Springen naar inhoud

Alternatieve brandstof, palmolie

• Log in om te kunnen reageren

stipmook

stipmook

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 september 2005 - 15:11

Hallo, ik ben nieuw op dit forum dus stel ik mijzelf even voor.

Mijn naam is Leon, ben 19 jaar en kom uit Mook (iets onder Nijmegen).
Ik studeer 2e jaar HTS Technische Bedrijfskunde op de HAN in Arnhem, ik ben nu bezig met een stage.

Ik moet op zoek gaan naar alternatieve brandstoffen, om ovens te verhitten. Momenteel gebeurt dit met Huisbrandolie (HBO, rode diesel).

Nu zou ik graag wat meer informatie over Palmolie willen krijgen, dus wat het kost, viscositeit, energie etc etc.. Het lieft in vergelijking met HBO

Ik hoor graag van jullie!
Alvasta bedankt,

MVG Leon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stipmook

stipmook

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2005 - 09:02

Andere informatie over Palmolie is natuurlijk ook welkom :wink:

Zou het mogelijk zijn om Palmolie met water te mengen (verneveld) net voor de verbranding, met dezelfde resultaten?

(denk aan: gooi een bekertje water bij frituurvet, en je krijgt een enorme steekvlam).. misschien is dit een nog goedkopere en efficientere manier? weet iemand hierover iets te vertellen :shock:

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 13 september 2005 - 10:22

Ik moet bekennen dat ik niets over palmolie weet, maar over de toevoeging van water aan brandstof kan ik misschien wat nuttigs zeggen.

Wanneer je water bij heet frituurvet gooit, zorgt het meteen in stoom veranderende water ervoor dat het vet allerlei kanten op spettert. Deze kleine druppeltjes ontbranden makkelijk wanneer ze in de buurt van een hittebron zoals vuur komen, omdat ze, wanneer ze opgewarmd worden, de hitte niet (of in ieder geval minder makkelijk) kunnen doorgeven aan ander frituurvet (wanneer het vet vloeibaar in de pan zit, warmt het vrij gelijkmatig op en zou je een flink vuur moeten stoken om die hele massa tegelijkertijd zo heet te maken dat het oppervlak begint te branden). Hierdoor loopt hun temperatuur zo sterk op dat ze ontbranden en elkaar aansteken. In een motor wordt van dit effect gebruik gemaakt doordat de brandstof verstoven wordt voordat (of wanneer) deze ingespoten wordt in de cylinder. De kleine druppelgrootte van de brandstof zorgt ervoor dat deze makkelijk tot ontbranding te brengen is door een vonk (benzinemotor) of door hoge druk (dieselmotor). Water bij de brandstof gooien wanneer deze alsnog verstoven wordt heeft denk ik dus niet zo'n zin, omdat kleine druppels toch al gevormd worden bij de verstuiving.

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2005 - 14:40

In onderstaande grafiek staan experimentele waarden voor de viscociteit van verschillende brandstoffen bij verschillende temperaturen. In geloof dat palmolie in eigenschappen behoorlijk overeen komt met sojaolie.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Geplaatste afbeelding

Bron : http://www.ppo.nu/vi...?t=171&start=25
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures