Nutsfuncties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 18

Re: Nutsfuncties

Een nagenoeg gelijk probleem ben je als het goed is al tegengekomen tijdens het practicum. in vraag 9 van hoofdstuk 3 pas je hetzelfde principe toe.


Die vraag over ski's en bindingen? daar is toch geen van beide een kwaal?

Berichten: 14

Re: Nutsfuncties

Die vraag over ski's en bindingen? daar is toch geen van beide een kwaal?


Je hebt gelijk. Vraag 12. ;)

Berichten: 10

Re: Nutsfuncties

Filippus schreef:Eerste grafiek is fout, je zou een dalparabool moeten uitkomen. Hoe ging je te werk?

Tweede grafiek is juist.
Oeps had y = -x^2 + u genomen ipv y = ( u - x ) ^2
Als ik een nut van 5 invul (5=x+wortely) krijg ik dus bij x=1; y=16, x=2: y=9, x=3:y=4, x=4: y=1, x=5:y=0 en dan gaat ie weer naar boven x=6: y=1 etc. Dat is dus een dalparabol, maar als ik dan een nut invul van 6 krijg ik ook een dalparabol, en deze lijkt dan precies gelijk aan die met nut is 5, maar dan naar rechts opgeschoven, zo kruisen ze elkaar dus. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus hoe kan dat anders?
Je moet alleen het dalende gedeelte van de grafiek nemen. Het stijgen erna moet je niet tekenen.
hoe kom je op die tweede grafiek? Omschrijven van de formule geeft volgens mij y=-wortelx+u en als ik dan een nut kies van bv 4 (dus vul in u = 4) en dan de formule in m'n grafische rekenmachine zet. dan begint hij bij de y as ook bij 3, net zoals jij hebt, maar hij eindigt zeg maar bij 16 en bij jou bij 9. Hoe kan dat?
Ik ben inderdaad gestopt bij y=9. Ik kon wel doorgaan, maar dan moest ik mijn assenstelsel anders indelen aangezien het anders wel een hele grote grafiek zou worden.

Wat jij zegt klopt dus.

Berichten: 3

Re: Nutsfuncties

iemand hier enig idee bij opdracht 2, wat de preferentie compleet inhoud

er staat Persoon kan alle mogelijkheden naar wenselijkheid ordenen, ik begrijp niet veel van deze zin.

kan iemand deze uitlegge a.u.b?

Berichten: 18

Re: Nutsfuncties

evancio schreef:iemand hier enig idee bij opdracht 2, wat de preferentie compleet inhoud

er staat Persoon kan alle mogelijkheden naar wenselijkheid ordenen, ik begrijp niet veel van deze zin.

kan iemand deze uitlegge a.u.b?
Je weet dat er 4 eigenschappen zijn van preferenties. Een daarvan is compleet(heid. De compleetheid is het idee dat een persoon zelf kan uitmaken welke punten op deze nutsfuncties zij het meest wenselijk vindt. In letters: A>B of B>A of A=B(indifferent). Een persoon kan binnen/op een nutsfuntie dus zelf bepalen welk punt/evenwicht van goed x en y (alle mogelijkheden) hij het meest wenselijk vindt. Zo kan hij kiezen voor x=5 en y=8, maar ook voor x=10 en y =3.

Hopelijk is het nu duidelijk.

Berichten: 3

Re: Nutsfuncties

Eco schreef:Je weet dat er 4 eigenschappen zijn van preferenties. Een daarvan is compleet(heid. De compleetheid is het idee dat een persoon zelf kan uitmaken welke punten op deze nutsfuncties zij het meest wenselijk vindt. In letters: A>B of B>A of A=B(indifferent). Een persoon kan binnen/op een nutsfuntie dus zelf bepalen welk punt/evenwicht van goed x en y (alle mogelijkheden) hij het meest wenselijk vindt. Zo kan hij kiezen voor x=5 en y=8, maar ook voor x=10 en y =3.

Hopelijk is het nu duidelijk.
maar waarneer is een indifferentie curve niet compleet dan, want als het is altijd of A>B of B>A of A=B

Gebruikersavatar
Berichten: 138

Re: Nutsfuncties

Dus dan krijg je zoiets:
Klopt. ;)
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)

Gebruikersavatar
Berichten: 138

Re: Nutsfuncties

maar waarneer is een indifferentie curve niet compleet dan, want als het is altijd of A>B of B>A of A=B
Een indifferentiecurve is altijd compleet.
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)

Berichten: 6

Re: Nutsfuncties

Een klein vraagje, kloppen deze grafieken? Ik heb geprobeerd al de tips in de posts te gebruiken en toen kwam ik hierop.
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (204.31 KiB) 679 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 138

Re: Nutsfuncties

Een klein vraagje, kloppen deze grafieken? Ik heb geprobeerd al de tips in de posts te gebruiken en toen kwam ik hierop.
Van de eerste moet je het dalende stuk houden, niet het stijgende.

De tweede is correct.
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)

Berichten: 18

Re: Nutsfuncties

maar waarneer is een indifferentie curve niet compleet dan, want als het is altijd of A>B of B>A of A=B
Om even verder te gaan op het feit dat ze dus altijd compleet zijn.

De compleetheid houdt in dat "all points on an indifference curve are ranked equally preferred and ranked either more or less preferred than every other point not on the curve. So, no two curves can intersect."

Even kort vertaalt, curves van dezelfde nutsfunctie kunnen elkaar dus niet snijden. Door de rest geldt dus eigenlijk dat er (afgezien van snijdende curves) altijd sprake is van compleetheid. Een persoon bepaald namelijk zelf welk punt hij kiest.
Een klein vraagje, kloppen deze grafieken? Ik heb geprobeerd al de tips in de posts te gebruiken en toen kwam ik hierop.
Om even verder te gaan op wat Filippus zei: De grafieken kloppen niet. Allebei niet. Je moet maar eens voor je zelf op papier kijken wat er uitkomt. De grafiek van U2 is eigenlijk de grafiek van U1. Hoe je aan U1 bent gekomen, snap ik niet helemaal.

Maar als je voor U 2 t/m 4 hebt genomen zouden er de volgende waarden uit moeten komen:

U1 2 3 4

x y y y

0 4 9 16

1 1 4 9

2 0 1 4

3 0 1

4

0

U2 2 3 4

y x x x

0 4 9 16

1 1 4 9

2 0 1 4

3 0 1

4

0

Dus zoals je kan zien zijn de waardes omgekeerd aan elkaar. Wat eigenlijk ook logisch is als je naar de functies kijkt. Grafisch moet je dit dus ook te zien krijgen. In dat geval moet U2 dus U1 zijn. Dat heb ik er in ieder geval uitgekregen.

Hopelijk heb je er iets aan.

Berichten: 6

Re: Nutsfuncties

OK ik zal kijken of ik het nog goed kan krijgen.

Berichten: 15

Re: Nutsfuncties

Dus dan krijg je zoiets:


Maar met die onderste grafiek als ze y verlaagt verhoogt ze toch juist x? Ze wil toch juist y verhogen om x te verlagen? Of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 138

Re: Nutsfuncties

Maar met die onderste grafiek als ze y verlaagt verhoogt ze toch juist x? Ze wil toch juist y verhogen om x te verlagen? Of zie ik dat verkeerd?
Op de onderste grafiek zijn zowel x als y kwalen. Dus inderdaad, als x respectievelijk y verhoogt, moet y respectievelijk x verlagen.
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)

Berichten: 18

Re: Nutsfuncties

Zowel x en y zijn kosten. Dus het is eigenlijk kiezen tussen twee kwalen. Ze kiest er dus voor om de ene kosten te verhogen om de andere kosten te verlagen. Blijkbaar vind ze de kosten van Y minder erg dan die van x. In de volgende grafiek is zo'n cirkel getekend.

http://www.theshortrun.com/classroom/tutor...ffsatiation.gif

In dit plaatje moet je ervan uitgaan dat in dat punt een horizontale en een verticale lijn getrokken kan worden. Boven de horizontale lijn is goed y 'slecht' en rechts is goed x 'slecht'. Dan krijg je dus een concave functie, zoals al eerder gezegd. Om x te verminderen, zal ze y moeten verhogen. Als je naar de grafiek kijkt: hoe hoger y is, hoe lager x is. Dus dat klopt dan. Hoe minder ze van Y heeft, hoe meer ze y wil verhogen om x te verlagen.

Reageer