Springen naar inhoud

Mol (eenheid)

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_henske_*

• Gast

Geplaatst op 14 november 2010 - 13:02

Beste forumgebruikers,

Ik zit hier met een cursus voor mijn neus waar ineens mol bij word betrokken. Nu snap ik het niet helemaal.
Ik kwam op wikipedia en kreeg dit als uitleg:

Een mol is de hoeveelheid stof (materie/antimaterie) van een systeem dat evenveel deeltjes bevat als er atomen zijn in 12 gram koolstof-12.

Nu vraag ik mezelf af waar de hoeveelheid stof (materie/antimaterie) verschilt met het aantal deeltjes ?

ik dacht dat de hoeveelheid stof een hoeveelheid deeltjes (atomen) zijn maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Kan iemand me dit even deftig uitleggen zodat ik dat ook gelijk snap?

Alvast bedankt,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 november 2010 - 13:53

Elke mol bevat 6,0... x 1023 moleculen. Hier zijn dus geen verschillen.
Die treden pas op bij de molmassa. De molmassa is het aantal gram dat de (relatieve) molecuulmassa aangeeft.
(Daar zijn tabellen voor. Zo is de molmassa van water ( 2x1 + 16)gram.)

Veranderd door thermo1945, 14 november 2010 - 13:57

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2010 - 13:58

Even een aanvulling: 1 mol koolstofatomen komt overeen met NA koolstofatomen, waarbij NA = 6,023∙1023 deeltjes per mol het getal van Avogadro voorstelt. 1 mol koolstof komt overeen met 12 gram koolstof, dus hieruit kun je de massa van 1 koolstofatoom berekenen. Dat is dan LaTeX gram. Aan de hand hiervan kun je de atomaire massa-eenheid u definiëren als het twaalfde deel van de massa van 1 koolstofatoom, dus LaTeX . Als je nu weet dat de massa van 1 waterstofatoom gelijk is aan 1 u, en als je weet dat 1 mol waterstofatomen een massa van 1 gram heeft kun je daaruit dus het aantal waterstofatomen in 1 gram waterstof berekenen. Dit geeft dan het aantal NA, ofwel het getal van Avogadro.

Veranderd door mathreak, 14 november 2010 - 13:59

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2010 - 17:21

Op dit forum heeft men een handige microcursus gemaakt voor dit onderwerp. Dit kan misschien wel handig zijn. De cursus kan je hier vinden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 november 2010 - 17:50

Nu vraag ik mezelf af waar de hoeveelheid stof (materie/antimaterie) verschilt met het aantal deeltjes ?

ik dacht dat de hoeveelheid stof een hoeveelheid deeltjes (atomen) zijn maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

dat blijkt dus wél zo te zijn:

Een mol is de hoeveelheid stof (materie/antimaterie) van een systeem dat evenveel deeltjes bevat als er atomen zijn in 12 gram koolstof-12.

Hier staat toch niks anders?

je kunt eventueel "hoeveelheid" nog wel eens gemeten zien als in "massa" of als in "volume". Maar meestal is "hoeveelheid" gewoon een aantal. Stuks tellen dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

*_gast_henske_*

• Gast

Geplaatst op 15 november 2010 - 16:37

Superbedankt aan iedereen.

De klik die ik nodig had is gevallen wat een forum toch niet allemaal kan doen eh ;).

Nogmaals bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures