Mol (eenheid)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Mol (eenheid)

Beste forumgebruikers,

Ik zit hier met een cursus voor mijn neus waar ineens mol bij word betrokken. Nu snap ik het niet helemaal.

Ik kwam op wikipedia en kreeg dit als uitleg:

Een mol is de hoeveelheid stof (materie/antimaterie) van een systeem dat evenveel deeltjes bevat als er atomen zijn in 12 gram koolstof-12.

Nu vraag ik mezelf af waar de hoeveelheid stof (materie/antimaterie) verschilt met het aantal deeltjes ?

ik dacht dat de hoeveelheid stof een hoeveelheid deeltjes (atomen) zijn maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Kan iemand me dit even deftig uitleggen zodat ik dat ook gelijk snap?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Mol (eenheid)

Elke mol bevat 6,0... x 1023 moleculen. Hier zijn dus geen verschillen.

Die treden pas op bij de molmassa. De molmassa is het aantal gram dat de (relatieve) molekuulmassa aangeeft.

(Daar zijn tabellen voor. Zo is de molmassa van water ( 2x1 + 16)gram.)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Mol (eenheid)

Even een aanvulling: 1 mol koolstofatomen komt overeen met NA koolstofatomen, waarbij NA = 6,023∙1023 deeltjes per mol het getal van Avogadro voorstelt. 1 mol koolstof komt overeen met 12 gram koolstof, dus hieruit kun je de massa van 1 koolstofatoom berekenen. Dat is dan
\(\frac{12}{N_A}\)
gram. Aan de hand hiervan kun je de atomaire massa-eenheid u definiëren als het twaalfde deel van de massa van 1 koolstofatoom, dus
\(1 u=\frac{1}{N_A} g=1,67\cdot 10^{-24} g=1,67\cdot 10^{-27} kg\)
. Als je nu weet dat de massa van 1 waterstofatoom gelijk is aan 1 u, en als je weet dat 1 mol waterstofatomen een massa van 1 gram heeft kun je daaruit dus het aantal waterstofatomen in 1 gram waterstof berekenen. Dit geeft dan het aantal NA, ofwel het getal van Avogadro.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 411

Re: Mol (eenheid)

Op dit forum heeft men een handige microcursus gemaakt voor dit onderwerp. Dit kan misschien wel handig zijn. De cursus kan je hier vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Mol (eenheid)

henske schreef:Nu vraag ik mezelf af waar de hoeveelheid stof (materie/antimaterie) verschilt met het aantal deeltjes ?

ik dacht dat de hoeveelheid stof een hoeveelheid deeltjes (atomen) zijn maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
dat blijkt dus wél zo te zijn:
Een mol is de hoeveelheid stof (materie/antimaterie) van een systeem dat evenveel deeltjes bevat als er atomen zijn in 12 gram koolstof-12.
Hier staat toch niks anders?

je kunt eventueel "hoeveelheid" nog wel eens gemeten zien als in "massa" of als in "volume". Maar meestal is "hoeveelheid" gewoon een aantal. Stuks tellen dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Mol (eenheid)

Superbedankt aan iedereen.

De klik die ik nodig had is gevallen wat een forum toch niet allemaal kan doen eh ;) .

Nogmaals bedankt

Reageer