, ik zal ze ook wel helpen, maar ik ga er niet voor zorgen, en ik ga ze ook niet uitlachen. Ik hoop alleen maar dat ze ervan leren.....spijtig genoeg valt dat vies tegen :shock:
Misschien was ik niet volledig genoeg in men beschrijving: dertigers en veertigers die beschonken achter het stuur kruipen getuigt van een egoïstische visie..
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: "wees sterker dan drank"

Volledig verhelderd, en ik ben het ook volledig met je eens. Het is laatst onderzocht, en onder jongeren leefe het BOB-idee heel erg, en wordt het ook veel gebruikt, maar bij de generatie die daar voor zit (30-ers en 40-ers) is er veel minder mee bezig. Frappant, eigenlijk, want de reclames waren op alle bevolkingsgroepen gericht.

als je dronken achter het stuur zit, en je rijdt iemand dood, is het gewoon dood-door-schuld.

terug ontopic:

ik heb niet zoveel meer te melden, behalve dat ik het heel erg triest vind dat winkeliers nog steeds meegeven aan kinderen. Die paar rotcenten zijn blijkbaar belangrijker dan het a: de wet en B: de gezondheid van die kinderen.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer