Afstand afgelegd door projectiel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Afstand afgelegd door projectiel

M'n vraag is de volgende: ik probeer de afstand te berekenen dat een projectiel zal afleggen.

Gegevens beschikbaar: Plaat met diameter 600 mm, gewicht 33kg & uitgeoefende druk voor wegschieten is 62 bar, afstand boven het aardoppervlak: 0.5m

Momenteel zit ik vast maar volgende stappen (al dan niet compleet in de verkeerde richting ;) ) heb ik gevolgd:

1. Uitgeoefende kracht bij start = 6.200.000 Newton/m² of 1.752.120 Newton

2. Versnelling = 53.094 m/s²

3. ???

met de bewegingsvergelijking kom ik helemaal nergens... omdat de versnelling niet constant is. Ik zou aannemen dat na de lancering er geen kracht meer uitgeoefend wordt op de plaat.

Het zou super zijn moest er iemand me kunnen aangeven met welke formules ik moet werken om te komen tot de afstand dat het projectiel kan vliegen. Is er een manier om de luchtweerstand ook in rekening te brengen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Afstand afgelegd door projectiel

Besef dit eerst: de eindsnelheid in de loop = de beginsnelheid van de horizontale worp

Berichten: 2

Re: Afstand afgelegd door projectiel

er is geen loop... ten gevolge van structureel falen wordt de afdekplaat weggeschoten bij het bereiken van 62b

Re: Afstand afgelegd door projectiel

Omdat er geen loop is kun je de vraag niet beantwoorden. Je zult eerst moeten berekenen wat de samengeperste lucht gaat doen zou gauw de deksel omhooggaat. De druk zal snel afnemen, maar je weet niet hoe snel. Je kan dus niet bepalen hoe de versnelling (resultante kracht/massa) gaat verlopen.

Reageer