Zwembad opwarmen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Zwembad opwarmen

Hallo iedereen

Ik ben een studenten boekhouden-fiscaliteit en werk in mijn vrije uren graag wat aan praktische zaken. Deze zomer knutselde ik een zwembadverwarming in elkaar. Dit werkte goed maar ik vraag jullie raad voor enkele verbeteringen. Onderstaand schets ik het systeem en vervolgens enkele vragen.

Het systeem bestaat uit een oventje en een reservoir. Het reservoir is een zwembad van 12m³. De oven bestaat uit een met bakstenen op elkaar geplaatste constructie. In de oven brandde een houtvuur. De oven heeft geen schouw, maar daar plaatste ik vervolgens een autoradiator op. Dit is bewust zo gekozen want vervolgens pompte ik water van het zwembad door de radiator. Dit kwam er dan verwarmd weer uit.

Afbeelding

Concreet kwamen de vlammen dus in contact met de autoradiator, de intensiteit was zeer hoog. Ik gebruikte de bijhorende zwembadpomp om kouder water door de radiator te duwen. Het debiet dat de pomp verzettte was ook hoog. De energie van de vlammen werden direct opgenomen. De radiator aan de bovenkant was matig warm terwijl er 5cm verder vlammen aan de andere kant van de radiator waren.

Zo slaagde ik erin om op 24u tijd 12m³ van 10°C naar 35°C op te warmen.

De nadelen zijn wel

- na één zomerseizoen is de autoradiator kapotgebrand

- Misschien niet de snelste manier om water op te warmen?

- warmteverlies doordat ik met tuinslangen werkte

Ik loop al weken te denken over de volgende vragen

- zou ik het autoradiatorprincipe vervangen? of net nog verbeteren

- als ik van het autoradiatorprincipe afstap, wat is een alternatief? ik dacht terug aan een oven of een oude kolenkachel, maar waarin ik dan een 5m lange koperen buis in een grote spiraal laat buigen.