Benodigde energie voor opwarmen olie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Benodigde energie voor opwarmen olie

Beste lezers

Hier een vraag vanuit de praktijk:

Ik werk op een tanker waarmee we olie vervoeren.

Het betreft hier stookolie welke dient als brandstof voor zeeschepen.

We hebben hier regelmatig discussie over de verwarming ;)

Aan boord hebben we een ladingverwarmings installatie welke er voor dient de lading op een bepaalde temperatuur te krijgen/houden.

In de praktijk wordt deze zo min mogelijk gebruikt omdat gasolie waarop deze brand niet goedkoop is.

Meestal laden we stookolie met een temperatuur van ongeveer 35 graden terwijl we deze graag lossen rond de 45/50 graden.

Het product is dan makkelijker te verpompen, geeft minder druk in de leidingen e.d.

De discussie gaat over het volgende:

Wat is kostenefficienter (en dus qua energie)

1. Een bepaalde tijd voor lossen volop de kachel aan om het product op temeratuur te krijgen om deze daarna weer uit te zetten. Na het uitzetten duurt het ongeveer een dag/halve dag voordat de olie weer terug is bij een graad of 35.

Dit is mede afhankelijk van de hoeveelheid in de tanks, een leinere hoeveelheid koelt sneller af lijkt het.

2. De lading verwarmen tot 45/50 graden en deze op een lagere instelling van de verwarming op die temeratuur houden.

Ik hang de laatste aan omdat het onlogisch lijkt om het product te laten afkoelen om dan volle kracht te gaan verwarmen. Het is een olie gestookte installatie en er gaat naar mijn idee meer warmte verloren op deze manier.

Ook is het product kouder en dus denk ik dat je meer energie nodig hebt om dit op te warmen.

Ik denk dat het minder enegie kost iets op temperatuur te houden (in een redelijk geisoleerde omgeving) dan om meerdere malen per week de temperatuur heftig te moeten opschroeven.

Anderen denken dat dit onzin is.. zou kunnen weet ik ook niet.

daarom deze vraag in dit forum.

Nu schat ik in dat er veel mensen zijn die graag exacte berekeningen maken e.d. maar helaas heb ik geen gegevens voor julie. Ik weet niets van de energie waarde's van de installatie e.d.

De olie is stookolie 380 cst met een sg van 0.9830

pour point van -9

viscositeit bij 50 C 183.7 mm2/S

het betreft een dubbelwandige tanker welke dus vergeleken met een enkelwandige relatief warm blijft.

ik zou het leuk vinden als jullie hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

met vriendelijke groet

Martin Splinter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Benodigde energie voor opwarmen olie

Ik denk dat het minder enegie kost iets op temperatuur te houden (in een redelijk geisoleerde omgeving) dan om meerdere malen per week de temperatuur heftig te moeten opschroeven.

Anderen denken dat dit onzin is.. zou kunnen weet ik ook niet.
De anderen hebben gelijk.

Een tank die constant 45-50 graden is verliest immers meer warmte naar de omgeving dan een tank die geleidelijk van 45/50 naar 35 graden afkoelt. In het laatste geval is het temperatuursverschil met de omgeving immers gemiddeld kleiner. Bovendien neemt de viscositeit van de stookolie toe als de temperatuur daalt, wat de warmteoverdrachtscoefficient iets verlaagt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Benodigde energie voor opwarmen olie

Hey ;) ) dat is balen! Maar leuk om te weten.

Ik dacht dat de viscositeit juist afnam bij een dalende temperatuur.

bedankt voor je antwoord
Fred F. schreef:De anderen hebben gelijk.

Een tank die constant 45-50 graden is verliest immers meer warmte naar de omgeving dan een tank die geleidelijk van 45/50 naar 35 graden afkoelt. In het laatste geval is het temperatuursverschil met de omgeving immers gemiddeld kleiner. Bovendien neemt de viscositeit van de stookolie toe als de temperatuur daalt, wat de warmteoverdrachtscoefficient iets verlaagt.

Berichten: 216

Re: Benodigde energie voor opwarmen olie

Om de verwarmingskosten te minimaliseren:
  • moet de lading voortdurend op zijn minimale transport temperatuur gehouden worden
  • moet de lading voor het lossen zo snel als mogelijk opgewarmd worden naar de benodigde minimale verpompingstemperatuur
4 opmerkingen:
  • Indien tijdens transport de lading telkens van 30 naar 45C opgewarmd wordt om vervolgens weer naar 35C af te koelen heb je tijdens transport een gemiddelde temperatuur die HOGER is dan de vereiste/gewenste MINIMUM temperatuur. Je vebruikt dus meer olie voor de verwarming dan nodig
  • Indien je de kosten wilt minimaliseren maakt het uit of de lading op 30 ipv 35C wordt gehouden. Dus beredeneer de lage limiet van de transport temperatuur zo goed als mogelijk. Een te hoge lage limiet betekent altijd extra kosten
  • De keuze van de juiste hoge limiet voor de verpompings temperatuur (bijv. 40 ipv 45) zal ook leiden tot een lager brandstofverbruik (alhoewel de besparing naw minder zal zijn in vergelijking met de keuze van de minimum transport temperatuur aannemende dat de losttijd veel korter is dan de transporttijd)
  • Het is naw mogelijk om na te gaan wat de brandstof kosten zijn om de lading op een gemiddelde temperatuur van 30 of 35C te houden. Hieruit kan je berekenen wat de extra kosten zijn om de lading op een (gemiddeld) te hoge minimum temperatuur te houden. Dit kan je meenemen in een berekening voor de installatie van een automatische temperatuur regeling

Reageer