Springen naar inhoud

Verknechting door veel werkuren ?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 10:30

Arme mensen in arme landen hebben veel niets te doen en tijd genoeg om na te denken over zichzelf.
De westerse mens heeft ten gevolge van zijn eigen cosumptieïndustie veel werkuren te doen per week:
40, 38, 20 -uren per week bijvoorbeeld.
Kan men door het fijt dat werk een deel van ons leven inpalmt van verknechting spreken (onder het juk brengen ; diensbaar maken ; tot knecht maken )

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2010 - 10:51

Ik vind het lastig om op je vraag te antwoorden, aangezien je premisse gewoon niet klopt. Mensen in arme landen zijn niet arm omdat ze weinig werken. Nadenken over jezelf en de wereld is een luxe die weggelegd is voor relatief welgestelde mensen.

Hannalore

Hannalore

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 15:57

Waar haal je de wijsheid vandaan dat mensen in arme landen minder werken? Ik denk dat er voldoende arme mensen in arme mensen zijn die veel, veel meer werken dan wij en daarbij misschien ook nog veel zwaarder werk doen. Of misschien meerder banen hebben omdat het met één baan niet mogelijk is om een gezin te onderhouden. Dus ik ben erg benieuwd hoe jij aan jouw stelling komt.

Ik ben het trouwens eens met Ypsilon dat mijmeren over jezelf en de wereld (en je afvragen of dit alles is) enkel is weggelegd voor de rijkere mens. Ik heb nog nooit iemand die met moeite zijn gezin kon onderhouden horen zeggen: ik denk dat ik in een quarterlife crisis zit.

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 16:17

Onder arme mensen bedoel ik die honderden miljoenen in krottewijken, of armen die in hun gedachten verzonken zijn van het niets doen en het wachten op eten, omdat de oogst weer is mislukt .

;) Maarja, da is wat te kort om de bocht zeker. Mensen die tijd hebben om over zichzelf na te denken zijn eerder homogeen verdeeld: Vb. je kleine zus, opa en oma, een invalide, een werkloze, een kunstenaar, enz...

Veranderd door Gelukkoos, 12 november 2010 - 16:18

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Hannalore

Hannalore

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 16:41

Ik weet niet helemaal wat je met het laatste bedoelt.

Wat betreft mensen in de krottenwijken: mensen die in krottenwijken wonen zijn niet per definitie werkloos. Er zijn er voldoende die wel gewoon werk hebben of meerder banen, maar deze kunnen zodanig slecht betaald zijn dat ze zich niets beters kunnen veroorloven dan een huisje in een krottenwijk.
Het is niet zo dat arme mensen gewoon maar zitten te wachten tot er misschien een beetje eten aankomt. In landen waar geen minimumloon is of andere sociale voorzieningen zijn, is het gewoon niet zo dat als je werkt, het vanzelf wel goed komt. Er is niet altijd een relatie tussen de hoeveelheid werk die iemand verricht en het inkomen dat iemand heeft. In veel arme landen is er een zeer kleine, maar zeer rijke upperclass, de middenklasse is beperkt en er is een heel grote groep die in armoede leeft. Maar het is zeker niet zo dat die mensen maar een beetje in de verte zitten te staren. Het is daar veel moeilijker om armoede te doorbreken omdat er geen minimumloon is, geen studiefinanciering of een AOW voor oma. Kinderen werken vaak al vanaf jonge leeftijd en kunnen daardoor niet naar school en oude mensen werken vaak ook nog gewoon. Niks tot je 25e studeren en vanaf je 65e genieten van je pensioentje.
Misschien is het een idee om een reisje te maken buiten Europa? Of binnen Europa zijn ook nog voldoende voorbeelden te vinden van mensen die tien keer harder werken dan jij en toch geen cent hebben.
Kijken of ik link er in krijg met iets over armoede en ongelijkheid (wat niet zo lang is) Link

Veranderd door Hannalore, 12 november 2010 - 16:52

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2010 - 16:53

Dan nog, gelukkoos. Als je vergaat van de honger en in een krottenwijk woont, ga je niet even rustig je leven overdenken. Ga na of je idee nog steek houdt zonder die premisse. Indien ja: herformuleer je vraag dan even, dan kunnen we erover discussiëren.

Een paar dingen om over na te denken i.i.g.: er is iets aan de stelling dat werk en arbeid zingevend zijn. Je zou kunnen stellen dat je pas echt "verknecht" bent, als je de mogelijkheid ontnomen wordt om iets te doen dat je als zinvol ervaart. Anderzijds wordt soms gesteld dat tijd een luxegoed is geworden. Je zou dan kunnen stellen dat we eigenlijk werken voor die luxe: de mogelijheid om ons een deel van onze tijd echt toe te eigenen, om ermee te doen wat we graag doen.

Mensen die tijd hebben om over zichzelf na te denken zijn eerder homogeen verdeeld

Ik neem aan dat je "heterogeen" bedoelt.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2010 - 17:03

Hoe rijker het land, hoe minder uren er gewerkt worden. Als er ergens geluierd wordt, is het in het Westen, domweg omdat we ons dat kunnen verloorloven.

Geplaatste afbeelding

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 10:11

Het kostbaarste wat er bestaat is je eigen lichaam.
Ik merk uit bovenstaande, dat je je lichaam op drie manieren kan gebruiken :
- Voor relatie(s) .
- Voor te werken .
- Voor bezinning .
Voor één van deze alleen appart kiezen is lijkt me nogal moeilijk .

Veranderd door Gelukkoos, 15 november 2010 - 10:13

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2010 - 18:06

Waar je dit vandaan haalt, Gelukkoos, is me een raadsel. Ik kan nog een aantal functies bedenken van het lichaam, maar het lijkt me weinig zinvol om hierop in te gaan. Mag ik anders enkele bronnen van je waar je hebt gelezen dat dit de 3 manieren zijn om het lichaam te gebruiken?

Verder, wat bedoel je nu met dit berichtje? Welke functie heeft het in deze discussie?

Dido

Veranderd door Dido, 15 november 2010 - 18:07

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2010 - 18:52

^ what she said.

Gelukkoos, zorg ervoor dat je komt met een premisse die enigszins onderbouwd wordt, of voor achtergrondinformatie bij je vraag. En zorg voor een duidelijke vraag of stelling die je beantwoord of bediscussieerd wil zien. Het lijkt nu alsof je zomaar losse gedachten plaatst, zonder enige duidelijke relevantie voor dit forum en zonder enige kritische toets.

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2010 - 10:57

Mijn drie reacties/vragen in dit onderwerp zijn inderdaad gewoon bij mezelf ontsproten.
Ik probeer ze nog eens samen te brengen.
Als je werkt (vb. arbeid), dan heb je meestal niet veel tijd voor bezinning; doch daar zijn uitzonderingen. Zeker niet bij verknechting.
Andersom geldt ook : als je, je aan het bezinnen bent, of je bent een persoon met aanleg om te filosoferen, dan is het moeilijk om volgens bepaalde strikte regels in een bedrijf of instituut, je daar plots gedienstig te maken.
Ik bedoel dus dat werken en bezinning meestal niet samen gaan; buiten vele uitzonderingen natuurlijk.

Ben je echter een persoon die veel vrienden en contacten onderhoud, en naar veel feestjes gaat,
dan schiet het soms (ik zeg soms) wel eens te kort om eens tot bezinning te komen, zoöok om bijvoorbeeld vroeg uit je bed te stappen voor werk of school.

Ideaal is volgens mij als relaties, werk, en bezinning min of meer samen gaan. Maar als dat dan zo is, of als je, je als dusdanig insteld, dan moet men je dat ook gunnen.
Ik geloof dat de sociale situatie ook wel zo is in Nederland. In andere landen is het je niet altijd gegeven om bijvoorbeeld tijdens het werk je wat geestig op te stellen.
In andere landen is men ook soms achterdochtig als je, ineens vriendelijk bejegend wordt door iemand die je nog niet goed kent. Maarja dat hangt ook af van de persoon en cultuur.

Ik ben er bijna zeker van dat er in België meer verknechting is dan in Nederland .
Vele betogingen en stakingen in 2010 in België waren ook tegen " te veel werkdruk " .

Veranderd door Gelukkoos, 16 november 2010 - 11:09

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2010 - 11:11

Je hebt jouw gedachten nu wel samengevoegd, maar daar blijft het dan ook bij. Ik zie hier geen verwijzingen naar eender welke externe bron waar we deze discussie aan vast kunnen hangen, geen manier om eender wat te toetsen, etc. Hier kunnen we niks mee in het P&S-forum.

-slotje-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures