Staal eenzijdig laten oxideren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Staal eenzijdig laten oxideren

Beste chemie forummers,

Ik ben productontwerpster, met vrij weinig verstand van chemie/natuurkunde ;) , maar ik heb een vraag waar ik hoop via jullie een antwoord op te kunnen vinden.

Ik heb een lampenkap ontworpen in staal. De binnenkant van de lampenkap wil ik blank staal houden en behandelen met een transparante coating (waarschijnlijk poedercoat), maar de buitenzijde van de kap wil ik graag laten oxideren.

Weten jullie misschien hoe ik de buitenkant van de kap kan behandelen/waarmee ik deze kan behandelen zodat het staal versneld oxideerd?

Ik wil graag een oranjebruine roestkleur, of een donkergrijs/zwarte oxidatie mag ook. Zijn er oxides die ik erop kan strooien/stoffen die ik er op kan smeren o.i.d.? Ik heb het al geprobeerd met water, zout en azijn oplossingen, maar zijn er misschien ook andere en/of vastere stoffen waar ik dit effect mee kan bereiken?

Oxides die ik op kan brengen/strooien ofzo?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want zoals ik al zei ik ben echt een nitwit op het gebied van dit soort reacties en met het zelf proefjes doen krijg ik vooralsnog nog niet het gewenste effect.

Super bedankt alvast voor jullie hulp!

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Staal eenzijdig laten oxideren

Welke staalsoort heb je? Wals huid of niet?

In ieder geval: reinigen en ontvetten (!) tot je op het blanke metaal zit, en een zoutoplossing erop nevelen is het meest efficiënt. Zo gebeuren de meeste corrosietesten. eventueel ook met zoutoplossingen met 1 volume% HCl, maar ik weet niet of dat mogelijk is in jouw geval (opvang van overschot en de problemen die ermee gepaard gaan).

Indien je Cortenstaal gebruikt, dat van nature een beschermende oxidehuid heeft ,daarvan kun je makkelijk de binnenkant ontroesten en behandelen. En heeft een zeer esthetische oxidehuid.

Verhoogde temperaturen versnellen ook het oxidatieproces...

Btw, ik wist niet dat er transparante poedercoatings bestonden...

Berichten: 202

Re: Staal eenzijdig laten oxideren

Overweeg om de buitenkant te schilderen/lakken met roesteffect verf.

Bijv: roesteffectverf

Als je het eens wilt zien: de toiletdeuren van cafe Polly Maggoo in Tilburg hebben zo'n effect.

Het lijkt alsof je een oude bunker binnen gaat. Je voelt je echt bij de neus genomen als je merkt dat het maar lichte boarddeurtjes zijn.

Reageer