Constructieleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

Constructieleer

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...mp;#entry632269

=> Hier vind je de bijlage en de vraagstelling.

Dit topic was al vrij oud en daarom betwijfelde ik of er nog een antwoord zou komen als ik daar een vraag op stelde dus stel ik ze maar in een nieuw topic:

Wel eerst bereken ik dus de reactiekrachten RFh, RFv en RG en volgens mij is dat alles wat je nodig hebt... Klopt dit of maak ik een fout?

Want nu kan je toch ofwel:

- Doorsnede onderaan bekijken, waarbij je de krachten RFv, RFh en de zwaartekracht op dit stukje van 1,2 m meeneemt in de berekening

- Doorsnede bovenaan bekijken, waarbij je de krachten RG en de zwaartekracht van het stukje van 3,6 m en de zwaartekracht van de balk van 3,6 m meeneemt. Alle krachten in de driehoek zijn immers toch zo gericht dat ze elkaar opheffen, niet?



En als ik dit doe, kom ik de juiste resultaten uit. Ik ben echter niet zeker of mijn methode hiervoor welk klopte...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Constructieleer

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Constructieleer

De methode is juist. Als je op een uiteinde van een staaf weet welke reactiekrachten er zijn, kun je in gedachten de staaf doorsnijden en daaruit bepalen wat de interne krachten zijn. Je moet daarbij natuurlijk wel het gewicht van het afgesneden stuk meerekenen maar dat doet 6wewia.

Berichten: 288

Re: Constructieleer

Bedankt!

Berichten: 288

Re: Constructieleer

Sorry hoor, maar ik probeerde erna ook op een langere manier (om zo wat voeling te krijgen met het onderwerp) en dus vroeg ik me af of iemand aub gewoon nog de krachten in C zou kunnen berekenen...

Want als ik dat probeerde, wist ik niet goed welke krachten er allemaal van belang waren of hoe ze in rekening te brengen... (zoals de zwaartekracht op AC en gewoon Fac). Je hebt sowieso wel al Fgc en Fbc, maar wat dan met die Fac (die enkel een y-component heeft denk ik)?

Fgc=3311 N en links naar beneden gericht en cos(alfa)=0,6 en sin(alfa)=0,8 voor respectievelijk de x- en y-component ervan.

Berichten: 288

Re: Constructieleer

Alfa=hoek tussen GF en GC, beta=hoek tussen AB en BC

- Ik beschouw RG (rechts naar boven gericht) en RFh (rechts) en RFv (boven)

HE: RG*cos(alfa)+RFh=0

VE:RG*sin(alfa)+RFv-250*4,8*9,81-150*3,6*9,81=0

ME(F): RG*sin(alfa)*3,6+150*3,6*9,81*1,8=0

=> RG=-3311 N ; RFh=1987 N ; RFv=19781 N

- Dan maakte ik eerst een doorsnede om het punt C en dan heb je 3 krachten die erop inwerken, namelijk Fgc, Fbc, Fac.

Er zijn hierbij slechts 2 krachten die een x-component hebben namelijk Fgc en Fbc en ik krijg hiermee Fbc,x=Fgc,x =1987 N en Fbc,y=-662 N.

VE:Fac=Fbc,y+Fgc,y=662+3311*0,8=3311 N

Ik wist niet goed of hier de zwaartekracht op de balk al in rekening moest gebracht worden of ik de zwaartekracht van AC in punt A mocht laten aanvangen, maar ik heb het maar in punt A laten aanvangen.

- Doorsnede rond punt B:

HE: Fab,x-Fbc,x=0 => Fab,x=1987 N

VE: Fab,y+Fbc,y-150*3,6*9,81*1/2=0 => Fab,y=-1987 N

Ik laat de zwaartekracht op AB concentreren in A en B (elk de helft).

-Doorsnede door E:

HE:Eh+Fbc,x-Fgc,x-Fab,x=0=>Eh=1987 N

VE:Ev=Fgc,y+Fbc,y+fab,y+(150*9,81*3,6)/2+250*9,81*3,6=16774 N

ME:M+Fbc,x*3,6-Fgc,x*3,6-Fab,x*2,4=0 => M=4768 N

Alles klopt hiervan behalve het moment M. Wat doe ik fout?

Berichten: 288

Re: Constructieleer

Oplossing al gevonden...

Reageer