Zwembad opwarmen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Zwembad opwarmen

Hallo iedereen

Ik ben een studenten boekhouden-fiscaliteit en werk in mijn vrije uren graag wat aan praktische zaken. Deze zomer knutselde ik een zwembadverwarming in elkaar. Dit werkte goed maar ik vraag jullie raad voor enkele verbeteringen. Onderstaand schets ik het systeem en vervolgens enkele vragen.

Het systeem bestaat uit een oventje en een reservoir. Het reservoir is een zwembad van 12m³. De oven bestaat uit een met bakstenen op elkaar geplaatste constructie. In de oven brandde een houtvuur. De oven heeft geen schouw, maar daar plaatste ik vervolgens een autoradiator op. Dit is bewust zo gekozen want vervolgens pompte ik water van het zwembad door de radiator. Dit kwam er dan verwarmd weer uit.

Afbeelding

Concreet kwamen de vlammen dus in contact met de autoradiator, de intensiteit was zeer hoog. Ik gebruikte de bijhorende zwembadpomp om kouder water door de radiator te duwen. Het debiet dat de pomp verzettte was ook hoog. De energie van de vlammen werden direct opgenomen. De radiator aan de bovenkant was matig warm terwijl er 5cm verder vlammen aan de andere kant van de radiator waren.

Zo slaagde ik erin om op 24u tijd 12m³ van 10°C naar 35°C op te warmen.

De nadelen zijn wel

- na één zomerseizoen is de autoradiator kapotgebrand

- Misschien niet de snelste manier om water op te warmen?

- warmteverlies doordat ik met tuinslangen werkte

Ik loop al weken te denken over de volgende vragen

- zou ik het autoradiatorprincipe vervangen? of net nog verbeteren

- als ik van het autoradiatorprincipe afstap, wat is een alternatief? ik dacht terug aan een oven of een oude kolenkachel, maar waarin ik dan een 5m lange koperen buis in een grote spiraal laat buigen.

Wat zijn jullie suggesties? Het is altijd handig meegenomen om water snel op te warmen, systemen als waterslangen op zwarte daken zijn al uitgetest en voldoen niet aan de vereiste. Zeker als ik plan om volgend jaar een groter zwembad (25m³ te verwarmen)

Klaas

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Zwembad opwarmen

Hey Klaas,

Wat betreft je oventje, lijkt me nogal veel stookwerk.

efficiënter kan het sowieso, maar inoeverre je dat wilt doorvoeren moet je natuurlijk zelf weten.

met een zonnecollector achtig iets heb je al geprobeerd zeg je.

heb je ook niet wat nieuwere principes geprobeerd?
zonlichtsolution.PNG
zonlichtsolution.PNG (128.85 KiB) 605 keer bekeken
Ze gebruiken tegewoordig gebogen spiegels (halve cirkels) om een pijp.

Door de pij stroomt water, en de spiegel reflecteerd zo goed als al het zonlicht.

Hierdoor wordt de energie opgeslagen in het water, die wordt dus warmer.

door de lengte van je buis te kiezen kun je je eind temeratuur enigsinds "regelen".

je zult misschien moeten kijken of je het water in een andere tank eerst mengt met koud water om verbranding van het lichaam te voorkomen. Ik weet niet hoe je dat hebt gedaan met je radiator systeem.

Ik ken echter geen berekeningen voor een degelijk systeem als ik beschrijf.

Misschien dan andere op het forum die wel kennen.

Of je moet het hele principe niks vinden.

Tis in ieder geval wel een groen idee.

Groeten Friso

Berichten: 5

Re: Zwembad opwarmen

Bedankt Frisco

Het is inderdaad een groen systeem, en het kan ook meerdere jaren gebruikt worden. Echter is dat nogal afhankelijk van weer en bijhorend zonlicht. Zo kan het bijvoorbeeld niet 's nachts op temperatuur gehouden worden, net wanneer een zwembad het snelst zijn warmte verliest. Toch lijkt het me wel wat om te proberen.

De oven die ik gemaakt had was inderdaad wel veel stoken, het warmde snel op, water van 40°C kwam er uit. Enkel stond ik 's nachts een keertje op om hout bij te steken wanneer ik geen steenkool meer had.

In ieder geval denk ik even voort op dat groene spoor waarop je me geplaatst hebt! Bedankt!

Reageer