Springen naar inhoud

Alternatieve bacterie bestrijding

• Log in om te kunnen reageren

rein123

rein123

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 15:04

Hallo,

ik vroeg me af of er alternatieve methoden bestaan om bacteriŽn te bestrijden?

Ik las reeds dat men in Zweden bacteriŽn bestrijd met andere bacteriŽn.
Zouden er nog andere dergelijke "alternatieve" technieken zijn waarbij geen antibiotica aan te pas komen?

grtz,
R.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2010 - 17:16

Er zijn vele vormen van bestrijding van bacteriŽn. Het is maar net om welke bacteriŽn het gaat en waar ze zitten. Ik zou het overigens geen `alternatieve` technieken noemen, gezien men dat vrij snel relateert aan `alternatieve` c.q. `complementaire` geneeswijzen, wat toch overwegend als boerenbedrog wordt beschouwd op dit forum.

Maar om een paar voorbeelden te noemen:
- Vrouwen die vaak last hebben van recidiverende urineweginfecties (blaastonsteking, e.d.) wordt geadviseerd om dagelijks cranberrysap te drinken. Dit verminderd de kans op een infectie minimaal met 50%.
- Vrouwen met recidiverende bacteriŽle vaginose kunnen geholpen worden door stimulatie van de groei van de lactobacil (een andere bacterie). Deze voorkomt dat verkeerde organismen de kans krijgen om de vagina te infecteren. Er zijn trials geweest die matige effectiviteit van probiotica voor lactobacillen hebben laten zien. Hetzelfde heeft men gedaan bij maag-darm-infecties. Vooral commerciŽle partijen sprongen hier op in door allerhande (nar mijn mening onzin)producten aan te bieden die de stoelgang zouden verbeteren, zoals vitotaal e.d. Producten met daarin lactobacillen zouden namelijk de darmflora sterk doen verbeteren, wil men laten geloven.
- Hyperbare zuurstoftherapie, deze vorm van therapie wordt met name gebruikt om anaeroben het loodje te laten leggen. Zie ook: http://nl.wikipedia....uurstoftherapie.

En je hebt waarschijnlijk nog vele andere vormen van bestrijding van bacteriŽn. Je hoeft dan alleen maar te denken aan stimulatie van eigen afweersysteem, gebruik van alcohol, chloorhexidine of jodium, etc.

jean-jacques

jean-jacques

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2010 - 20:50

Zouden er nog andere dergelijke "alternatieve" technieken zijn waarbij geen antibiotica aan te pas komen?

grtz,
R.

Faagtherapie
http://nl.wikipedia....ki/Bacteriofaag

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2010 - 10:44

JWvdVeer heeft reeds een scala aan 'alternatieve' methoden genoemd; de madentherapie echter is nog wel noemenswaardig: http://en.wikipedia..../Maggot_therapy.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 november 2010 - 14:11

Ultraviolet kan bacteriŽn doden mits ze aan de buitenkant zitten.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 14:55

Ultraviolet kan bacteriŽn doden mits ze aan de buitenkant zitten.

Wordt dat ook als therapie gebruikt? Ik weet namelijk wel dat men o.a. UV-straling gebruikt om bloedproducten te steriliseren en evt. vrij te maken van kernhoudende cellen. Maar niet dat men UV-straling c.q. lichttherapie gebruikt als bactericidum.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures