Springen naar inhoud

Huistaak fysica: wetten van newton

• Log in om te kunnen reageren

einsteinium

einsteinium

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2010 - 22:18

Dag allemaal,

Ik heb een taak opgekregen over de wetten van Newton.
En van deze vragen ging over een afgesloten wagentje waarin een balletje met een bepaalde massa aan een touwtje hangt. Het wagentje ondergaat een constante versnelling van 4.0m/s. Wat kan je dan concluderen over de hoek tussen de slinger wanneer het wagentje een versnelling ondergaat en wanneer het wagentje in rust is. Hangt deze hoek af van de massa van het balletje of niet? Zoniet, bereken deze hoek.
Ik heb geen idee wat het antwoord is. Ik weet wel dat het balletje d.m.v. de traagheid in de tegengestelde richting van de versnelling zal uitwijken, maar of deze uitwijking afhangt van de massa van het balletje weet ik niet zeker.
De formule "F=m.a" doet me vermoeden dat de uitwijking steeds groter zal zijn naarmate de massa groter wordt (doordat F groter wordt). Ik weet niet zeker of mijn redenering klopt...
Kan iemand mij hierbij helpen aub?

Er is nog een vraag die ik niet helemaal snap: Op een slinger werken verschillende krachten in. Maak een schets van een slinger en teken alle inwerkende krachten op deze slinger. Welke lichamen veroorzaken deze krachten?
Als oplossing had ik de zwaartekracht (die door de aarde op de slinger wordt uitgeoefend), maar dit heeft niets met de wetten van Newton te maken. Heb ik dan iets over het hoofd gezien?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 november 2010 - 21:22

Dag allemaal,

Ik heb een taak opgekregen over de wetten van Newton.
En van deze vragen ging over een afgesloten wagentje waarin een balletje met een bepaalde massa aan een touwtje hangt. Het wagentje ondergaat een constante versnelling van 4.0m/s. Wat kan je dan concluderen over de hoek tussen de slinger wanneer het wagentje een versnelling ondergaat en wanneer het wagentje in rust is. Hangt deze hoek af van de massa van het balletje of niet? Zoniet, bereken deze hoek.

kun je die hoek dan berekenen voor een massa van bijvoorbeeld 3 kg? En daarna voor bijvoorbeeld 5 kg?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 november 2010 - 22:34

scan0003.jpg
Stel de massa van de kogel =m
Op de kogel werken 2 krachten: De zwaartekracht Fz=m.g en de spankracht in het touw Fs
De spankracht heb ik ontbonden in een horizontale en in een vertikale component.
In de horizontale richting geldt de wet F=m.a voor de kogel. In de vertikale richting beweegt de kogel niet. Dit leidt tot de conclusie dat de resultante van de vertikale krachten op de kogel gelijk aan nul moet zijn.

einsteinium

einsteinium

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2010 - 20:32

Ik denk dat ik het nu beter snap.
De massa speelt geen rol op de hoek alfa.
Er werken 2 krachten in op het balletje, de zwaartekracht (Fz=m/g) en de kracht van Newton (F=m*a), deze krachten staan loodrecht op elkaar.
In beide formules zit de massa verwerkt, waardoor de resultante van beide krachten wel zal toenemen in grote, maar niet zal veranderen van richting. De hoek alfa kan dan berekent worden, want:
tangens(alfa)=(F/Fz)=0,40774719673802242609582059123344
=> alfa=22.183040936565043

Alvast bedankt allemaal!
Ik denk dat dit onderwerp mag verwijdert worden ;)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2010 - 21:21

verwijderen van onderwerpen doen we niet aan.

Je hebt zt inzicht ;) als je inziet dat de verhouding versnelling/zwaartekrachtversnelling gelijk de tangens van de bovenhoek wordt. Ik vind trouwens je uitkomst alfa=22.183040936565043 wel hl erg precies, op basis van gegevens in twee significante cijfers.

Het "apparaat" dat we hier behandelden heet overigens "versnellingsmeter" . (What's in a name ;)? )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures